Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Kompisen säger Almfläckmätare!
    Hirvi
    Tack! Tacka kompisen också! Har du visat din kompis Tinas fina bilder på nattfjärilar?
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

    Comment


    • Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
      Tack! Tacka kompisen också! Har du visat din kompis Tinas fina bilder på nattfjärilar?
      Det får jag göra Viol!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • Nattflyna och nattfjärilarnas tid är dessvärre snart förbi.
        Efter två dagars ihållande regn, 36 mm, så har antalet säkert decimerats.

        Men än hänger lite av sommaren kvar.
        Ena dagen grått och svalt, nästa soligt och varmt.


        "Grannön" i grådis, och i sol.
        Bifogade filer
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • Bändelkorsnäbbar

          Ja vi går mot höst och flyttfåglarna drar på bred front över landet,
          dessa fåglar kommer oftast från Ryssland när det blir invasionflyttning av dom och vi ser dom i hela landet, (dock inte varje år) dom gillar ju Lärkkottarna och även Rönnbär på vintern,
          jag hittade dessa i ett litet bestånd av ett 20 tal gamla Lärkträd,
          dom var 25 meter upp och var svårfotade, 10-15 ex i olika åldrar var det,
          hanarna har ju en fantastisk röd mättad färg och så har Bändlarna vita vingband.
          Hirvi
          Bifogade filer
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Nattflyna och nattfjärilarnas tid är dessvärre snart förbi.
            Efter två dagars ihållande regn, 36 mm, så har antalet säkert decimerats.
            Men än hänger lite av sommaren kvar.
            Ena dagen grått och svalt, nästa soligt och varmt.

            "Grannön" i grådis, och i sol.
            Tiden känns även förbi för bi, humlor och andra vingar här nere i söder
            grått, svalt och regnigt kontrasterar mot värme och sol som glöder.

            Kan med andra ord konstatera att Ångermanland och Skåne uppvisar stora likheter.

            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Ja vi går mot höst och flyttfåglarna drar på bred front över landet,
            dessa fåglar kommer oftast från Ryssland när det blir invasionflyttning av dom och vi ser dom i hela landet, (dock inte varje år) dom gillar ju Lärkkottarna och även Rönnbär på vintern,
            jag hittade dessa i ett litet bestånd av ett 20 tal gamla Lärkträd,
            dom var 25 meter upp och var svårfotade, 10-15 ex i olika åldrar var det,
            hanarna har ju en fantastisk röd mättad färg och så har Bändlarna vita vingband.
            Hirvi
            "Två "små" fåglar på en gren...." Och dessutom korsnäbbar, det har jag aldrig sett! En enda gång har jag sett en korsnäbb och det var för många år sedan när äldsta dottern gick i lågstadiet och vände tillbaka till skolan efter hemkomsten efter skoldagens slut och mötte mig på skolgården och upphetsat skrek:

            -Pappa, pappa! Jag har hittat en örnunge!

            Örnungen var en skadad korsnäbbsunge vilken lämnades till en fågelrehabiliterare, men livet gick inte att rädda.
            Last edited by Polsson; 2011-09-09, 23:34.
            p-son

            Comment


            • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Tiden känns även förbi för bi, humlor och andra vingar här nere i söder
              grått, svalt och regnigt kontrasterar mot värme och sol som glöder.

              Kan med andra ord konstatera att Ångermanland och Skåne uppvisar stora likheter.


              Inte riktigt helt förbi Polsson.

              En "humlemamma" med avkomma såg jag på min lilla äng igår.
              Några tistlar har slagit ut sent, så de hittade väl lite nektar.

              Även andra kryp har överlevt de senaste dagarnas regnande.
              Nyckelpigan på Grobladsblomman och den svarta lilla ”flaskborsten”, Gräsulvslarven som hade väldigt bråttom över vägen.

              Men rönnen som bara växer femton meter från havsstranden har redan börjat få höstfärg i toppen.

