Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiskt porslin, 1700-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kinesiskt porslin, 1700-tal?

    Har fått en del kinesiskt porslin av en äldre släkting, som i sin tur ärvt det ifrån sin far.
    Jag vet ej om sakerna hör "ihop", eller är från olika "serviser".
    Enl. den vaga info jag fått om sakerna är det 1700-tals porslin.

    Någon som har någon information om dessa föremål? Porslinet på tallrikarna, assietterna och de pyttefaten är såå lövtunt.
    Min kamera presterar inte som förr, ber om ursäkt för undermåliga bilder.
    Tacksam för all info!!

    Ps; jag aaavgudar hundens malliga smile där på toppen av locket till den lilla skålen.



    Mvh


    Smirtha
    Bifogade filer

  • #2
    Tjo! Efter många kvällars forskning kring kinesiskt porslin fann jag denna sida.

    http://www.chinese-porcelain-art.com...Page_2_61.html
    -dock inte helt oväntat via en av Kaptenens tidigare svar till en frågeställare här på PES.

    Det blå & vita fatet med den "arga" fågeln påminner onekligen om mitt.
    Jag slänger in ett bättre kort på mitt fat.
    Synd är det bara att hemsidan inte visar baksidan på fatet. Jag är nyfiken!
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Det är en riktigt fin samling kinesiskt porslin, som du har fått Smirtha! Din efterforskning har gett resultat inte bara vad gäller dateringen av fatet utan förmodligen också vad gäller dina kunskaper.

      Kraakfat, Wanli (1573-1616), fågel på trädgårdsklippa (Jmf Guest & Gray Ref: JB19)


      Den känsla jag får är att resterande mycket väl kan vara från Kangxi (1662-1722) och jag föreslår att vi går vidare med tallrikarna med damen och den lekande pojken märkta med fyra tecken.

      För det behöver vi bra bilder helst i dagsljus från båda tallrikarna på:

      - tecknen (tagna rakt uppifrån)
      - fotringarna
      - motiven

      Comment


      • #4
        Tack Kapten!

        Tack Kapten!
        Jag känner faktiskt att jag lär mig lite av allt mitt letande

        Som sagt är min kamera inte riktigt 100 längre, men jag har gjort ett ärligt försök till bättre bilder på de små faten.

        Jag fick dessa saker när jag absolut inte kunde bry mig mindre om porslin, så de har stått undanstuvade i flera år.
        Jag är säker på att det finns 2 små "koppar" också, ser ut att vara till snaps, eller saké, med liknande motiv som de små faten vi nu ska leta kring.
        Jag ska göra ett försök att hitta kopparna i dagarna..
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Det man kan konstatera är att tecknen inte är centrerade. Vilket inte är ett bra tecken om man önskade att de var kejserliga. Det rör sig inte om Kangxis "four character mark".

          "All genuine Kangxi period marks should be of six characters. The only genuine four character "Kangxi Nian Zhi" marks is done within a double line square border and used exclusively for palace workshop decorated wares, the highest level of Imperial porcelain. All four character Kangxi marks without borders are from and around the Guangxu (1875-1908) period when four character kaishu marks were widely used."

          Det högre tecknet i nedersta raden ser ut som det som ingår i Jiajing 1522-1566.


          "In the early Kangxi period the six character Ming mark of Chenghua is seen and occasionally Jiajing, but towards the end of the reign the Kangxi six character kaishu mark is the one that is used."

          Frågan är om dessa alltså är Kangxi eller Kangxi-revival från Guangxu (1875-1908).
          Källa: http://gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm

          Det ska bli spännade att se kopparna, som jag förmodar är tekoppar även om de är små.

          Comment


          • #6
            "All four character Kangxi marks without borders are from and around the Guangxu (1875-1908) period when four character kaishu marks were widely used."

            -Without borders? Är det cirklen som omsluter tecknen han syftar på tro?
            -Även så att det nämns "double line square border", vilket då skulle vara en fyrkant.?

            Min är ingetdera, varken utan "borders", eller med fyrkantig.
            Nu blev jag förvirrad.

            Aja, ett gupp på vägen, det reder vi säkert upp.
            Det här med kinesiskt porslin är verkligen en djungel...

            Ps; Tackar för ditt svar Kapten! Du är alltid så hjälpsam & engagerad!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Smirtha Visa inlägg
              "All four character Kangxi marks without borders are from and around the Guangxu (1875-1908) period when four character kaishu marks were widely used."

