Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dass

    "Förra året utgavs 300 kokböcker. Någon måste ta konsekvensen. - G. Bergholm."

    Dass "En undersökning av det hemliga rummet" är en fantastiskt rolig och intressant bok med fina illustrationer av Göran Bergholm & Ulf Kjellin. Den är samtidigt en historielektion från flera epoker. Förlaget Fischer & Co har utgivit boken. Rekommenderas tilla alla humor- och historieintresserade.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    "Förra året utgavs 300 kokböcker. Någon måste ta konsekvensen. - G. Bergholm."

    Dass "En undersökning av det hemliga rummet" är en fantastiskt rolig och intressant bok med fina illustrationer av Göran Bergholm & Ulf Kjellin. Den är samtidigt en historielektion från flera epoker. Förlaget Fischer & Co har utgivit boken. Rekommenderas tilla alla humor- och historieintresserade.
    Jag håller med dig Polsson.

    Jag kan verkligen rekommendera boken.
    Mycket underhållande och roande läsning.

    /Lars
    Last edited by Lars F; 2010-11-07, 18:05.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      Jag kan verkligen rekommendera denna bok.
      Mycket underhållande och roande läsning.

      /Lars
      Eftersom vi är likasinnade, Lars F, ska vi kanske bilda en "träck-klubb".
      p-son

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Eftersom vi är likasinnade, Lars F, ska vi kanske bilda en "träck-klubb".
        Javisst Polsson kan vi det.

        Risken är väl att man tycker att det är en riktig "skitklubb".
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #5
          Hallå Pålle,
          Kul att du lyfter fram den här boken, gjord av två erfarna reklamsnubbar som verlikgen kan konsten att vända ut och in att allt på ett givet tema. Boken kan rekommenderas,
          inte bara för alla som är hårda i magen. So long...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Javisst Polsson kan vi det.

            Risken är väl att man tycker att det är en riktig "skitklubb".
            "Jag skiter i peppar, jag skiter i salt, jag skiter tamejfan i allt!"
            Har för mig att det var Fröding som skrev dessa rader och de passar ju bra in på Dass-tråden.

            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Pålle,
            Kul att du lyfter fram den här boken, gjord av två erfarna reklamsnubbar som verlikgen kan konsten att vända ut och in att allt på ett givet tema. Boken kan rekommenderas,
            inte bara för alla som är hårda i magen. So long...
            Tack för det, KvP! Med tanke på din hemvist, drar jag mig till minnes en händelse i boken. Tydligen såldes träcket i dassaspannarna i Stockholm till lantbrukare utanför stan, men ingen av dem ville ha avfallet från Östermalm.
            Varför? Jo, det var för mycket papper inblandat!
            Last edited by Polsson; 2010-11-07, 20:38.
            p-son

            Comment


            • #7
              Egentligen är väl dass till för att skita i, alltså en ren skitsak......

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                "Jag skiter i peppar, jag skiter i salt, jag skiter tamejfan i allt!"
                Har för mig att det var Fröding som skrev dessa rader och de passar ju bra in på Dass-tråden.



                Tack för det, KvP! Med tanke på din hemvist, drar jag mig till minnes en händelse i boken. Tydligen såldes träcket i dassaspannarna i Stockholm till lantbrukare utanför stan, men ingen av dem ville ha avfallet från Östermalm.
                Varför? Jo, det var för mycket papper inblandat!
                Hallå Pålle.
                Citatet för tanken till Piraten, men kanske var det Föding. När vi flyttade till
                Gamlingen 1963 var det sanitära stadsdelens största problem, men vi hade faktiskt vattentoa. Vad östermalmaras vanor beträffar kan jag bara dra slutsatsen att dom var lite renligare än packet i G:a stan. Kul bok...so long.

                Comment


                • #9
                  Mormors dass

                  De här fotona har väntat på rätt PES-tillfälle, och tack vare Polsson bereds nu dessa avträden tillträde.

                  Det är fyra dass på rad, längst ut i en länga, som kan ha byggts 1890-1900 och de finns i Växjö. Vid fototillfället var de förråd för allsköns bråte, istället för att fungera som bekvämlighetsinrättningar.
                  Men min mormor använde nog alla fyra på sin tid, såväl vinter som sommar...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Påminner om det lilla barnbarnet som i mormors kök under pågående bullbak utbrast "det finns inget som luktar lika gott som mormors bak".
                    Här Josabeth Sjöbergs dass på söder i Stockholm, St Paulsgatan till höger.
                    Målarmamsellen själv kommer gående med tvätt till vänster om dasset.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      This is "The Gammeldassens vänner" by josephzohn on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


                      Hej å hå! Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        De här fotona har väntat på rätt PES-tillfälle, och tack vare Polsson bereds nu dessa avträden tillträde.

