Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väggskåp 1850-75?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Väggskåp 1850-75?

    Häromdagen har jag införskaffat mig ett skrapprojekt Inte nog med tentor och studier...
    Jag vet ingenting om skåpet, dvs varifrån det kommer. Undrar om någon har sett liknande modell tidigare och kan ge ledtråd.
    Jag har skrapat fram ikväll en härlig ädelmålning som är helt okej. Har någon tips på hur man tar bort det sista av färgen? Det går nog inte att skrapa mera tror jag (där jag redan har tagit bort den vita färgen). Går det att tvätta med nåt?

    Vidare är jag mycket osäker på ålder. Lådan har en botten som tyder på rätt bra ålder men låset förkastar det hela... Tror ni att låset har tillkommit senare? Eller är skåpet så pass "nytt"?

    Med vänliga hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

  • #2
    Har aldrig sett något liknande fast det betyder egentligen ingenting. Man undrar vad som slutligen ska sitta i dörren och täcka öppningen.
    Om åldern - hur gammalt är "rätt bra ålder"?
    Skåpet kommer från ett maskinsnickeri, i princip en möbelfabrik och låset är original. Stilen är lite egen och svår att direkt bestämma. Jag tror tiden är runt förra sekelskiftet eller senare fast här kan det finnas flera idéer.

    Comment


    • #3
      Hej HgF och tack för ditt svar!

      Rätt bra ålder för mig när det gäller allmogemöbler är första del av 1800 talet och äldre...
      I det fallet håller jag med dig, sekelskiftet, 1875-1900. Men det gör inget, skåpet är fint och kommer att passa bra att ställa mina allmoge askar i.
      Ska se om jag hittar någon sort av märkning när jag är klar med borttagandet av färgen. Det är så irriterande när folk håller på och målar om nästan felfria möbler med originalfärg! Men men, jag har ju köpt ändå, då är det bara att skrapa!
      Det satt nytt glas i dörren, men glaset tog jag bort. Passade inte riktigt där. Jag tänkte köpa en bit av gammalt glas och sätta på plats när det blir dags.

      mvh Bonnie
      Last edited by bonnie; 2011-02-21, 13:05.

      Comment


      • #4
        Håller med HgF om åldern, men med ursprungstillverkningen blir det svårare.
        Det ovanliga skåpet kan också vara ett hopplock av trasiga möbeldelar, som satts ihop av en duktig snickare strax före eller kring 1900.

        Hur stort är väggskåpet?
        Det ser nästan ut att vara tänkt att innehålla de sedvanliga tillbehören psalmböcker, brännvinsflaska och supglas för husfar att ta fram.
        Hur ser dörren ut baktill?

        Ädelmåleri är det inte, som Du kan se av denna artikel, bonnie. Namnet kommer av soldaten och målaren Anders Ädel (1809-1888):


        Enklare träådringsmålning är mer riktigt att säga, och det var mycket vanligt under just 1800-talet sista fjärdedel.
        Mer avancerat ådringsmåleri:


        Det är roligt att Du gett Dig i kast med det här projektet, och vid det här laget har Du säkert fått in det rätta och lätta knycket på handleden, när kniven går i torrskrapningen.
        Får vi lov att se vad det är för verktyg, och framförallt knivar, Du använder?

        Något att tvätta bort de sista färgresterna, utan att skada omkringliggande originalmålning, finns knappast.
        Istället får Du utrusta Dig med stort mått av tålamod, bra lampa med förstoringsglas (som bilden nedan visar) och skalpeller med olika sorts utformning på knivbladen.
        Ta systematiskt prick efter prick, bänd och lossa försiktigt i alla de fördjupningar där de sitter.
        Det är dumt att hoppa omkring och skrapa, bara för att det känns lätt och fort, för problem stöter man alltid på. Problem i form av kvisthål, där färgen sitter som berg, eller för att konstistensen råkade bli lite annorlunda vid strykningen just där eller här.

        Bry Dig inte om hammaren och stämjärnet på bild - det var ett skämt den gången.
        Bifogade filer
        Last edited by Gideon; 2011-02-22, 00:45.

