Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd kommendörkapten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd kommendörkapten

    Hej jag har "hittat" två tavlor med maritima krigsmotiv som utspelar sig på 1500-1600-talet. Dessa har enligt etiketter på baksida tillhört en kommendörkapten P. Skjöld. Jag har googlat och även på andra sätt försökt få fram information om denne man men det verkar ej finnas något. De små etiketter, vilket det med skrivmaskin mamnet och titeln, skrevs på är från tidigt 1900-tal och skrivet på svenska. Det betyder naturligtvis ej att han kunde komma från något av våra grannländer. Har du någon information om detta så är jag tacksam för svar.
    Utan historia vore vi icke

  • #2
    Det fanns en Percy Skjöld i sverges statskalender 1925 Flottan
    http://runeberg.org/statskal/1925/0338.html kanske han

    Mvh/Bengt

    Comment


    • #3
      Hej, tack för ditt snabba svar i sann PES anda. Det förefaller kunna vara honom jag söker, men där är han under listan över löjtnanter så vitt jag färstår. Så det vore intressant att fortsätta söka. Tack för hjälpen
      Utan historia vore vi icke

      Comment


      • #4
        Förr eller senare blir ju även en löjtnant kommendörkapten.
        Nej, det är inget loppspel.

        Comment


        • #5
          Hej Chrmah081!

          Ett tips.

          Kolla med ditt närmaste bibliotek om det går att fjärrlåna.

          På två bibliotek, Uppsala Universitetsbibliotek och Krigsarkivets bibliotek finns boken:
          "Rulla öfver svenska flottan : innefattande officerare samt civila ämbets- och tjänstemän vid de under Kungl. sjöfartsdepartementet lydande kårer och ämbetsverk." 1894-1938.

          /Lars
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #6
            Tack

            PES måste betraktas som det, för det oftast, bästa forum för denna typ av information. Tack alla.
            Utan historia vore vi icke

            Comment


            • #7
              Ur Sverges Dödbok 1947-2006

              Skjöld, Percy

              Täby

              Död 6/8 1978.

              Kyrkobokförd (1978) i Täby, Täby kn (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.

              Född 12/7 1895 i Lund (Malmöhus län, Skåne).

              Gift man (15/9 1945).
              --------------
              Födelseförsamling i källan:
              LUND (Malmöhus län)

              Källor:
              RTB 78 / SPAR 80

              Comment


              • #8
                Kan det bli bättre?

                Om jag kunde skulle jag anställa ett antal kompetenta män och kvinnor, som finns på PES, omgående. På grund av kompetens och kunskap och inte endast med tanke på akademiska meriter. SALUT.
                Utan historia vore vi icke

                Comment


                • #9
                  Svar på ett gammalt inlägg

                  Kommendörkapten Percy Skjöld var min pappa. Han var 23 år äldre än min mamma. På väggen hemma har jag en del marinmålningar som min pappa skaffade.

                  Comment

                  Working...
                  X