Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 44

Ämne: Carl Wilhelm Kjær - CVK - Köpenhamn

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Ett utomordentligt arbete i sann gideonitisk anda med, enligt min mening, fina bilder av intressant och ovanlig keramik. Signeringsstämpeln är helt oslagbar.
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Bra initiativ Gideon!
    Vi har en adress från 1939.
    "The following Royal Doulton principal agents abroad were representing the Royal Doulton pottery in 1939 according to a half page, black & white 'Coppice' advert at the bottom of page 54 of 'The Pottery Gazette and Glass Trade Review Directory and Diary, 1939'."
    Denmark:
    C. V. Kjaer, Vestervold 96, Copenhagen. (Borde vara Vester Voldgade 96)
    http://www.artdecopotteries.co.uk/ro...tonagents.html
    Tack, Polsson och Kaptenen.

C. V. Kjaer var grosserer, alltså återförsäljare, åt andra företag. Så det är inte förvånande med den engelska keramiken på hans lott.
    Inte heller den kakelugn han visade på sin tidigare adress Fiolstraede 5, vilken jag verkligen är nyfiken på. "Sachisk Chamotte-Porcelain"??
    Karln hade många strängar på sin lyra.
    Senast redigerat av Gideon den 2011-03-12 klockan 01:09.

Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Från samma säljare som mina övriga C.V. Kjaer-vaser kommer denna lilla 10cm höga vas.
    Denna är omärkt men säljaren sa sig veta att den var tillverkad vid MA&S fabriken.

Återknyter till Gideons första inlägg med den dubbelhänklade vasen märkt Kjaer;

"Dubbelhänklad vas i blank rinnglasyr med två färger.
    Denna har visats tidigare på Antikprat, av anonym person, och förtjänar att vara med här.
    Märkning som ovan. Kan vara tillverkad på Bornholm, men lika gärna på danska fastlandet".

Lägger in bilderna som jämförselseobjekt till min lilla vas. Både vad gäller botten och glasyr finns mycket stora likheter.
    Nyansskillnad tror jag beror på fotoljus. Det runda mittpartiet i botten är knappt 1cm i diameter på min vas, vilket skulla kunna förklara avsaknad av märkning
    Vad fin den är!
    Ja, den svarta bottenringen känns som "han" - MA - men i övrigt, så blank rinnglasyr har jag inte sett hos honom, så tidigt. Daniel Andersen är inte på tal alls, han pluggade nog fortfarande algebra i skolan...
    Men med den andra vasen i betraktelse och som ess i blusärmen, så kan Du vara gott säker på saken. Tidig MA, tills någon annan vågar påstå annat.
    Förstår att Du köpte vasen.

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    ...Inte heller den kakelugn han visade på sin tidigare adress Fiolstraede 5, vilken jag verkligen är nyfiken på. "Sachisk Chamotte-Porcelain"??
    Karln hade många strängar på sin lyra.
    Får lov att rätta mig själv.
    Det finns också, för jag drog mig till minnes att ha sett "Huvud av abessinsk bergnyala, porslinschamotte av Gunnar Nylund, 1936" i en utställningskatalog från Nationalmuseum. Hur det nu egentligen är sammansatt?
    Men det är ju off topic, puh...
    Senast redigerat av Gideon den 2011-03-12 klockan 01:14.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Får lov att rätta mig själv.
    Det finns också, för jag drog mig till minnes att ha sett "Huvud av abessinsk bergnyala, porslinschamotte av Gunnar Nylund, 1936" i en utställningskatalog från Nationalmuseum. Hur det nu egentligen är sammansatt?
    Men det är ju off topic, puh...
    Här slipper Du bli påhoppad min Kjaere Gideon, denna tråden "Er bare alltigenom go".

Vem är den här stilige karln? Kan det vara...?
    Läs senaste nytt i trådens första inlägg.

Namn:  C V Kjaer 56.jpg
Visningar: 358
Storlek:  13,3 KB

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Vem är den här stilige karln? Kan det vara...?
    Läs senaste nytt i trådens första inlägg.

Namn:  C V Kjaer 56.jpg
Visningar: 358
Storlek:  13,3 KB
    Till utseendet är han lik Polsson men rent bildlikt är han lik mig, alltså bilden på honom är lika suddig som mina bilder plägar vara.

Ur danska Antik & Auktion nr 3 2004 (Farver og former, text Bolette Bramsen foto Torben Djenner)
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Tänkte bara lägga till min vas.

MvH
    Emil
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Tack Emil, för en mycket vacker vas till dokumentationstråden!

Några frågor är fortfarande obesvarade. Bland annat hur fabrikören N. Th. Sommer stämplade CVK:s beställda varor. En besökare i Hjorths museum Rönne, borde få ta sig en närmare titt på hur de här föremålen http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post176130 är stämplade.

Sedan ser det inte ut som att Din vas har CVK:s typiska lerintarsia, utan dekoren verkar bara ligga på ytan. Det gör också att jag tror att den är tidig, och därför kan hänföras till Sommer, eller rentav helt annan tillverkare på fastlandet. Det behöver redas ut, för allt kommer inte från Michael Andersens fabrik.
    Ingenstans finns Sommers fullständiga namn utskrivet, och det blir till att söka i danska släktarkiv, men han lärde sig yrket hos bröderna Sonne, och etablerade sin fabrik 1848. På 1870-talet var den en av stadens Rönnes största fabriker, för att upphöra 1901.

Man kan undra hur många järn i elden Carl Wilhelm Kjær hade, och vilka fler fabriker (inte bara för prydnadsföremål i lergods) som fick beställningar av honom. Sedan skulle det vara intressant att söka ursprunget i formerna som återkommer på vaser och skisser på skulpterade djurreliefer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •