Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tekannor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Fel sida Hallandsåsen.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Juliette Visa inlägg
      Vet dock inte mycket om den mer än det är arvegods från min mormor, kanske någon kan säga nåt om den?
      Är de Japanska tecken eller?
      Ingen som har någon idè?

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av Juliette Visa inlägg
        Ingen som har någon idè?
        Denna tekanna påminner om din och är i så fall japansk!



        Vintage ceramic Japanese floral teapot bamboo handle offered by Sherrys Antiques* Collectibles* Frivolous Necessities, member of Cyberattic collectibles and antiques online mall. blossoms



        M v h

        Comment


        • #64
          Fahlis slängde ut en gissning sommaren 2014 men har ännu inte gett det rätta svaret,,,,,,,,,,,,,,,,,
          I avvaktan på det visar jag en snygging från Laholm som i och för sig kunde visas på tråden med Jani.
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Nog ser väl denna tekanna ut som en Quattro Bianco av Birgitta Watz från Rörstrand. Men det finns bara en stjärna.
            Lite mer här: http://porslinshimlen.blogspot.se/se...irgitta%20Watz
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2017-10-23, 09:56.

            Comment


            • #66
              Stig Lindberg och "Terma" behöver ingen närmare presentation - möjligen vad flameldfast egentligen betyder....?
              Den andra kannan som är sexkantig och med kraftig rinnig glasyr behöver jag hjälp med. Signaturen är otydlig och därjämte en blomma eller stjärna eller.....
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                flameldfast eller ugnseldfast?

                Av min gamla mamma (som skulle blivit 100 nyss) fick jag lära mig att det finns två slags "eldfast": flameldfast kan sättas på spisplatta eller gaslåga (och alltså bara värmas från ett håll/en punkt) och ugnseldfast som tål ugnsvärme men *inte* att stå på spisplatta.

                (eftersom jag lärde mig det i späd ålder har jag aldrig provat att sätta nå't ugnseldfast på en platta... OM det skulle visa sig att hon hade rätt)

                Comment


                • #68
                  Tack Kerstinfroberg! Din mamma hade säkert rätt. Och nu får vi lära (ut) att inte sätta metall eller ägg i micron...

                  Comment


                  • #69
                    En kanna av Bill Boyd från hans tid med Bill o Bettan på Solbacken i Kärradal strax norr om Varberg https://www.precisensan.com/antikfor...ghlight=bettan
                    Hans mer spektakulära glasyrer från Canada finns här https://www.billboydceramics.com/
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2023-01-22, 20:08.

                    Comment

                    Working...
                    X