Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bringare i parti och minut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bringare i parti och minut



    Konstkeramiken kan sägas översvämma keramik&porslins-trådarna på PES,
    och det har väl ingen något emot, men för att balansera det hela och få in lite mer hushållskeramik, frambringas nu tråden "Bringare i parti och minut".

    Först ut är denna Gabriel-bringare som funnits i hemmet sedan länge, men hur det har kommit dit är en olöst gåta. Bringaren rymmer 1,4 liter och är 19 cm hög. Troligen tillverkades den när ordspråk var på modet på keramik för annars skulle inte "Bättre börda bär ingen bort med sig, än mycken visdom" vara skraferat som dekor.

    Kanske finns det fler än jag som är ägare till en eller flera bringare!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2011-02-11, 18:01.
    p-son

  • #2
    Yeah Polsson, bring it to me.[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lpqgc8t0tPU"]YouTube - The Animals - Bring It On Home To Me (Best Quality)[/ame]

    Comment


    • #3
      Mangansvart lergodsbringare 1,2 liter 17 cm hög

      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Yeah Polsson, bring it to me:]
      Tackar för musiken vilken passar som en handske till arbetet!

      Denna dåligt avdammade lergodsbringare köptes på en loppmarknad i V Vemmerlöv, några kilometer norr om Trelleborg, för flera år sedan. Tillverkaren är okänd, men att han var mer än lertam framgår klart av form och drejning, enligt min mening. Lite nagg och glasyrsläpp, en blyertsnotering på undersidan
      och en hällfunktion klart överlägsen en för många år sedan inköpt Sigvard-Bernadotte-tv-kanna vilken numera inte tillhör hemmets inventarier, kan också tilläggas.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2011-02-12, 12:06.
      p-son

      Comment


      • #4
        Här kommer en variant!

        Den finns tydligen i din modell och med min text också http://www.precisensan.com/antikforu...=gabriel+kanna

        Jag vet att jag har sett en annan gammal tråd där Gideon visar en hel rad av dessa tillbringare.

        En annan bringare har funnits i några veckor på min lokala loppis men jag ska inte starta en sådan samling! Basta!
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          I parti och minut var det;
          Blått Band, Gefle-Percy
          St Erik, Hildur Haggård
          Gustavsberg, Gustavsbergsblommor Stig Lindberg
          Gustavsberg, är det månne Hennix ?
          Fågelkanna, ??
          Arabia
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
            Här kommer en variant!
            Den finns tydligen i din modell och med min text också http://www.precisensan.com/antikforu...=gabriel+kanna
            Jag vet att jag har sett en annan gammal tråd där Gideon visar en hel rad av dessa tillbringare.
            En annan bringare har funnits i några veckor på min lokala loppis men jag ska inte starta en sådan samling! Basta!
            Med tanke på att ordspråken är många, kan man förvänta sig många varianter. Någon samlare av bringare ämnar jag inte heller bli.

            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            I parti och minut var det;
            Blått Band, Gefle-Percy
            St Erik, Hildur Haggård
            Gustavsberg, Gustavsbergsblommor Stig Lindberg
            Gustavsberg, är det månne Hennix ?
            Fågelkanna, ??
            Arabia
            Nummer två och fem, faller mig mest i smaken. Skulle du sedan fylla bringarna med olika drycker, är det inte säkert att jag valt samma nummer.
            Last edited by Polsson; 2011-02-13, 01:42.
            p-son

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

              Nummer två och fem, faller mig mest i smaken. Skulle du sedan fylla bringarna med olika drycker, är det inte säkert att jag valt samma nummer.
              Du förnekar dig inte Du gamle allmogevän.

              Comment


              • #8
                Okänd grön sak

                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Du förnekar dig inte Du gamle allmogevän.
                Man får vara som man är när man inte blev som man skulle.

                Denna delvis konistiska, delvis karolinbägarforminspirerade bägare står mest och samlar damm ovanför vitvarusektionen i köket. Den tillhör definitivt inte favoriterna trots att den företer vissa Stenbäck-likheter och hur den har kunnat ta sig in i hemmet vet ingen. Om hänkeln/handtaget hade placerats
                någon centimeter uppåt, hade hällfunktionen sannolikt varit acceptabel. Förutom att den är osignerad säger den inte ett pip.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2011-02-13, 12:10.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Man får vara som man är när man inte blev som man skulle.

