Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maggie Wibom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Maggie Wibom

    Jag är så glad över Wibomvasen jag hittade strax före jul, en riktig baddare på dryga 20 cm i både höjd och diameter. det är en solgul klotvas med ett hjortdjur som dekor i vitt. Jag har letat i litteraturen och det känns som om det saknas en bra bok om Maggie Wibom. Det står ju en del i Bo Fajansboken (bästa julklappen) men inte så mycket. Den är märkt undertill MW samt S 112. Jag tror att den är från hennes verkstad i Stockholm alternativt från St. Erik, vet ej. Hoppas att jag får igång tekniken så jag kan visa den för Er, den är ett smycke. Hoppas att det är några fler som kan lägga ut något av henne och att ni vet om någon litteratur som jag inte lyckats hitta och bidrar med information.

  • #2
    Då måste jag få rekommendera Estelle Schlossmans: Lergodskonstnärer med tyngdpunkt på 20- och 30-talet. Den tar upp en hel del "okänd" fakta om flera konstnärer under samma tid (bl.a. Maggie Wiboms verkstad "Stockholmskeramik"). Säljs t.ex. här:

    Comment


    • #3
      Det ser ut som det får bli fler litteraturinköp. Tack för tipset Peter S.

      Comment


      • #4
        Har inte mycket av M W och det mesta är undangömt, men den här står alltid framme.
        Bifogade filer
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Undrar hur dessa bilder blev....
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Urtjusigt! Verkligen läckert... Jag har en mjuk punkt (soft spot) för Maggie...

            Comment


            • #7
              Visst är den grym. Till och med godkänd hos frun ihuset så den får stå framme!!

              Förresten Tingeling, vad är det som står till vänster bredvid Wibomhästen?

              Comment


              • #8
                (Det undrade jag också...)

                Comment


                • #9
                  Det är ett par kannor utan någon som helst funktion,ska ta ett kort senare. Har tagit lite fler kort men min kortläsare la av samtidigt som bildprogrammet och de nya grejerna som jag har köpt har en inlärningsperiod..... men det kommer både koppar, rakstämplat och mässing framöver.

                  E B, vilken läcker vas! Storlek?
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #10
                    Tingeling, den är dryga 20 cm hög, så det är en rejäl vas!!!

                    Kannorna utan funktion ska bli spännande att syna.

                    Comment


                    • #11
                      En ca 30cm hög vas som jag i ett svagt ögonblick tyvärr sälde, från hennes stockholm tid
                      Bengt

                      Klicka på bilden för att få den större

                      Comment


                      • #12
                        PS Beno, du har väl märkt att man får lägga in rätt stora bilder direkt i forumet (en del lägger in MYCKET stora)... Och de ligger kvar! Om du vill så är det kanske enklare (när man väl kommit på hur man gör...), men du gör som du vill.

                        Comment


                        • #13
                          De här stog hos en handlare länge och väl och till slut köpte jag dem efter ha blängt på dem varenda gång jag var där. Ingen som helst funktion, de svarta prickarna på basen är hål så de är inte ämnade som vaser iallafall. Under finns det endast "registred + nummer" så de är väl kanske engelska.
                          Bifogade filer
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #14
                            Riktigt häftiga skapelser. De kanske har med doft att göra då?

                            Comment


                            • #15
                              Majskaraffer...
                              De var fantastiska i sitt översvulstiga formspråk!
                              De är ju individuellt utförda, så man undrar vem som suttit och skulpterat dem. Måste ha tagit evigheter!

                              Comment

                              Working...
                              X