Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lola Arenhill - Malmö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lola Arenhill - Malmö

    Om Lola Arenhill tycks ingen veta något, och hon nämns inte alls i stämpelböckerna om keramik av Vingedal och Nyström.
    Det tycker jag är märkligt, eftersom hon besvisligen formgav och tillverkade rustik keramik under 1950-talets senare del. Hennes alster förekommer sparsamt på auktioner och bilden nedan är från året 2007 hos Auktionshuset Kolonn i Stockholm.
    Rottinghandtagen på kannorna är såå retro!

    Lola har varit svårfångad ett bra tag, men nu tror jag mig ha hittat henne - dock inte precis med det förnamnet, utan ett likartat.
    Släkten Arenhill bestod, året 1970, av nio personer och de bodde alla i Malmö.
    Bland dem hittar vi Anna Lûla Sabina Arenhill, född 1921 i Danmark. Hon skilde sig 1970 och levde ensam vid sin död 1974 i Malmö.
    Var fick hon sin keramikutbildning? I Danmark? Var framställde hon sin keramik? I egen ugn eller hos någon keramikers verkstad? Vad var hennes flicknamn?
    Frågorna är ännu fler, och de behöver besvaras.
    pryslnubbens idé om sambandet lokatt och hennes namn är genialiskt! Inte alls dumt.

    Kanske vill Polsson, eller någon annan ta på sig uppgiften att prata med någon i den konstnärliga släkten Arenhill? Åke Arenhill har passerat de nittio, men tycks ändå vara en krutgubbe, eftersom han har en hemsida http://arenhill.se/ med kontaktuppgifter.
    Lola Arenhill blir säkert glad i sin himmel, om hon blir erkänd härnere.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-02-25, 01:41.

  • #2
    Här kommer vasen.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #3
      Lola Arenhill

      Jag har visat bilderna på en annan tråd men lägger in dem under denna rubrik också - här med en kattfotstämpel eller är det en lotass?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Nog har jag läst om Lola Arenhill någonstans och även sett en bild av henne. Men var?
        I alla fall tycker jag mig komma ihåg att där fanns uppgiften om att hon skulle vara gift med Åke.

        En vas av henne skall finnas någonstans i närområdet. Återkommer med bild när den lokaliserats.

        Comment


        • #5
          Åke Arenhills hustru heter väl Monika

          Comment


          • #6
            Här kommer den tidigare utlovade bilden.

            Min uppgift om att Lola Arenhill skulle ha varit hustru till Åke, kan nog mycket möjligt vara felaktig.
            Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 006.JPG
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	511650Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 008.JPG
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	511651Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 007.JPG
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	511652

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
              Min uppgift om att Lola Arenhill skulle ha varit hustru till Åke, kan nog mycket möjligt vara felaktig.
              Den vasen är fin!

              Av allt att döma, efter att ha tittat i olika skivor, är Monika hustru nummer två. Två barn är födda på 1940-talet, och en året 1969.
              Det vore otillbörligt att gräva vidare, och det bästa är, som sagt, att fråga någon i familjen för att få klart besked.

              Comment


              • #8
                Lola med lofot

                Här en hänkelvas eller kanna av Lola Arenhill samma tassavtryck som jag visat tidigare på en annan kanna. Höjd 17,5 cm.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Nog har jag läst om Lola Arenhill någonstans och även sett en bild av henne. Men var?
                  I alla fall tycker jag mig komma ihåg att där fanns uppgiften om att hon skulle vara gift med Åke.

                  En vas av henne skall finnas någonstans i närområdet. Återkommer med bild när den lokaliserats.
                  Är det kanske denna artikel du åsyftar. Bengt?
                  Från Svenska Hem och Trädgårdstidningen nr 4 år 1957 kommer här en bild och lite från texten (av Majolin Pierre). Men nog skulle det vara intressant att veta vem drejaren var.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Tack för det, Lars!

                    Visst är det så. Jag bläddrade igenom en mängd årgångar av Svenska hem för ett bra tag sedan. Tyvärr tog jag inte kopior på så mycket av artiklarna och notiserna.

                    Comment


                    • #11
                      Och här en liten burk med texten kanel och signerad inte i godset utan i ljus glasyr.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        En mugg i typisk stil av Lola Arenhill. 9 cm hög och märkt A 36.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          En vas i typiskt utförande av Lola Arenhill 9 cm hög och nästan samma diameter. Nr A8.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            På #11 visade jag en kanelburk och här kommer en med lite annan märkning och nr A9. Senapsburken har nr A7 och båda har stämpel med ett lohuvud eller är det katthuvud?
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X