        Comment


        • #5
          Tanken slog mig plötsligt - kan skåpet vara en överdel till ett golvskåp? För att vara ett mindre hängskåp bör det finnas en upphängningsanordning på baksidan.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Ädelmåleri är det inte, som Du kan se av denna artikel, bonnie. Namnet kommer av soldaten och målaren Anders Ädel (1809-1888):

            Hej Gideon! Aj, det var absolut inte bra att jag skrev så Det var verkligen miss av mig att använda det ordet. Om det verkligen hade varit Anders Ädel som målat skåpet så skulle jag sitta dygnet runt med en angiografi skalpell och skrapa vartionde del av millimeter som är täckt av "ny" färg
            Så klart är det enklare träådringsmålning! Dessutom är det inte originalmålning kom jag fram till! Jag hade problem med färgborttagning på ett ställe så jag värmde den biten med en luftpistol. Allting lossnade och en tunn röd färgmålning uppenbarade sig...Då är det bara att skrapa ännu mera. Jag hoppas nämligen att det finns mer än så här under alla lager med färg. Kanske ett litet årtal nånstans...Med värmepistol lossnar allting förutom den färgen som är närmast träet. Knivar är bäst att använda tycker jag.
            Inga nyare knivar utan det ska vara gamla hederliga trotjänare En gammal Kauhava och en liten JA Hellberg Eskilstuna. Jag är väl ganska konstig när det gäller mitt val men det funkar bra för mig.

            Storlek på skåpet är 30 cm djup-75 cm hög-59 cm brett.
            Det låter bra med brännvin och glas i skåpet! Det kommer nog att finnas plats där i för min egentillverkad hallonlikör (dock gjord på vodka från systembolaget måste jag tilläga)

            Med vänliga hälsningar Bonnie
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
              Tanken slog mig plötsligt - kan skåpet vara en överdel till ett golvskåp? För att vara ett mindre hängskåp bör det finnas en upphängningsanordning på baksidan.

              God kväll, HgF!
              Jag har tagit en bild på baksidan nu. Det verkar finnas ett gammalt märke från en upphängningsanordning.

              Med vänliga hälsningar Bonnie
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                HgF kan mycket väl ha rätt i att skåpet kan ha varit en överdel.
                Isåfall försvann den i samband med ommålningen i fas ett (träådringen) eller två (vitmålningen).
                Den är också lite för stor för att ha innehållit endast husfars brännvin med tillbehör och psalmbok. Inget hindrar dock att hallonlikören tar plats däri i fortsättningen.

                Egentligen, sett ur strikt kulturhistorisk synpunkt, bör man bevara träådringsmålningen eftersom den är ett tidsdokument. Men om Du är säker på Din sak, så ta fram det röda, och ge blanka den i vad en museitjänsteman skulle ha att säga om saken...
                Men en färgtrappa vid sidan om, kan man ju också ha.

                På tal om blankt, är det väldigt lustigt att vi har likadana knivar från ort och ställe. Kauhavan är dock lite uppsnofsad, men stålet kan man lita på och det är bara bra att den inte är helt knivskarp.
                Halvslö kniv är utmärkt, då färgen är snäll och medgörlig, men sedan får det blir skärpt eller slipat, vid uppbändning av färgskikten eller hackning. Då glider kniven lättare på ytan, utan att skära sig fast, och sådana skador vill man ju inte se i efterhand.

                Fortsätt mycket gärna att visa Dina momentbilder i projektet!
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Hur fortskrider projektet, bonnie?
                  Intresset finns kvar.

                  Comment


                  • #10
                    Projektet har stannat av just nu. Jag gav mig på de svåra delarna, dvs invändigt där man har målat direkt på. Svårt att ta bort. Sen fick jag sticka i benet när jag satt bredvid skåpet i en konstig ställning för att komma åt. Så klart fick skåpet skulden och fick stå ett tag i ett hörn.
                    Jag kommer ihåg vad du skrivit här, att jag ska försöka bevara målningen. Jag tänker göra mitt bästa

                    Hälsningar Bonnie

                    Comment

                    Working...
                    X