                        Det är fyra dass på rad, längst ut i en länga, som kan ha byggts 1890-1900 och de finns i Växjö. Vid fototillfället var de förråd för allsköns bråte, istället för att fungera som bekvämlighetsinrättningar.
                        Men min mormor använde nog alla fyra på sin tid, såväl vinter som sommar...
                        Intressanta bilder, Gideon! Kanske stimulerar de någon till att fara land och rike runt, eller i det egna landskapet, och likt Bengt H:s fantastiska kakelugnsambulerande dokumentera utedassen.

                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Påminner om det lilla barnbarnet som i mormors kök under pågående bullbak utbrast "det finns inget som luktar lika gott som mormors bak".
                        Här Josabeth Sjöbergs dass på söder i Stockholm, St Paulsgatan till höger.
                        Målarmamsellen själv kommer gående med tvätt till vänster om dasset.
                        Härliga målningar, prylsnubben. Jag säger som tysken: Was ist dass?

                        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        http://vimeo.com/105942

                        Hej å hå! Hirvi
                        Pricken över i:et, vill jag säga om ditt inlägg, Hirvi!

                        Gällande att behöva springa uppför trappor för att beträda avträdet, kommer jag att tänka på en sorglig händelse i Dass-boken. Någon som befann sig på tredje våningen, tror det var på 1700-talet, behövde uppsöka hemlighuset, men orkade inte, eller kanske ansåg sig inte hinna ner till dasset, utan öppnade istället ett fönster, drog ner byxorna och satte sig i fönsterkarmen med ändan utanför huset. Det hela slutade med att han fick inträde i himmelen -han ramlade ner och slog ihjäl sig. Shit!
                        Last edited by Polsson; 2010-11-08, 20:56.
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Intressanta bilder, Gideon! Kanske stimulerar de någon till att fara land och rike runt, eller i det egna landskapet, och likt Bengt H:s fantastiska kakelugnsambulerande dokumentera utedassen.



                          Härliga målningar, prylsnubben. Jag säger som tysken: Was ist dass?



                          Pricken över i:et, vill jag säga om ditt inlägg, Hirvi!

                          Gällande att behöva springa uppför trappor för att beträda avträdet, kommer jag att tänka på en sorglig händelse i Dass-boken. Någon som befann sig på tredje våningen, tror det var på 1700-talet, behövde uppsöka hemlighuset, men orkade inte, eller kanske ansåg sig inte hinna ner till dasset, utan öppnade istället ett fönster, drog ner byxorna och satte sig i fönsterkarmen med ändan utanför huset. Det hela slutade med att han fick inträde i himmelen -han ramlade ner och slog ihjäl sig. Shit!
                          Hej!

                          Det låter som det kunde ha utspelats i huset nedan.
                          Bilderna visar "avträdet i "Mårten Skinnares" hus i Vadstena".
                          En av turistattraktionerna i den gamla medeltidsstaden.
                          En gång (1953) ett givet mål på skolresan.

                          /Lars

                          Exteriör från gatan och interiör. Bilder Wikipedia
                          Bifogade filer
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • #14
                            [quote=Polsson;161636]

                            Härliga målningar, prylsnubben. Jag säger som tysken: Was ist dass?
                            quote]

                            Josabeth Sjöberg föddes 1812 och var " under sin livstid en helt obeaktad, ensam och ful musiklärarinna" , och när det gjordes bouppteckning efter hennes död 1882, noterades där med all noggrannhet hennes möbler, husgeråd och kläder, men däremot antecknades inte ett ord och inte ett öre om det som skulle bli hennes stora arv till eftervärlden, nämligen de akvareller, vari hon skildrat sina små frökenhem,( sammantaget bodde hon i tolv olika lägenheter på söder) och sin samtids Stockholm.

                            Nåväl som tur är bevarades ändå akvarellerna åt eftervärlden och skänktes till Stockholms stadsmuseum 1936, en utställning året därpå alltså 55 år efter hennes död slog fast hennes enastående betydelse som skildrare av 1800 talets Stockholm. På stadsmuseet finns ett Josabeth rum som bara måste beses när man besöker huvudstaden.

                            Comment


                            • #15
                              Mvh/Urban
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X