              Årets "frögömmor" från tallen, kottarna, har gjort sitt och ligger tillsammans med tidigare generationer kottar som blivit gråa med åren.

              Apropå tallkottar och Bändelkorsnäbbar som tycks invadera Sydsverige just nu, som Hirvi visar bilder på…
              så brukar vi här uppe invaderas vintertid öster ifrån av en släkting till Bändelkorsnäbben, nämligen Tallbiten. Som lite elakt brukar kallas för ”Dumsnut” på grund av sin oräddhet. Den är röd och grann (hanen i alla fall) som korsnäbbarna är.
              Den kalasar då på frusna rönnbär och oxelbär, om de finns kvar förstås. Trastar och Sidensvansar brukar annars vara tidigt ute att förse sig.

              ::::::::::::::::::::::

              Och apropå tall...

              ”Så var det den gamle jägmästaren som varje gång, innan han skulle ut i skogen, drog ut översta lådan på sitt skrivbord och tittade ner i den och sen stängde igen den.
              När han sista arbetsdagen före pensioneringen gjorde som han alltid brukat innan han for till skogs, så var hans medarbetare så nyfikna på, vad han varje dag hade tittat på i skrivbordslådan, så de öppnade lådan när han gått och fick se en papperslapp med texten:
              Tall: LÅNGA barr. Gran: KORTA barr.”



              tallbitsfoto: H. Bister, Avi Fauna.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars F; 2011-09-11, 22:10.
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • Jägmästaren är bra! vi har sådana här oxå!

                Tallbiten är en vacker fågel, ser den sällan, men sist jag såg dom så mumsade dom på Oxelbär, det var några vintrar sedan, men orädda var dom som dumsnuten
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Inte riktigt helt förbi Polsson.

                  Tall: LÅNGA barr. Gran: KORTA barr.”
                  Det har de helt rätt i Lars F! Jag såg faktiskt ett bi idag. Tackar så mycket för naturbilderna, speciellt den sista korsnäbbsbilden vilken var kanon. Jägmästarlathunden var också en höjdare. Strålande solsken och ett ösregn har dagen bjudit på här nere i söder.
                  Last edited by Polsson; 2011-09-11, 20:56.
                  p-son

                  Comment


                  • Lars F!

                    Den nedersta bilden är otroligt bra, den skulle jag vilja ha på mina julkort i år.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Det har de helt rätt i Lars F! Jag såg faktiskt ett bi idag. Tackar så mycket för naturbilderna, speciellt den sista korsnäbbsbilden vilken var kanon. Jägmästarlathunden var också en höjdare. Strålande solsken och ett ösregn har dagen bjudit på här nere i söder.
                      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      Lars F!

                      Den nedersta bilden är otroligt bra, den skulle jag vilja ha på mina julkort i år.
                      Polsson och Maria!

                      Tack för komplimangerna.
                      Men äras den som äras bör

                      Fotografen som tagit den fina bilden på Tallbiten heter Hans Bister, vilket står som rubrik över bilderna. Bara så att ingen skall tro att jag är fotografen.
                      Övriga bilder är dock mina egna.
                      Jag skulle vara oerhört stolt om jag hade lyckats ta en sådan bild.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • Rapport från en hamnstad

                        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                        Polsson och Maria!

                        Tack för komplimangerna.
                        Men äras den som äras bör
                        Fotografen som tagit den fina bilden på Tallbiten heter Hans Bister, vilket står som rubrik över bilderna. Bara så att ingen skall tro att jag är fotografen.
                        Övriga bilder är dock mina egna.
                        Jag skulle vara oerhört stolt om jag hade lyckats ta en sådan bild.
                        Tydligen läser jag bildernas text som fan läser bibeln. Inte på något sätt för att förringa fotograferna, men nog har kamerans pixlar och kvaliteten på objektiven stor betydelse för skärpan på bilderna, eller?

