Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: "Mjölkig" kristall [ID: Arthur Percy, Gullaskruf]

"Mjölkig" kristall [ID: Arthur Percy, Gullaskruf]

Jag har fortfarande inte kunnat reda ut detta med opalglas-opalinglas-mjölkglas så min första fråga får bli vad sådan här blåmjölkig massa kallas? Sen undrar jag förstås om någon vet något om ursprunget? Jag vet ju att bl.a. Gullaskruf gjort någorlunda liknande men den tanken har jag i stora drag släppt efter en lång stund med google. Höjden på pjäsen är 24.2 cm och den är osignerad.

M.v.h.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ah, coolt, du har hittat den med påklipp! Detta är en P524/34, alltså Arthur Percy och Gullaskruf, formgiven 1952.

Citat Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
    Ah, coolt, du har hittat den med påklipp! Detta är en P524/34, alltså Arthur Percy och Gullaskruf, formgiven 1952.
    Tack CJF!

Då var jag alltså inte initalt ute och cyklade trots allt. Trevlig pjäs tycker jag, även om jag hade föredragit den utan påklipp...

Men du; vad kallas glaset?

M.v.h.

Har såvitt jag vet inget namn utöver modellnamnet, kallas blomglas i dokumentationen vill jag minnas. Och föredrar du utan påklipp kan jag tänka mig att byta, min är utan och jag har hellre en med!

Det är klart tänkbart, får återkomma om det. Lär snart åka ned till Malmö så månne kan vi ses där igen.

Vad gäller "heter" så tänker jag på den mjölkiga glasmassan, inte pjäsen, P524/34 duger mer än väl

M.v.h.

Mjölkopalglas kan väl vara bra.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Aha. Kan inte påminna mig att jag sett nåt namn på just detta i Gullaskrufs dokumentation, så "opalin" är väl det vanligaste skulle jag tro.

Hehe... Där fick jag såväl "mjölk" som "opal" och "opalin". Kanske inte är någon större skillnad dem emellan helt enkelt?

M.v.h.

Fluoropalin. Så vill jag benämna det, eftersom färgen är blåtonad och det är halvgenomskinligt. Det är ett s.k. flussglas där man har tillsatt en mindre mängd flusspat (kalciumfluorid) så att glaset har blivit halvgenomskinligt och då benämns opalinglas.

I exempelvis Bonniers lexikon står mjölkglas som en övergripande benämning på opalglas.
    Enligt Glafos bok, Boken om glas, har vi två sorters opalglas. De har fått benämning med hänsyn till de grumlande komponenterna fluor eller fosfor, som bildar de ljusspridande kristallerna i glaset.

Fluoropal: man tillsätter fluor som flusspat (kalciumfluorid) eller kryolit (natrium-aluminium-fluorid). Den vita färgen skiftar i blått. (Kallas också flussglas efter den grumlande tillsatsen flusspat.)

Fosfatopal: man tillsätter benaska (kalciumfosfat eller natriumfosfat). Den knappt synliga färgtonen är något gulbrun/rödbrun. (Kallas också benglas efter den grumlande komponenten benaska.)

I Glafo-boken skriver man också: "Vitt glas finns som opal- eller opalinglas. Om glaset är halvgenomskinligt kallas det för opalinglas. Gränserna mellan opal och opalin är flytande".

Jag har skrivit om detta bl.a. i #2 på tråden om den nämnda boken från Glasforskningsinstitutet i Växjö (Glafo) på "Litteraturtips glas": http://precisensan.com/antikforum/sh...850#post179850 .
    Senast redigerat av Rebello den 2011-05-31 klockan 17:03.

Tack Rebello!

En smula förvirrad är jag nog fortfarande men ett bättre svar står nog knappast att finna. Det står på prioritetslistan att sätta sig in i alla de ypperligt informativa trådar du drivit här.

M.v.h.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •