Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Schöven

    Schöven är lika med jumlar och betyder F-N och J----R. Råkade snubbla in på ett annat fotoprogram som jag inte heller klarade av. Håll tummarna för att detta blir "något".
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Börs, bössa å portmånäääää

      Min fina portmonääää, i love it.

      Fresten, prylsnubben, jag for runt i ditt område häromdagen, mycket fint måste jag säga. Kul att de hade sparat en urgammal stenport mitt bland de moderna husen! Hade jag haft ett gammalt reklamblad med festlig slogan så hade jag knölat in den bland stenarna så du hade fått gå på skattletning. Som typ PES geo-caching! Haha! Tyvärr hade jag inget reklamblad.

      Bifogade filer
      Last edited by viol; 2011-09-03, 12:44.
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

      Comment


      • #18
        Fler sparbössedjur

        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        En hästbössa ska vi också ha med.]
        Om du inte hade skrivit "i porslin" hade jag kunnat sätta en hundring på att den var i trä.

        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Schöven är lika med jumlar och betyder F-N och J----R. Råkade snubbla in på ett annat fotoprogram som jag inte heller klarade av. Håll tummarna för att detta blir "något".
        Så ska det se ut, prylsnubben, många olika bössor där nummer två borde skickas söderut.

        Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
        Min fina portmonääää, i love it. ]
        En liten sötnos, portmonän, tycker jag och nog platsar den bland bössor och börsar.

        ************************************************** *********************

        "Det var inte bara grisar och lergökar som ingick i de keramiska sparbössornas djurpark. Främst hör också hit tuppen, flitig som få, uppe med solen. Tuppen värper ju i ABC-boken och är en lämplig sparsymbol. Också hunden, hönan, ankan, papegojan, duvan, ekorren, svanen, storken, fåret, katten har lånat sin form åt sparbössor,...".Text från "Börs och bössa".

        Någon tupp kan jag tyvärr inte bidraga med, men två keramikhundar och en gipshund med pekuniära springor kan visas. Hästen nämns inte i uppräkningen, men Gideon är ju ett levande bevis på att även den användes som sparbössa. Exempel på en anka som sparbössa, visar ju prylsnubben i tidigare tråd.
        Eftersom det inte finns fler sparbössor i hemmet, tror jag. är det min förhoppning att djurparken m.m ska utökas med bidrag från den mångfaldiga PES-skaran.

        Strax före 15.00 fick jag äta upp mina ord "inte finns fler sparbössor i hemmet". Från hörnskåpet i köket hördes ett ihållande grymtande och när jag öppnade dörren stod denna 69- åriga nasse tillverkad av Ville Sjöholm och såg alldeles förstörd ut. Emellertid blev han glad när han fick komma ut i köket och etern.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2011-09-03, 19:24.
        p-son

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
          Min fina portmonääää, i love it.

          Fresten, prylsnubben, jag for runt i ditt område häromdagen, mycket fint måste jag säga. Kul att de hade sparat en urgammal stenport mitt bland de moderna husen! Hade jag haft ett gammalt reklamblad med festlig slogan så hade jag knölat in den bland stenarna så du hade fått gå på skattletning. Som typ PES geo-caching! Haha! Tyvärr hade jag inget reklamblad.

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
          Hallå Viol, trevligt men såna celebriteter i närområdet. Stenporten ser jag från min balkong, jag bor i huset mittemot på andra sidan vägen. Tror inte att den är så gammal som den ger sken av, man har använt en gammal byggmetod bara. Pratade för kanske
          20-år sedan med en äldre dam som sa att hennes far varit med och byggt den. Skulle tro att den är samtida med den första restaurangen som var inrymd i "Skogshyddan" under tidigt 1900-tal. Senare kom "Pavven" och Restaurang "Herrgår´n.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Aha intressant! Jag trodde den var urgammal. Vi var på den mysiga affären Nacka byggnadsvård och passade på att dra en liten repa runt byggda.

            F`låt polsson att vi blev lite OT i din tråd. återkommer med spar-attrialjer och plånböcker, om jag har fler?!
            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

            Comment


            • #21
              En liten gipskatt till Din gipshund Polsson. Hälsa Villes gris att han är välkommen i gänget.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                F`låt polsson att vi blev lite OT i din tråd. återkommer med spar-attrialjer och plånböcker, om jag har fler?!
                Inga problem, viol! Enär jag inte tillhör de rigidas skara, enligt min egen mening, tycker jag att infallsvinklarna får vara allt melln 0 och 360 grader.

                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                En liten gipskatt till Din gipshund Polsson. Hälsa Villes gris att han är välkommen i gänget.
                Katten kom som på beställning! Villes gris viftade glatt med öronen när jag berättade att du hälsade honom välkommen. Är Larses gris på väg söderut än?
                Last edited by Polsson; 2011-09-03, 22:55.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Hallå Larses gris, HALLÅ.......verkar som han har varit för nära Vaxholm för länge, vax i öronen alltså.......HALLÅ !

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Hallå Larses gris, HALLÅ... ...HALLÅ !
                    Inte Larses gris men väl …


                    "Larses" … Gojan, Ugglan och Snobben,

                    och en gammal ”börskrasch”.



                    "Gojan" förmodligen tjeckisk, enligt PES-expertis.
                    "Ugglan" från Guldkroken.
                    "Snobben" av okänd härkomst.