                        ************************************************** ************************************************** ***********

                        Eftersom jag är måndagspensionär, blev det tid över till lite fotograferande i min hemstad. Börjar med stadsträdgårdsmästarens blomsterarrangemang nere vid hamnen och visar sedan en bild tagen från Östra Stranden mot hamnen. Körde förbi upptakten till betsäsongen och kom då att tänka på att på just den åkern som betupptagaren håller på, grävde min mor och grannfrun upp betor med en betgrep, tog sedan två betor i blasten, en i varje hand, och slog dem mot varandra för att få bort jorden. Därefter kom betkniven fram varefter betorna slängdes i en hög och blasten i en sträng vilken sedermera plöjdes ner. Ibland hjälpte min bror och jag till och fikapauserna sittande i en egenhändigt förfärdigad betblastberså är en skarpare minnesbild än mina fotografiska bilder vilka dessutom kommer huller om buller trots planerad ordning.

                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2011-09-12, 15:34.
                        p-son

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                          Tydligen läser jag bildernas text som fan läser bibeln. Inte på något sätt för att förringa fotograferna, men nog har kamerans pixlar och kvaliteten på objektiven stor betydelse för skärpan på bilderna, eller?

                          ************************************************** ************************************************** ***********

                          Eftersom jag är måndagspensionär, blev det tid över till lite fotograferande i min hemstad. Börjar med stadsträdgårdsmästarens blomsterarrangemang nere vid hamnen och visar sedan en bild tagen från Östra Stranden mot hamnen. Körde förbi upptakten till betsäsongen och kom då att tänka på att på just den åkern som betupptagaren håller på, grävde min mor och grannfrun upp betor med en betgren, tog sedan två betor i blasten, en i varje hand, och slog dem mot varandra för att få bort jorden. Därefter kom betkniven fram varefter betorna slängdes i en hög och blasten i en sträng vilken sedermera plöjdes ner. Ibland hjälpte min bror och jag till och fikapauserna sittande i en egenhändigt förfärdigad betblastberså är en skarpare minnesbild än mina fotografiska bilder.


                          Självklart är det som du sägar Polsson.

                          Det är därför jag på populärt sportslang kan säga att jag ”spelar i en helt annan division”
                          när det gäller ”avbildning” med min kamera.
                          ”En gör så gott en kan.”

                          . . . . . . . . . . . .

                          Trevligt när man arrangerar växter på det viset. Är det kaktusar?

                          Att man odlar sockerbetor i sydsverige visste jag, men att det var så mycket som 10% av den odlingsbara arealen trodde jag inte. (Kolla länken nedan).Finns det sockerbruk kvar? Fick för mig att danskarna tog över allt för några år sedan.


                          Måste varit oerhört tungt arbete att plocka betor.
                          Fina bilder.
                          Det ”doftar” höstplöjning om sista bilden.


                          En gång ett lika välkänt varumärke som "VOLVO" t.ex.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars F; 2011-09-12, 16:05.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                            Trevligt när man arrangerar växter på det viset. Är det kaktusar?
                            Måste varit oerhört tungt arbete att plocka betor.
                            Fina bilder.
                            Det ”doftar” höstplöjning om sista bilden.
                            ]
                            Bokstäverna är succulenter men vad de andra är minns jag inte. Borde inte ha förminskat bilderna så mycket. Det blå och vita är färgad singel och fönsterna på båten träbitar. Förhoppningsvis ger sidobilden lite information om växterna.

                            Visst måste det ha varit tungt, men jag minns inte att det gnälldes över det från min mor och hennes
                            "betväninna". Det extra pengatillskottet till hushållskassan höll säkerligen humöret uppe. Betlassen, traktor och vagn/vagnar som rullade förbi vårt bostadsområde sysselsatte oss pågar titt som tätt. Med en lång pinne, i vars ena ände satt en spik, i handen cyklade vi efter lassen, osynliga för lantbrukarna, och rakade ner betor vilka sedermera förfärdigades till betlyktor.

