Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två utsmyckade hästar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Två utsmyckade hästar

    Fortsätter att hitta lite roligt inom trä kategorin. De här hästarna blev jag inte riktigt klok på.

    Tycker trät ser gammalt och slitet ut. Kedjan längst fram, ser dock relativt ny ut.
    Vet inte om utsmyckningen är speciellt bra gjord, men någon har ju lagt ner lite tid på dem. Kan hästarna vara äldre, men utsmyckningen tillkommit senare?

    Är det någon turistpryl och isåfall varifrån? Mellanöstern kanske?
    Tacksam som vanligt för all input.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

  • #2
    Dina hästar är från Indien och inte särskilt gamla. Men de ser ju fina ut och ingår i en tradition med skurna och på olika sätt dekorerade trähästar av vilka de finns flera varianter.

    Enligt min egna helt privata teori kommer din variant - med raka framben och mycket metalldekorationer - från östra Indien, medan de som förefaller vara i rörelse eller har ena frambenet lyft, kommer ifrån nordväst. Men - som sagt - detta är en högst osäker utgångspunkt.

    Dessa hästar är i vår tid underkastade en högt driven kommersialisering och indierna verkar inte vara intresserade av av berätta deras historia.

    Comment


    • #3
      Tack HgF!. Trodde aldrig att man skulle få så mycket information om dem. Det var ju riktigt värdefullt.
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #4
        Den första av den här sorten så jag i London på 70-talet, ett makalöst fint och säkert gammalt exemplar. Sedan dess har jag sett några gamla i en samling Indisk etnografika i Stockholm och hunnit ångra att jag inte köpte. Däremellan har jag förstås sett många av de nytillverkade. Jag har således haft ett litet intresse för dessa hästar ganska länge utan att egentligen ha studerat dem seriöst.
        Vanligt nu för tiden är just frågor - som din - varifrån och hur gamla.

        Comment


        • #5
          Aha ok, vet du vad de kallas eller ngt man kan söka på för att läsa mer om dem?
          Pes är mitt google.

          Comment

          Working...
          X