Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veksax av brons?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Veksax av brons?

    Denna fick ett nytt hem hos mig häromdagen
    Rätt udda modell med "sväng" på och inte så greppvänlig om man inte vänder den upp och ned.
    Ser nästan ut som den varit bemålad?
    Vad tror ni?
    Bifogade filer

  • #2
    Onekligen knepig modell, har aldrig sett något liknande. Känns ju ganska ålderdomlig dock, senbarock kanske? Samma konstiga vinkel på öglorna har jag sett på en del äldre saxar, ser hemskt obekvämt ut. Hittade bara denna att jämföra med, den ser ut att möjligen kunna vara svängd, men fotot är taget i en så märklig vinkel att det är omöjligt att vara säker:


    Angående färgen så är det svårt att se om det är blymönja eller rost, har du provat att skrapa lite lätt med en nagel och se o det flagar?

    Comment


    • #3
      Förlåt sent svar, såg din fråga redan igår Surmasen, men fick inte tid att svara. Modellen är helt klart senbarock. Den kunde givetvis vara senare men jag tycker att både utförande och avsaknad av fötter antyder att den verkligen är från före eller runt 1750. Möjligen blir jag tveksam till niten, kanske är den bytt? Jag undrar om inte böjen är en skada, den har fått sig en känga någon gång. När jag tittar på färgen är jag lite inne på att det är en sliten förkoppring. Skall försöka hitta artikeln om hur bönderna gjorde med sina koskällor som jag har någonstans.

      Comment


      • #4
        När jag tittade på den fick jag en teori som jag tyckte förklarade skicket väldigt bra, men vet inte om den håller: Ljussaxen har varit med i en brand - där har den både fått sin känga och förlorat sin nit och det har också skadat ytöverdraget, som väl iofs brukar vara slitet men inte riktigt så här. Någon har hittat den i brandresterna och velat bevara den. Den kan inte gärna legat utomhus sedan 1700-talet, då skulle den vara mer rostig, men branden kan ju ha inträffat senare, det kan ju också vara ett tag sedan den plockades upp, även om jag tror att den räddats som antikvitet - eller möjligen släktminne.

        Comment


        • #5
          Ångrar mig lite igen, tror kanske niten är original, senaste teorin håller väl möjligen ändå.

          (efter lite mer eftertanke är jag nog mer skeptisk men tror ändå mest på att en underliga formen kommit sig av att den fått en känga, järn är ju ändå ganska böjligt)

          Läste lite, det är tydligen ganska enkelt att få koppar eller mässing att fästa på järn - jag tror fortfarande att det är spår av ett sådant överdrag som syns
          Last edited by FBQ; 2017-01-10, 00:20.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Ångrar mig lite igen, tror kanske niten är original, senaste teorin håller väl möjligen ändå.

            (efter lite mer eftertanke är jag nog mer skeptisk men tror ändå mest på att en underliga formen kommit sig av att den fått en känga, järn är ju ändå ganska böjligt)

            Läste lite, det är tydligen ganska enkelt att få koppar eller mässing att fästa på järn - jag tror fortfarande att det är spår av ett sådant överdrag som syns
            Spännande teori men....flagar inget om man skrapar med nageln så brand,njae...kanske.. Böjen är helt klart från tillverkningen ,niten definitivt original men färgen kan jag heller inte förklara :-)
            Onekligen obekväm att använda,kanske specialtillverkad till någon med reumatiskt förvärkta fingrar?
            Tror bildern visar "svängen" bättre. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	564506Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	564507

            Comment


            • #7
              Förresten FBQ när du nämner koskällor kan ju de se lite såhärna ut dock lite tjockare beläggning?

              Comment


              • #8
                Jag såg nu att du skrivit brons i trådtiteln, är du säker på materialet? I så fall är den nog målad, för den färgen är ingen vanlig korrosionsfärg för brons. Däremot så kan oxiderat järn se ut sådär ibland.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                  Förresten FBQ när du nämner koskällor kan ju de se lite såhärna ut dock lite tjockare beläggning?
                  Tja, de kan se lite olika ut. Men jag läste på lite så en vanlig teknik där var att hetta upp ett koppar- eller mässingsstycke och helt enkelt låta metallen rinna ut över järnet. Här är säkert beläggningen mer professionell. Har sett koskällor där förkoppringen är jämn och tunn om man verkligen gjort på det sättet. Undrar om det röda lagret som syns inte är någon form av grundering för mässingsöverdraget.

                  Nu kanske jag ser helt fel, jag tycker att det ser ut som järn, som är delvis täckt av det rödaktiga lagret och däröver det som ser ut som mässing. Kan också tänka mig att det röda en oxidation som är en blandning av rost och någon kopparoxid från mässingen.
                  Last edited by FBQ; 2017-01-12, 15:10.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har nu tittat och tittat och tittat lite till, och det är nog som det brukar, att ögat luras av hjärnan! Det ser vid närmare eftertanke ut som att din sax är av mässing som varit med om en brand, precis som FBQ:s teori, och att det svarta är sot och att det kopparfärgade är just det, dvs koppar som kommit i dagen när zinken har brunnit bort från legeringens yta. Det skulle i så fall även kunna förklara den böjda formen, för den behöver inte ens ha fått sig en törn, det räcker att metallen expanderat snabbare på den sida där värmen kommit ifrån eller att saxen svalnat ojämnt, t.ex. av att någon slängt en spann vatten över för att släcka elden för att metallen ska kröka sig.

                    Comment


                    • #11
                      Lustigt.......

                      nog är båda mina saxar böjda åt samma håll, Domnerus mest.
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X