                            "Örtofta sockerbruk är ett sockerbruk i Örtofta i Eslövs kommun. Den drivs av Nordic Sugar och omvandlar sockerbetor till socker. Fabriken är Sveriges enda kvarvarande sockerbruk, sedan sockerbruket i Köpingebro stängdes för sockerproduktion 2006-2007 och kontoret i Arlöv lades ned vid samma tid. Fabriken kommer även att försörja Lund och Eslöv med fjärrvärme då en fjärrvärmeledning håller på att uppföras där energin från sockerbruket tas tillvara, och ett kraftvärmeverk byggs även i anslutning till sockerbruket." Wikipedia
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2011-09-12, 20:56.
                            p-son

                            Comment


                            • Fredag, sol, blommor, fjärilar och bin



                              Det är fredag! Fri tre dagar framåt (pensionär om måndagar)! Solen glimmar blank och trind! Om vattnet är "likt en spegel" som Carl Michael skrev, vet jag inte men sannolikt är det så eftersom trädkronorna endast rör sig lätt. Satt och tittade i två sparbösseböcker som kom med posten idag när det plötsligt "flammade" till utomhus i rabatten. Tittade ut och såg en mindre flotta amiraler i asterbusken, "pontonbi" och vanliga bi. Blev fotosugen och fick ihop dessa bilder.

                              Bild 8: Blommande lupin
                              Bild 9: Flox?
                              Bild 10. Gammal ros från Haglösa
                              Bild 11: Höstanemon
                              Bild 12. Gul blomma. Har glömt namnet hittade inte den på google.
                              Bild 13. Lavendel
                              Bild 14. Purpurklätt. Kan jag namnet på tack vare Maria.
                              Bild 15. En sorts ros
                              Bild 16. Syrisk ros, hibiscus
                              Bild 17. Vit Ölands-tok

                              Trevlig helg!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2011-09-16, 18:55.
                              p-son

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                                Det är fredag! Fri tre dagar framåt (pensionär om måndagar)! Solen glimmar blank och trind! Om vattnet är "likt en spegel" som Carl Michael skrev, vet jag inte men sannolikt är det så eftersom trädkronorna endast rör sig lätt. Satt och tittade i två sparbösseböcker som kom med posten idag när det plötsligt "flammade" till utomhus i rabatten. Tittade ut och såg en mindre flotta amiraler i asterbusken, "pontonbi" och vanliga bi. Blev fotosugen och fick ihop dessa bilder.

                                Bild 8: Blommande lupin
                                Bild 9: Flox?
                                Bild 10. Gammal ros från Haglösa
                                Bild 11: Höstanemon
                                Bild 12. Gul blomma. Har glömt namnet hittade inte den på google.
                                Bild 13. Lavendel
                                Bild 14. Purpurklätt. Kan jag namnet på tack vare Maria.
                                Bild 15. En sorts ros
                                Bild 16. Syrisk ros, hibiscus
                                Bild 17. Vit Ölands-tok

                                Trevlig helg!
                                Vad härligt att ni har sommaren kvar där nere Polsson.
                                Blir avundsjuk när jag ser dina vackra blommor och Amiraler och bin.
                                Är det kanske så att Amiralerna är på väg söderut precis som flyttfåglarna?


                                Här uppe börjar nog hösten att få ett grepp om sommaren.
                                Mycket regn under kort tid, varannan dag, och svalare i luften.
                                Gott för svampen.

                                Älgjägarna har lugnat ner sig så att vi kunde åka ut och plocka ”Trattisar” idag.

                                Det var längesedan jag såg så mycket svamp i skogen, övervägande Trattkantareller.
                                Två timmar plockning och sen fyra timmar rensning.


                                Trattkantareller
                                Halva dagsskörden.
                                Lite grönt lyser det i alla fall.
                                "Trattisbrasset lirar kornett",
                                bild från fransk svampbok.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars F; 2011-09-16, 21:48.
                                - - - - - - - - - -
                                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                                Comment

                                Working...
                                X