Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vas Gefle=konst - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas Gefle=konst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack bonnie! Jag är mycket förvånad över Gyllenhammars datering omkring 1940.

    Comment


    • #17
      Bra svar från T. Gyllenhammar.
      Men i mitt tycke känns inte formgivningen så sen som att vara från 1940.
      Hade vasen varit signerad av till exempel Borghild Kamph eller Hildur Haggård, skulle jag inte ha blivit förvånad.
      Någons arbetssökandes prov kan det ju också ha varit.

      Comment


      • #18
        En gäckande sak, i sanning! Jag måste ändå få beskriva min känsla av att vasen troligen är senare än äkta jugend och har vissa gemensamma drag med denna:

        Särskilt hänklarnas Jugend-fjolleri.

        Om det är Percy som gjort den gröna kan jag inte svara på (men tror det ändå). Som av en händelse är båda märkta med ett G. Observera dock att de skiljer sig åt utseendemässigt. Formen på den rödas G känner jag inte igen från tidigare Gefle-produkter heller.

        Comment


        • #19
          Tack för att vi fick ta del av svaret Bonnie!

          Ja, denna vas är verkligen intressant! Vi får vänta och se om det dyker upp en till vas som är märkt på liknande sätt, eller kanske en vas med samma form, stämplad med Gefle Porslinsfabriks stämpel. Det allra trevligaste vore ju om det dök upp ett föremål märkt Gefle=Konst tillsammans med formgivarsignering + årtal, men det kanske är att önska förmycket. Men man vet aldrig.
          Last edited by simco; 2011-08-03, 13:20.

          Comment


          • #20
            En gissning, Bo fajans?
            Vad tror ni om förslaget? Jag kan så lite om Bo Fajans, har bara 2 eller 3 föremål därifrån och har knappt läst nåt om fabriken.
            Men det finns kanske en liten liten möjlighet att vasen är därifrån?

            Bonnie

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Om Du har boken "Gefle Porslinsfabrik" av Tord Gyllenhammar/Björn Holm (2008) så titta på sidan 107.
              Där finns modellbokstaven G, under rubriken Vaser, och vad jag förstår är det en modell med olika färger och dekorer, som framställdes under åren 1923-43. Formgiven av Arthur Percy och ska ha höjdmåttet 22 cm.

              Typsnittet i det handskrivna Gefle-Konst pekar på 1920-talet och i de intressanta sidorna 17-21 kan man läsa om A. Percy och att han, under 1920-talet, bland annat introducerade en ny produktgrupp, som han kallade konstsaker.
              "Gefle=konst" nämns elller avbildas dock inte i boken, och jag tror att T.G. skulle vara Dig mer behjälplig i denna fråga.
              Det här är en fråga som verkligen intresserar!
              Vad jag har förstått är det handgjort stengods av det slag som visas på bilden som Percy avsåg med benämningen konstsaker. Bl.a alla dessa olika lövformade fat betraktades som handgjort konstgods och även de mest exklusiva serviserna som endast gjordes på beställning, Suecia och Silverstjärna t.ex. Stämplarna under var inte annorlunda än på standardgodset vad jag förstår mer än att det kanske stod handmålad, modell Percy etc. Föremålen på bilden är självfallet senare än 20-talet, konstföremålen på 20-talet var väl mer i stil med Percys egna formidabla Bacchusskål.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2011-08-15, 17:12.

              Comment


              • #22
                Gefle Konst

                Nu fyller jag på den här gamla tråden med ännu en vas från det mystifika Gefle Konst.
                Vasen känns nästan som danskt "skönvirke" i sitt utförande och jag skulle nog säga 1920-tal.
                25,5 cm hög och det ser ut att kunna vara modell nr 7 om det inte är ett L
                Antar att det fortfarande inte finns någon mer info men plötsligt händer det kan man ju alltid hoppas
                Click image for larger version

Name:	pes.jpg
Views:	1
Size:	88,3 KB
ID:	577144
                Click image for larger version

Name:	20230216_112236pes.jpg
Views:	1
Size:	109,2 KB
ID:	577145

                Comment

                Working...
                X