Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bevara gammalt bord?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur bevara gammalt bord?

    Har ett gammalt slagbord,från mitten av 1700talet.Jag älskar det och har det som matsalsbord.Tanken är att ha det som köksbord när ungarna blir lite äldre och inte kladdar så....
    Men jag undrar då om och hur isf jag kan behandla det på nåt sätt?Iaf skivan,för att bli lite mer tåligt och stå emot lite väta och så kanske.Det är endast lite färg kvar på benen resten är helt trärent,och kanterna är lite nötta och maskätna.Underredet är stabilt och fint men just skivan alltså,känns som jag borde göra nåt för att kunna använda det länge till.

    Nån som har tips på VAD?

  • #2
    Hej.

    Själv har jag en förkärlek och goda erfarenheter av någoy som kallas för "Kinaolja" men den ska innehålla en hög procent av tungolja. Det finns flera fabrikat på marknaden så kolla noga vad oljan innehåller. Den luktar inte speciellt gott så man bör behandla ytan ett bra tag före man ska ta in det i huset, 2-3 veckor.
    Länk till vad tungolja är:

    Sen kan du googla vidare i ämnet.

    Mvh/Urban

    Comment


    • #3
      Vi har också ett stort gammalt slagbord, från tidigt 1800-tal, annars låter det likt nyfikenrosas bord i beskrivningen. Vi har det nedfällt i vardagsrummet nu tyvärr, fäller upp det om vi får många gäster. Jag brukar bara olja in det med vanlig rapsolja ibland, det får fin färg
      Däremot har jag ett annat litet problem, om jag får kidnappa nyfikenrosas tråd lite. När det är nedfällt glider ena sidan (skivan) ned. Det blir en glipa mitt på skivan. Hur ska man fästa den igen? Jag vill inte skruva i skivan såklart. Tror inte det går så bra med lim heller. Tips?

      Comment


      • #4
        Antivax är mitt förslag

        Ursprungligen postat av nyfikenrosa Visa inlägg
        Har ett gammalt slagbord,från mitten av 1700talet.Jag älskar det och har det som matsalsbord.Tanken är att ha det som köksbord när ungarna blir lite äldre och inte kladdar så....
        Men jag undrar då om och hur isf jag kan behandla det på nåt sätt?Iaf skivan,för att bli lite mer tåligt och stå emot lite väta och så kanske.Det är endast lite färg kvar på benen resten är helt trärent,och kanterna är lite nötta och maskätna.Underredet är stabilt och fint men just skivan alltså,känns som jag borde göra nåt för att kunna använda det länge till.

        Nån som har tips på VAD?
        Hallå,
        Du skall inte använda olja utan vax om nu färgen är original. Bivax, jobbigt, nej välj Antiqvax så får du en blank och ganska stryktålig yta, säljs av bättre antikhandlare.
        Importör: entremabologan ab i Lund. Gnugga på...och so long..

        Comment


        • #5
          Personligen skulle jag undvika matoljor, de har ett "bäst före" av en anledning. "Danish Oil" rekommenderades av min lärare på Stenebyskolan, men i detta fall kan Kim ha en poäng.

          MvH
          Emil

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
            Vi har också ett stort gammalt slagbord, från tidigt 1800-tal, annars låter det likt nyfikenrosas bord i beskrivningen. Vi har det nedfällt i vardagsrummet nu tyvärr, fäller upp det om vi får många gäster. Jag brukar bara olja in det med vanlig rapsolja ibland, det får fin färg
            Däremot har jag ett annat litet problem, om jag får kidnappa nyfikenrosas tråd lite. När det är nedfällt glider ena sidan (skivan) ned. Det blir en glipa mitt på skivan. Hur ska man fästa den igen? Jag vill inte skruva i skivan såklart. Tror inte det går så bra med lim heller. Tips?

            vanlig olja har jag med varit inne på,men tänkte att det ger ju bara lite mörkare färg,jag vill ju ha lite skydd med..

            det där med skivan har jag med problem med! på mitt bord finns bara en stackars liten stump kvar av de ursprungliga fyra pluggar som ska hålla skivan på plats,är det såna till ditt bord? jag har tänkt göra tre nya och se om det blir bättre då..

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå,
              Du skall inte använda olja utan vax om nu färgen är original. Bivax, jobbigt, nej välj Antiqvax så får du en blank och ganska stryktålig yta, säljs av bättre antikhandlare.
              Importör: entremabologan ab i Lund. Gnugga på...och so long..
              ja färgen ska vara original,men det är ju typ ingen kvar,det är ju bara rent trä typ,är det ändå vax som är bäst?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av nyfikenrosa Visa inlägg
                ja färgen ska vara original,men det är ju typ ingen kvar,det är ju bara rent trä typ,är det ändå vax som är bäst?
                MEN,blankt säger du?det ver jag inte om jag vill ha,det är dt matta träet jag gillar.Men man kanske får välja där,klart mer hållbart och mindre matt är att föredra...

                Comment


                • #9
                  linolja ock balasterpentin 50/50
                  då doftar gott också
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av nyfikenrosa Visa inlägg
                    vanlig olja har jag med varit inne på,men tänkte att det ger ju bara lite mörkare färg,jag vill ju ha lite skydd med..

                    det där med skivan har jag med problem med! på mitt bord finns bara en stackars liten stump kvar av de ursprungliga fyra pluggar som ska hålla skivan på plats,är det såna till ditt bord? jag har tänkt göra tre nya och se om det blir bättre då..
                    Jo det är sant, det blir ju ingen skyddande hinna direkt. Men så har vi det inte som "varje dag" bord heller

                    Det verkar vara gångjärnen som håller skivan uppe men sen har skivan tvärgående "plankor" på undersidan som håller ihop. Det är alltså halva skivan som glidit ned, nedför "plankorna". Det var svårförklarat det här, hoppas ni förstår.

                    Comment

                    Working...
                    X