Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gunnar Nylund ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gunnar Nylund ?

    Är denna skärbräda av Gunnar Nylund. Den fanns bland mina grejer när jag tog hel allt från Jie efter konkursen 1992. Hittade den i dag.
    Gunnar Nylund var ju hos Jie då 1991 och framställde 2 reliefer.
    Skärbrädan tycks vara av porslins massa, den är helt handmålad och
    glasyrbränd på ett finulligt sätt, hängande. Signaturen finns på ena gaveln, ser ut som GN.
    Bifogade filer

  • #2
    Kul info
    Jag som GN samlare visste inte om Jie alstren....
    tackar

    Comment


    • #3
      Hej
      Det är nog inte så att han gjort skärbrädan hos Jie. Den verkar vara av porslinsmassa, den är så hård och tung. Och Jie hade inte porslinsmassa.
      Men kvar efter honom blev ju mycket grejer, en hel mängd moderformar för vaser och annat, men även några färdiga arbetsformar. Han hade med sig även några färdiga produkter, men vart de tog vägen, det vet jag inte. Vi pratades alltid med varandra och han berättade en hel del åt mig. Men varför skärbrädan hamnat bland mina grejer, det vet jag inte. Jag har inte plockat bland de grejerna heller förrän nu, 20 år senare. Men jag vet inte säkert om det är GN som gjort skärbrädan

      Comment


      • #4
        tänkte på den här signaturen som jag såg på Tradis...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tyvärr kan inte jag bedöma om det är Gunnar Nylund. Den är gjord i porslinsmassa och har bränts hängande. Den har hängts på någonting i hålets övre insida. Där finns en liten grop. Därför finns det inga märken om stilts under. Inga stämplar någonstans, med glasyren är krackelerad både fram och bak. Den är handmålad med underglasyrfärg.

          Comment

          Working...
          X