                    "Kisapung", som man sa i mina gamla hemtrakter, väl använd.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars F; 2011-09-04, 11:45.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                    Comment


                    • #25
                      Börsbössa

                      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Inte Larses gris men väl …

                      "Larses" … Gojan, Ugglan och Snobben,
                      och en gammal ”börskrasch”.
                      "Gojan" förmodligen tjeckisk, enligt PES-expertis.
                      "Ugglan" från Guldkroken.
                      "Snobben" av okänd härkomst.
                      "Kisapung", som man sa i mina gamla hemtrakter, väl använd.
                      Härligt, Lars F! Ytterligare ett steg närmare sparbössearken tack vare din Goja och Uggla. "Kisapungen" kallades ibland "sillabörs" här nere i söder.

                      ************************************************** ************************************************** ***

                      Naturligtvis dök det upp ytterligare en bössa i hemmet, en börsbössa. Om det är en Gustavbergare eller en Höganäsare, den är osignerad, kan jag inte svar på. Måtten är 10x4,5x6. Bifogar även en 3/4 sida från "Börs och Bössa".
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2011-09-04, 19:50.
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Rödluvan och vargen

                        Hade på känn att jag kanske hade någon mer sparbössa och hittade då denna i lergöksmappen på datorn. Visserligen är den inte min utan dotterns, men att den är ytterligare ett exempel på nedanstående text från "Börs och bössa" är ju solklart.

                        "På både höns och grisar har man kunnat spela precis som på spargöken. Allt detta talar till barnens föreställningsvärld."
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2011-09-06, 00:00.
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          "Sparbössa av traditionell medelhavstyp"



                          "I Rom var sparbössorna vida vanligare om man får döma av fynden. .....En del av dessa sparbössor är av enkel konstruktion - en lerklump på drejskivan har formats till ett ihåligt klot. Med slits i överdelen har sparbössan stått färdig, helt lik de enkla bössor som formats i länderna runt Medelhavet i dag."

                          Efter läsning av "Börs och bössa" kan jag konstatera att författaren menar att denna sparbössa är av "traditionell medelhavstyp". Första gången jag såg bössan i en mindre antik- och kuriosaaffär i Trelleborg, var för några år sedan, men på den tiden ingick inte sparbössor i samlandet. Inköp av en sparbösselergök vid Helsingborgsmässsan i augusti gav emellertid ringar på vattnet med ökad insikt bl a genom boken som citeras ovan.

                          Efter stiltje på lergodsinköpsfronten en längre tid, började abstinensen bli alltför besvärande varvid affären besöktes och den 15 cm höga bössan förvärvades. Att den är ett unikum anade jag första gången jag såg den och när jag efter inköpet studerade den noga och fann att årtalet inte är 1898 utan 1828 är jag benägen att kalla den ett superunikum.

                          "Sparbössa för mig
                          Kjersti Olsdotter uti
                          Malmö för år
                          1828"
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-09-07, 21:36.
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Hade på känn att jag kanske hade någon mer sparbössa och hittade då denna i lergöksmappen på datorn. Visserligen är den inte min utan dotterns, men att den är ytterligare ett exempel på nedanstående text från "Börs och bössa" är ju solklart.

                            "På både höns och grisar har man kunnat spela precis som på spargöken. Allt detta talar till barnens föreställningsvärld."


                            Hallå P-son.
                            Fin sparbössa efter engelsk förebild, Staffordshire, och då kan man gissa victoriansk tid. Kärlingen påminner om drottningen och skapelsen är s.k- faltback.
                            So long..
                            Last edited by Kim von Platen; 2011-09-07, 21:57.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                              Efter stiltje på lergodsinköpsfronten en längre tid, började abstinensen bli alltför besvärande varvid affären besöktes och den 15 cm höga bössan förvärvades. Att den är ett unikum anade jag första gången jag såg den och när jag efter inköpet studerade den noga och fann att årtalet inte är 1898 utan 1828 är jag benägen att kalla den ett superunikum.

                              "Sparbössa för mig
                              Kjersti Olsdotter uti
                              Malmö för år
                              1828"
                              I sanning ett stycke Skånsk naivistisk lerkonst i den högre skolan. Kjersti Olsdotter var säkert en mycket lycklig ung dam när hon fick denna av sina nära och kära. Nu har den fått ett nytt hem och gjort någon annan mycket lycklig enbart genom sin blotta närvaro,
                              UNDERBART, STORT GRATTIS POLSSON.

                              "Sparbössa för mig
                              lycklige Polsson uti
                              Trelleborg för år
                              2011"

                              En lärare boende uti staden Trelleborg,
                              vet att inte lägga alla äggen i samma korg.
                              Men är han då helt frisk, och riktigt sund?
                              när han knäcker en del i ett smalt sprund
                              i en gammal bössa, utan att känna nån sorg.

                              Författat på femgradig haltvers i Haltsjö-Boo...
                              Last edited by prylsnubben; 2011-09-07, 22:34.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                I sanning ett stycke Skånsk naivistisk lerkonst i den högre skolan. Kjersti Olsdotter var säkert en mycket lycklig ung dam när hon fick denna av sina nära och kära. Nu har den fått ett nytt hem och gjort någon annan mycket lycklig enbart genom sin blotta närvaro,
                                UNDERBART, STORT GRATTIS POLSSON.

                                "Sparbössa för mig
                                lycklige Polsson uti
                                Trelleborg för år
                                2011"

                                En lärare boende uti staden Trelleborg,
                                vet att inte lägga alla äggen i samma korg.
                                Men är han då helt frisk, och riktigt sund?
                                när han knäcker en del i ett smalt sprund
                                i en gammal bössa, utan att känna nån sorg.

                                Författat på femgradig haltvers i Haltsjö-Boo...
                                Strindberg, Karlfeldt, Lagerlöf, Ferlin, Setterlind, Österling... släng er i väggen!

                                Tackar allra ödmjukast, prylsnubben!
                                Last edited by Polsson; 2011-09-07, 22:56.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X