                  Denna delvis konistiska, delvis karolinbägarforminspirerade bägare står mest och samlar damm ovanför vitvarusektionen i köket. Den tillhör definitivt inte mina favoriter trots att den företer vissa Stenbäck-likheter och hur den har kunnat ta sig in i hemmet vet ingen.
                  Den är nog född där. Stenbäck kanske var på turné och fick en liten "oäkting".

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Den är nog född där. Stenbäck kanske var på turné och fick en liten "oäkting".
                    Genetikens vägar äro outgrundliga! Med tanke på att det är de starkaste av de svansförsedda som når fram till målet, och resultatet blev "okänd grön sak", kan man undra hur de andra såg ut, de som inte nådde fram.
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Mitt bidrag till denna tråd får bli denna av mig okända kanna (ännu ett fall av Pes sjukan) Tar tacksamt emot identifikationshjälp
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Kul med dessa varierande teman, och bringare finns det ju en mängd olika varianter av.

                        Nu visar jag några exemplar.

                        Först en tidig Gefle Porslinsfabrik. Ingår i en köksuppsats med dekor Ingeborg.

                        Två stycken från Bo Fajans

                        Nittsjö.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                          Mitt bidrag till denna tråd får bli denna av mig okända kanna (ännu ett fall av Pes sjukan) Tar tacksamt emot identifikationshjälp
                          Vilka fina bringare som visas upp!

                          När jag såg luchurs bringare plingade igenkänningsfaktorn när jag såg signaturen. Var hade jag sett liknande förut?
                          Jo, här på PES såklart. I "äldre Höganäs"-tråden visar söffe en vas från Höganäsbolaget med misstänkt likt signatur. Tror att det kan vara drejare Gustav Svantesson, anställd vid HB 1915-1954 som plitat dit signaturen?
                          Om inte annat skulle det kanske kunna vara någon med koppling till HB.
                          Vet inte vad Gustav Svantesson gjorde efter sin tid som anställd på Höganäsbolaget.

                          Ska bidra med bringare också och inte bara spekulera.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Tack Simco för spekulationerna Det här kan bli spännande!

                            Comment


                            • #15
                              Alla Hjärtans dag

                              Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                              Mitt bidrag till denna tråd får bli denna av mig okända kanna (ännu ett fall av Pes sjukan) Tar tacksamt emot identifikationshjälp
                              Luchur! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med identifikationen, men jag tycker att kannan har fin form och dekoren är inte heller fy skam. "Pes-sjukan" ja,
                              sprider sig tydligen med samma hastighet som en gång pesten gjorde.

                              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              Kul med dessa varierande teman, och bringare finns det ju en mängd olika varianter av.
                              Nu visar jag några exemplar.
                              Först en tidig Gefle Porslinsfabrik. Ingår i en köksuppsats med dekor Ingeborg.
                              Två stycken från Bo Fajans Nittsjö.
                              Eftersom det är Alla Hjärtans dag, Bengt H, håller jag en slant på Ingeborg-kannan, vilken enligt min mening är mest romantisk. I annat fall hade jag nog vurmat för kannorna med fjäderfän.

                              Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Vilka fina bringare som visas upp!
                              Ska bidra med bringare också och inte bara spekulera.
                              Om jag får bestämma, simco, får du gärna spekulera. Därmed inte sagt att jag inte vill se dina bringare.

                              ************************************************** ******

                              Eftersom det är Alla Hjärtans dag, känner jag inte för att exponera en rustik lergodskanna. Istället väljer jag denna romantiska, vita, okända, sex-kantiga porslinsbringare med samma blommor som min hustru hade i sin brudbukett för mer än fyrtio år sedan, dvs blåklint, inte säden. Tänker fylla den med hemmagjord jordgubbssaft spetsad med något alkoholaktigt och servera det på småtimmarna. Min förhoppning är då att hon inte ska säga som kvinnan sade till mannen som stötte på henne:

                              -Du, jag tycker du ska flytta till Gävle!
                              -Varför det?
                              -För där behöver dom en bock som ingen tänder på!!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2011-02-14, 20:18.
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X