Sidan 5 av 26 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 15 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 253

Ämne: Börs och Bössa

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Hmmmmmm?

Nu förstår jag ingenting? Var kommer då storken in?

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Nu förstår jag ingenting? Var kommer då storken in?
    Är det denna stork du åsyftar, prylsnubben?

Pappan till sonen:
    - Snart kommer storken med ett litet syskon till dig.
    Sonen:
    - Jäkla pucko! Hela stan är full av brudar, och du sätter på en stork
    p-son

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Jaaaaa, ja tror de.http://vimeo.com/12972103

Reg.datum
    feb 2008

Skedad bössa?

Denna lilla sparbössa i lergods stod i sällskap med en massa annan keramik i en låda hos Björnssons auktioner i Lund. När jag såg den kom jag att tänka på Gideons clairvoyance:

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Du kommer att få göra ett än större strax i höst, eftersom det heter "Tredje gången gillt" och det här är nummer två på kort tid
    Eftersom den är så rustik, ej finputsad, med hål strax intill myntspringan och "lervårta" (ej borttagen
    beskickningslera) ej fullständigt glaserad och "misslyckad" skedning (glasyr i en sked hälls med bössan upp och ner som vid "fläckakrukor), tror jag att den är tillverkad av en krukmakare av den gamla stammen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder            
    Senast redigerat av Polsson den 2011-09-19 klockan 21:23.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Missad sparbössa

När jag pratade med en god vän om att jag hade bjudit på en låda med bl a en sparbössa hos Björnssons i Lund frågade han om det var den som var "vitmålad". Den hade jag inte upptäckt på nätet! Så när jag hämtade lådan, fotograferade jag den "vita" bössan, skrev en lapp och fäste den i springan med intresseanmälan, namn och telefonnummer. Än har det inte ringt, men bössan finns förevigad. Är det bara jag som har sparbössor att visa?
    p-son

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Denna lilla sparbössa i lergods stod i sällskap med en massa annan keramik i en låda hos Björnssons auktioner i Lund. När jag såg den kom jag att tänka på Gideons clairvoyance:
    Eftersom den är så rustik, ej finputsad, med hål strax intill myntspringan och "lervårta" (ej borttagen
    beskickningslera) ej fullständigt glaserad och "misslyckad" skedning (glasyr i en sked hälls med bössan upp och ner som vid "fläckakrukor), tror jag att den är tillverkad av en krukmakare av den gamla stammen.
    Vilken klärvoajans talar min herre om?
    Visst ser jag i syne ibland, allra särskilt då allt som liknar en moders bröstvårta som kan förefinnas i min absoluta närhet och lusten då att återuppleva en god näringstillförsel blir oemotståndlig.
    Men någon måtta får det väl vara?

Denna Din bössa, har skarpa spår runtom och dess botten ger mig intrycket av 1920-tal - på det hela taget också sett. Mysig glasyr.
    Hjo, jo, varför inte?
    Senast redigerat av Gideon den 2011-09-20 klockan 20:55.

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Är det bara jag som har sparbössor att visa?
    Nej, det är det inte.
    Det finns en ivrig folkstam bakom dig, som minsann också sparar opch skramlar med bössor hemmavid.
    De vill bara inte visa hur skralt det gått med de goda föresatserna...

Men här visas en medeltida typ, som ju också såväl gökabössa, som enkel rund med bröstvårta har gamla anor i.
    Penningen ska i, men hur ska den ut?
    Med hammarens hjälp, har många bössor slutat som små skärvor i jorden - och då vilar det på vårt ansvar att taga vara på de återstående.

Gröna bössan här har visats i annan tråd, och dess möjliga koppling till krukmakare Anjou, ger den fribiljett hit.
    Det hoppas åtminstone jag.

Namn:  Sparbössa 4.JPG
Visningar: 317
Storlek:  35,4 KB

Namn:  Sparbössa 5.JPG
Visningar: 314
Storlek:  31,3 KB

Namn:  Sparbössa 6.JPG
Visningar: 309
Storlek:  41,2 KB

Namn:  Sparbössa 7.JPG
Visningar: 306
Storlek:  51,9 KB

Hallå alla samlare,
    Gissade att den här också skulle bli en keramiktråd, vilket inte hindrade mig från att köpa in den här bössan idag. Kan vi spara oss ur krisen? So long...

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Nej, det är det inte. Det finns en ivrig folkstam bakom dig, som minsann också sparar opch skramlar med bössor hemmavid. De vill bara inte visa hur skralt det gått med de goda föresatserna... Men här visas en medeltida typ, som ju också såväl gökabössa, som enkel rund med bröstvårta har gamla anor i. Penningen ska i, men hur ska den ut? Med hammarens hjälp, har många bössor slutat som små skärvor i jorden - och då vilar det på vårt ansvar att taga vara på de återstående. Gröna bössan här har visats i annan tråd, och dess möjliga koppling till krukmakare Anjou, ger den fribiljett hit. Det hoppas åtminstone jag. [/ATTACH]
    Självklart hör din bröstbössa hit, Gideon!
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå alla samlare, Gissade att den här också skulle bli en keramiktråd, vilket inte hindrade mig från att köpa in den här bössan idag. Kan vi spara oss ur krisen? So long...
    Om det ska bli en keramiktråd eller en varierad tråd ankommer på PES:arna. I det fallet har du gjort en insats, Kim. Kollade på Tradera och där fanns bössor i långa rader.
    Senast redigerat av Polsson den 2011-09-21 klockan 00:22.
    p-son

Följer jakten på ursprunget till gökbössan med spänning.
    Hittade en fin bössa i en gammal Antik&Auktion nr 9 2003, Fint dekorerad med skepp och kapten som håller utkik, daterad 1864.

Sen följer ett par oglaserade som finns här hemma, den med grisarna tror jag Amie Stålkrantz ligger bakom, den är bara märkt Krukmakargården, Gamla Linköping.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •