Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bringare i parti och minut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
    Kanske tänker du på denna. Ofta påstås den komma från Coloradoservisen men det är helt fel.
    ok, men färgställningarna överensstämmer med Colorado och Pastell, vad heter det nu, de där ljusa pastellfärgerna?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #32
      Tjusiga bringare och rejäla doningar!
      Grattis till dem!

      Börjar med ett UFO som jag köpte för spänningens skull utifrån ett mörkt foto.
      Tänkte Danmark och lite äldre, men undersidan ser ofärskämt jämn och nyare ut, endast märkt med en 5:a.
      Den kaxiga tuppen och dekoren ser ut som kohornsmåleri.
      Visste inte om jag skulle lägga in den här eller i hönsgården?
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        En kurvig bringare cremévitt flintgods
        Gustafsberg kanske?
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Lika liten som Napoleon Bonaparte enligt skrönor sägs har varit,
          är denna kanna, som rymmer ca 6 liter, stor.
          Bringare eller kanna till tvättfat från Gustavsberg med det kontroversiella namnet "Napoleon".
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Napoleon va en riktig goding, spricka eller inte.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Napoleon va en riktig goding, spricka eller inte.
              Ja visst är han, som tur är håller han tätt!

              Comment


              • #37
                Liten bringare från Holbaek Denmark (som jag inte vet något om). Mörkt coboltblå.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Stenbäcks treårsjubileum på PES



                  Att tiden går fort, är ju en sliten klyscha, men ack så sant ändå! I dag är det exakt tre år sedan jag gjorde mitt första inlägg, Stenbäck-inlägg, vad annars!, på PES Allmogekeramiktråd startad av Gideon, och för att jubileet ska bli extra-ordinärt, har jag sett till att dagens inlägg har nummer 3000. Hade jag haft oanade resurser, likt en i dagarna omskriven miljardär, skulle jag bjudit alla PES:are på en härlig flygresa till ett synnerligen intressant keramikland, om det nu finns ett sådant, med kost, logi, underhållning enligt "Min-bästa-låt-tråden" och högintressanta kulturhistoriska orienteringar.

                  ************************************************** *******

                  Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                  Rena fina linjer från 1944. Saknar tre färger vara den vita både är mest sug efter hos mig och borde vara lättast att hitta. Finns även turkos och rosa. Någon som har någon av dessa tre?
                  Några sådana bringare har inte fångat min keramikblick, vad jag vet. Om de är från år 1944, 67 år gamla, har de onekligen bibehållit sig väl.

                  Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Gustafsberg? Här kommer en annan från Gustafsberg och Stig Lindbergs mind: Löv.
                  Även om Stig Lindberg inte är min favorit, kan jag knappast förneka att han var oerhört kreativ. Intressant att höra Lisa Larsson berätta om honom på Antikmagasinet i torsdags. Om bringaren vill jag säga späntsig form med enkel dekor, härliga kontraster.

                  Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Kul att få se alla dessa bringare.
                  Här visas en ifrån Ystads keramik och en annan från Bobergs (BoFajans) med ett riktigt "såghandtag".
                  Jag håller med dig, Bengt H, om att det är kul med alla olika bringare. Att du gör reklam för södra Skåne, Ystad 4 mil från Trelleborg, glädjer mig. Såghandtaget på Bo-fajansaren har jag inte tänkt på tidigare. Det är ju mitt i prick!

                  Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Tjusiga bringare och rejäla doningar!
                  Grattis till dem!
                  Börjar med ett UFO som jag köpte för spänningens skull utifrån ett mörkt foto.
                  Tänkte Danmark och lite äldre, men undersidan ser ofärskämt jämn och nyare ut, endast märkt med en 5:a.
                  Den kaxiga tuppen och dekoren ser ut som kohornsmåleri.
                  Visste inte om jag skulle lägga in den här eller i hönsgården?
                  Syster av bästa sort!
                  Visst är det kul med alla olika PES-bringare! Din tupp påminner en del om mina engelska tuppar, därmed inte sagt att jag tror att din bringare är engelsk, jag tror ingenting. Pratade med hönorna i hönsgården och de ville gärna ha en tupp till!

                  Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                  Liten bringare från Holbaek Denmark (som jag inte vet något om). Mörkt coboltblå.
                  Med en sådan konisk form, måste man hälla försiktigt, inbillar jag mig eftersom jag har en "liknande" grön.

                  ************************************************** *******

                  Stenbäck. ja! Denna kronbringare köpte jag på en mindre samlarmässa utanför Trelleborg 2005. Säljaren gjorde mycket god reklam för den och berättade att det hade skrivits om krukmakaren i Gamla Trelleborgs årsskrift
                  2004. Bringaren rymmer 1,7 liter och är 18 cm hög.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2011-02-19, 15:44.
                  p-son

                  Comment


                  • #39
                    3000 röda rosor vill jag ge till Dig Polsson. Nu finns det dessvärre ingen låt med 3000 rosor så Du får låten 10 000 röda rosor i förskott.
                    This domain tradebit.de was registered successfully by nicsell due to a customer order and will be moved soon.


                    Illustrerar med VÅR LÅT på bilden.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2011-02-19, 12:06.

                    Comment


                    • #40
                      Tack för dina generösa önskningar Polsson!!
                      Ang. sista bringaren du visar. 1.7 liter och sådant liten och högt ansatt hänkel - blir det inte svårt att hälla ur en full bringare?
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                        Några sådana bringare har inte fångat min keramikblick, vad jag vet. Om de är från år 1944, 67 år gamla, har de onekligen bibehållit sig väl.
                        De är formgivna 1944. Började tillverkas 1955 och såldes till 1962.

                        Comment


                        • #42
                          Trelleborgsbringare

                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          3000 röda rosor vill jag ge till Dig PolssonNu finns det dessvärre ingen låt med 3000 rosor så Du får låten 10 000 röda rosor i förskott Illustrerar med VÅR LÅT på bilden.
                          Tackar för medfirandet, prylsnubben! Med tusen inlägg per år, blir det 2018 innan jag har fyllt upp roskvoten.

                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Tack för dina generösa önskningar Polsson!!
                          Ang. sista bringaren du visar. 1.7 liter och sådant liten och högt ansatt hänkel - blir det inte svårt att hälla ur en full bringare?
                          Eftersom jag jag inte testat hällfunktionen på bringaren tidigare, gjorde jag naturligtvis det, och fann att hällbalansen var mer än bra, konstigt nog med tanke på vad du skriver.

                          Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                          De är formgivna 1944. Började tillverkas 1955 och såldes till 1962.
                          Ok!

                          ************************************************** *****

                          Denna Trelleborgs-bringare tillverkad i FBS verkstad rymmer 1,3 liter och är 16,5 cm hög. Den inhandlades från Auktionskompaniet i Göteborg för något år sedan och har sällskap av ett 40-tal andra "gröngölingar" i FBS-skåpet i hemmet.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-02-20, 11:30.
                          p-son

                          Comment


                          • #43
                            Small Aller Vale jug



                            För något år sedan ropade jag in ett färgglatt gyckelkrus med liknande dekor och tack vare kunniga PES:are kunde det identifieras. Vid ett besök hos Claeshallen i Malmö en kort tid därefter lystes åtskilliga hyllmeter keramik upp,
                            likt diamanter bland glas, av denna bringare, äggkopp, fat, burk och kastrull.
                            Om jag inte minns fel ska de ha tillverkats strax efter 1:a världskriget eller var det kanske strax före den andra? Humörhöjande hornmåleri vill jag kalla det!
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2011-02-21, 10:48.
                            p-son

                            Comment


                            • #44
                              En tungviktare i krukmakarsammanhang



                              Märkligt, märkligt! Var inne i "keramikrummet" och upptäckte då denna bringare vilken hade sällskap av diverse keramik i en inropad auktionslåda.
                              Tog i handtaget varvid kannan gav sig iväg vilket sannolikt har två orsaker:
                              1) kannan är mycket tung, 2) i hänkelns övre fäste är ett luftrum.
                              Det är Forsberg i Vimmerby som har tillverkat den 7 dl rymmande kannan vilken dessutom är 17 cm hög.
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • #45
                                Tungviktare nummer två



                                Denna bringare är 13 cm hög utan lock och rymmer 0,5 liter. Som mycket gods av AE-Sjöbo-d.y är vikten stor i förhållande till storleken. Kanske har AE-Sjöbo-d.ä , Axel, fått ideén/förebilden till bringaren vid ett av sina många besök på museerna i trakten (Elfstrands Krukmakeri i Sjöbo, Kulturen i Lund 1990).
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X