Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tekannor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    jag gissar att kanna 2 kommer från Bo fajans

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Äsch, jag tycker kanna 2 har stora likheter med de som tillverkats av Höganäs keramik. Kan det stämma?
      http://kerstin.kokk.se/wp-content/uploads/dsc03587.jpg
      Grattis Peter S!
      Visst är det Höganäs. Vem som är designer vet jag inte men visst finns det likheter ...... En tekula är kedjad vid locket!
      Och luchur det var alltså inte Bo Fajans.
      Nu återstår bara nr 5, som är gjord av en bland de stora......
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Jag gissar Carl-Harry Stålhane på 5:an

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Jag gissar Carl-Harry Stålhane på 5:an
          Grattis Simco!
          Det är CHS när han var på Rörstrand. Roligt att alla fem kannorna blev identifierade under dagen. Det var väl inte så svårt?
          Nu hoppas jag att alla och envar fyller på hyllan med tekannor. Jämfört med kaffekannor är ju de för te mycket mer uttrycksfulla.....
          Tack alla som engagerat sig!
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Tack!
            Nu blev man riktigt sugen på en god kopp te!
            Här är det massor av minusgrader ute, brrrrrr.
            Tack för te-kanne kavalkaden

            Comment


            • #21
              Kan ni dessa kannor?

              Tycker att en sådan kul tråd som denna måste få leva vidare. Därför lägger jag in två kannor som jag visat och frågat om tidigare. På sådant sätt får vi ju fler kannor på Lars H:s tråd. Kanske kan man samla kannor liksom bringare här? Vad säger Lars H?
              Vem var det nu som har "gjort" kannorna?
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2011-02-20, 15:10.
              p-son

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Tycker att en sådan kul tråd som denna måste få leva vidare. Därför lägger jag in två kannor som jag visat och frågat om tidigare. På sådant sätt får vi ju fler kannor på Lars H:s tråd. Kanske kan man samla kannor liksom bringare här? Vad säger Lars H?
                Vem var det nu som har "gjort" kannorna?
                Tack, Polsson för det är väl mig Du menar?
                Den ena är Sigvard Bernadotte som ligger bakom - men är det båda?
                Jo,det var precis så jag tänkte när jag startade tråden och satte rubriken.
                Jag passar på att lägga upp ett antal kannor på hyllan. Den sista med mönstret Haga från Rörstrand vet jag inte om det är ett gammalt mönster som tagits upp. Annars är det som synes Syco och Stålhane resp Gunnar Nylund.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Tack, Polsson för det är väl mig Du menar?
                  Den ena är Sigvard Bernadotte som ligger bakom - men är det båda?
                  Jo,det var precis så jag tänkte när jag startade tråden och satte rubriken.
                  Jag passar på att lägga upp ett antal kannor på hyllan. Den sista med mönstret Haga från Rörstrand vet jag inte om det är ett gammalt mönster som tagits upp. Annars är det som synes Syco och Stålhane resp Gunnar Nylund.

                  Ber tusen gånger om ursäkt för att jag döpte om dig, Lars M!
                  Visst är den första Sigvard B, men inte den andra.
                  Bifogade filer
                  p-son

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Tycker att en sådan kul tråd som denna måste få leva vidare. Därför lägger jag in två kannor som jag visat och frågat om tidigare. På sådant sätt får vi ju fler kannor på Lars H:s tråd. Kanske kan man samla kannor liksom bringare här? Vad säger Lars H?
                    Vem var det nu som har "gjort" kannorna?
                    Jag har för mig att kanna nr två är HAK?!

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
                      Jag har för mig att kanna nr två är HAK?!
                      Visst är den det, Danjel! Och det är Nils K som har designat/tillverkat den.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Smirtha Visa inlägg
                        Vill inte på något vis störa i gissningsleken, men blev så glad att hitta lite tekannor på forumet!

                        Vet inte alls var denna tekanna härstammar ifrån, har ingen aning om ålder heller.
                        Hoppas på lite hjälp.
                        Om jag inte minns fel tror jag någon sade att den var engelsk?

                        Det finns ingen stämpel, men det har nog funnits en signatur av något slag.
                        Mycket svår att se, men ser ut som "vågor".

                        Tacksam för svar, men kan förstå om kannan är lite vardaglig och intetsägande.
                        Den är härlig att servera ur, tung och gedigen.
                        Hej Smirtha!
                        Jag såg en sockerskål och gräddkanna på en second hand i Göteborg för några dagar sedan och det verkar vara samma dekor som Din tekanna och ursprunget är England. Lite svårt att läsa märkningen.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Hej Smirtha!
                          Jag såg en sockerskål och gräddkanna på en second hand i Göteborg för några dagar sedan och det verkar vara samma dekor som Din tekanna och ursprunget är England. Lite svårt att läsa märkningen.
                          Denby-ware står det.
                          Scrolla ner till 17 maj 2010 på den här länken, och ni får veta allt om serien Chevron och formgivaren Gill Pemberton hos Denby Pottery..
                          retropottery.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, retropottery.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                          Comment


                          • #28
                            Två tekannor läggs till tråden. Den gula från Rörstrand har jag inte hittat någon benämning på men det vet säkert någon PES:are. Och så Vera Haij från Steneby.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Ytterligare två tekannor på hyllan. En från Höganäs och så Gunilla Sander, Hjo krukmakeri med signatur.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Den översta är Härd av Signe P-M. Vanligast i vitt, men finns även i denna bruna. Enligt denna bild verkar man ha gjort en del produktförbättringar genom att sänka ner locket (så det inte trillar av?):

                                Comment

                                Working...
                                X