              -Without borders? Är det cirklen som omsluter tecknen han syftar på tro?
              -Även så att det nämns "double line square border", vilket då skulle vara en fyrkant.?

              Min är ingetdera, varken utan "borders", eller med fyrkantig.
              Nu blev jag förvirrad.

              Aja, ett gupp på vägen, det reder vi säkert upp.
              Det här med kinesiskt porslin är verkligen en djungel...

              Ps; Tackar för ditt svar Kapten! Du är alltid så hjälpsam & engagerad!
              Med "double line square border" förmodar jag att han menar den dubbla (fyrkantiga) ramen runt tecknen.

              Här är en provkarta på "äkta" Kangxi märkningar från perioden.


              Den längst ner till vänster blir intressant i ett senare skede!

              Comment


              • #8


                Där ser man. Den stämpeln längst ner till vänster..?
                Kan det vara så att du tycker den påminner om den på följande tallrikar?

                Eftersom jag inte vet när jag kommer få tag på mina "tekoppar", fyller jag på med dessa.
                Allt för att stilla min nyfikenhet.

                Fatens motiv är olika, men snarlika. Husen, träden och "fiskaren" beter sig annorlunda.
                De har dock samma storlek, form och "stämpel" (sign).
                Porslinet (glasyren?) är inte helt "jämnt", hoppas att ha fått med de små "gruskornen" man kan se och känna lite här och där (sista bilden).

                Tacksam för svar
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Fina fat

                  Dina fat är tveklöst Kangxi 1662-1722. Nu väntar vi tålmodigt på tekopparna...

                  Comment


                  • #10
                    Tack!

                    Tack för svar, Kaolin.
                    Riktigt roligt att få dem bekräftade

                    Jag har riktiga problem med mina temuggar.
                    I förrådet jag var säker på att de var fann jag istället en hel uppsättning annat porslin jag fått för många år sedan. Hederliga old höganäs, härligt gröna. Nu kommer de äntligen till användning, jag hade helt glömt dem.
                    Dock fann jag inga temuggar.
                    .. the search continues.
                    Har 2 vindsförråd & har flyttat 3 ggr på de åren jag har det i mina ägor.

                    Min magkänsla säger mig att jag inte kastat dem, men jag måste verkligen packat in dem ordentligt & gömt dem riktigt fint....

                    Comment


                    • #11
                      Jag har letat som en galning efter vad symbolen på tallrikarna betyder, men misslyckats.
                      Det bör vara en av "Hundred Antiques (Hundred Treasures)" eller möjligtvis en av "Eight Precious Things (Babao)".

                      http://gotheborg.com/glossary/.

                      Comment


                      • #12
                        Tekoppar!!

                        Jag hittade dem! Skam den som ger sig!

                        Upptäckte att de är ganska så olika, både i storlek (mest fotringen) & motiv, även signering.

                        Hör de till faten eller är de "för sig"?

                        Tacksam för alla svar & ert engagemang!
                        Härligt med lite hjälp på traven


                        Snart, om ni orkar, kanske vi kan ge oss på vasen & lockskålen
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Jag har googlat och hittat detta. De 4 tecken verkar vara samma, men jag kan ha fel pga ganska otydlig bild.
                          Den nedersta bilden är lånad från nedanstående hemsida. Där kan ni läsa lite mera

                          Qing Dynasty Covered Urn from Midwest Auction Galleries It is a tradition in Chinese culture that artisans of later generations imitate earlier works as part of the learning process. In Chinese, &#…


                          mvh Bonnie
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Hej!

                            Tack Bonnie för intressant läsning.
                            Ber om ursäkt för dålig bild, tecknen är relativt lika, utom den i vänstra hörnet, den skiljer sig markant.

                            "The mark on the imitation porcelain made in Qing Dynasty, only four characters".
                            Kopparna är då relativt "nya", enligt denna info.
                            Enligt andra sidor i denna tråd, som kaptenen försett oss med finns det även 4 character marks som är "autentiska".
                            Det börjar kännas som att leta nålar i höstack nu, phu

                            Nu går jag till jobbet, för att forska mer på webben ikväll!

                            Thanx PES

                            Comment


                            • #15
                              Koppar

                              Dina koppar hör inte alls ihop med de trevliga faten - tyvärr...

                              Comment

                              Working...
                              X