Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårtecken 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Kul tråd, men den börjar väl bli lite inaktuell. Så här mellan hägg och syren, på mina breddgrader.
    Nu är det krig som gäller. Kriget mot maskrosorna. Vackra men fertila. För mycket av det goda.....

    Jag tillåter ingen masros överlervnad på vår lilla halvö, kommer imorgon att visa bild
    från grannens strand.

    So long...våren är kort.
    Precis Kimmen, därför är tråden nu stängd för boende i Göta- och Svealand. Alltså bara öppen för Norrlänningar. (Kommentarer på norrlänningars bidrag är självfallet välkomna).

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Precis Kimmen, därför är tråden nu stängd för boende i Göta- och Svealand. Alltså bara öppen för Norrlänningar. (Kommentarer på norrlänningars bidrag är självfallet välkomna).
      En får på alla norrlänningars vägnar tacke för det förlängda öppethållandet av tråden.

      Här börjar det vara på gränsen till sommar. Häggen har precis börjat blomma.
      Syrenerna är på gång.

      Man märker att landet är långt.
      Norrland är också långt och stort. (58 % av Sveriges yta).
      Från Gävle i södra "ändan" till Kiruna i norra, är det 107 (etthundrasju) mil.



      Öbacka den 21 Maj 2011, klockan 13.23, + 17 grader (ute).
      Nedre bilden: Utmed Bottenhavsstranden har grönskan precis slagit ut. Vattentemperatur 7 grader. Inget bad än på länge.
      Bifogade filer
      Last edited by Lars F; 2011-05-21, 15:33.
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Snubben,
        Kul tråd, men den börjar väl bli lite inaktuell. Så här mellan hägg och syren, på mina breddgrader.
        Nu är det krig som gäller. Kriget mot maskrosorna. Vackra men fertila. För mycket av det goda.....

        Jag tillåter ingen masros överlervnad på vår lilla halvö, kommer imorgon att visa bild
        från grannens strand.

        So long...våren är kort.
        HALLÅ,
        Jag lovade visa kort på grannfastighetens strandremsa i gränslandet mellan norra Svealand och södra Norrland.
        Varifrån kommer då denna enorma mängd maskrosor längs stränderna? Från havet, små söta frön inbäddade i tång.

        Kemisk krigsföring gillar jag inte, det får bli marktrupperna med spade i hand som invaderar grannarnas tomter. Eller har någon ett smartare förslag? So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Eller har någon ett smartare förslag? So long...
          1) Först plocka blommorna - maskrosvin
          2) Sedan attackera hela växten
          p-son

          Comment


          • Min helg !

            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            OOOOOO så vackert Maria, är det både back & mosippa, och så den sista bilden,
            vi kallade dom surblad när vi åt dom som barn, kanske dom heter så.
            Hirvi
            Hoppas jag gör rätt nu, igår blev det kaos när jag skulle skicka m foton i ett inlägg
            Jag som gjort det så ofta. Akutbrev--Kaptenen, stängde datan, sen det var fixat

            MARIA, DU HAR GJORT MIN DAG.

            I Umeå har vi grås o lite planterade vårblommor, that s it. Dessa underbara tulpaner kommer jag alltid att minnas, har ALDRIG sett dem förr, måste kolla namnet igen. Min färg o mjuk, nästan luddig. OH !

            Och Hirvi, jag har ätit surblad oxå, de är vackra så där ihop. O du, jag tycker de är lite goda än

            Detta ämnet betyder såå mkt när man, när man som jag bott vid tranor o älgar, eller haft tillgång t sånt boende delar av året ända sen barnsben o hjälpte(?) t i slåttern
            Nu bor jag ju i stan o ytterst sporadiskt kan var ute. En underbar glimt av vårt avlånga land

            vilken skillnad det kan vara från syd till nord, lika förundrad var gång. Nu ska jag fort sätta titta, läsa och drömma ett tag

            Comment


            • Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
              Hoppas jag gör rätt nu, igår blev det kaos när jag skulle skicka m foton i ett inlägg
              Jag som gjort det så ofta. Akutbrev--Kaptenen, stängde datan, sen det var fixat

              MARIA, DU HAR GJORT MIN DAG.

              I Umeå har vi grås o lite planterade vårblommor, that s it. Dessa underbara tulpaner kommer jag alltid att minnas, har ALDRIG sett dem förr, måste kolla namnet igen. Min färg o mjuk, nästan luddig. OH !

              Och Hirvi, jag har ätit surblad oxå, de är vackra så där ihop. O du, jag tycker de är lite goda än

              Detta ämnet betyder såå mkt när man, när man som jag bott vid tranor o älgar, eller haft tillgång t sånt boende delar av året ända sen barnsben o hjälpte(?) t i slåttern
              Nu bor jag ju i stan o ytterst sporadiskt kan var ute. En underbar glimt av vårt avlånga land

              vilken skillnad det kan vara från syd till nord, lika förundrad var gång. Nu ska jag fort sätta titta, läsa och drömma ett tag
              Hallå min vän.
              När man börjar bli gammal blir man ung på nytt, i detta underbara, drömmarnas paradis. Häng med på vår drömseglats till Rügen, du slipper vara kocka, maten fixar vi.
              Snubben , Lasse och jag. Jag har bonnpermis, jagar maskrosor.
              So long...

              Comment


              • Vin eller vatten...?

                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                1) Först plocka blommorna - maskrosvin
                2) Sedan attackera hela växten
                Hallå P-son,
                Det första tipset gillar jag, det kunde bli en indstusti här upp i norra "ros"lagen.
                Men hur fasen tar man bort rötterna från grannens havsnära ängar? Det är frågan? So long..
                PS. Vi ses i Ystad nästa lördag. Vi kan ta det då.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  HALLÅ,
                  Jag lovade visa kort på grannfastighetens strandremsa i gränslandet mellan norra Svealand och södra Norrland.
                  Varifrån kommer då denna enorma mängd maskrosor längs stränderna? Från havet, små söta frön inbäddade i tång.

                  Kemisk krigsföring gillar jag inte, det får bli marktrupperna med spade i hand som invaderar grannarnas tomter. Eller har någon ett smartare förslag? So long...
                  Varför bekämpa maskrosorna Kim?

                  De är trots eller tack vare sin mängd mycket vackra där de växer. Tycker jag.
                  Att vi på svenska har gett dem ett namn som ger negativa associationer: Maskros är ju en annan sak.

                  På andra språk har de mer trevliga namn.
                  Tyska, norska: Lövenzahn, Lövetann - Lejontand
                  Engelska: dandelion från franskans dent de lion lejontand
                  Finska: Voikukka - Smörblomma
                  Danska: Maelkebötte - Mjölkkanna efter stängelns mjölksaft.

                  "Släktet har omkring 60 artgrupper med ett par tusen småarter, mest i Norra halvklotets tempererade områden. I Sverige förekommer tolv artgrupper (sektioner) med omkring 1000 småarter."

                  Låt maskrosorna leva!!
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                  Last edited by Lars F; 2011-05-22, 01:45.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • Jaha, då har åtminstone Häggen slagit ut, då väntar vi bara på Syrenerna.

                    Bättre sent än aldrig.

                    Click image for larger version

Name:	DSC00037.JPG
Views:	1
Size:	80,6 KB
ID:	514480

                    Comment


                    • Vackert umeubbe, då skijer det tiden mellan Hägg och Syren Fåglavik-Umeå,
                      syrenen är nog snart över här, men vinterjackan får sitta på.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Vackert umeubbe, då skijer det tiden mellan Hägg och Syren Fåglavik-Umeå,
                        syrenen är nog snart över här, men vinterjackan får sitta på.
                        Hirvi
                        Just det Hirvi,och vinterjackan verkar få sitta på ännu ett bra tag, fy fasen för kyla.

                        /Urban

                        Comment

                        Working...
                        X