Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett par UE föremål...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett par UE föremål...

    ... som jag inte hittat i UE-boken (de kanske är med, det är bara jag som inte alltid hittar ) De här äldre föremålen har ju ibland bytt nr...

    Någon som kan berätta något mer om dem? Tillverkningsperiod? Formgivare? osv. Jag tror att båda är 30-tal.

    Skålen blir perfekt till jul tillsammans med vår adventsskål i samma grön-svarta glasyr
    Bifogade filer

  • #2
    1962 Skål 6 x 22,5 cm 1929-38 Från 1939 kallas den Skål 6 (Ingen formgivare anges)

    Comment


    • #3
      2501 Krus 11x11,5 1932.38 Östergren.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
        2501 Krus 11x11,5 1932.38 Östergren.
        Minnet är kort! Jag köpte en vas för några år sedan med motsvarande glasyr och hade då inga som helst problem att konstatera att det var Östergren som låg bakom, men det blir genast svårt då 3:an ska föreställa en 2:a.

        Comment


        • #5
          Kaptenen och Kolmårdstrollet: Jag tackar och bockar!

          Att jag inte hittade kruset är rätt förståligt då jag läste nummreringen som 3501 Dock är kruset snarare 8,5 cm högt och 11 cm brett...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Minnet är kort! Jag köpte en vas för några år sedan med motsvarande glasyr och hade då inga som helst problem att konstatera att det var Östergren som låg bakom, men det blir genast svårt då 3:an ska föreställa en 2:a.
            Skönt att jag inte är ensam om att läsa fel

            Comment


            • #7
              Enl. boken på sidan 38 heter glasyren Otto.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                Enl. boken på sidan 38 heter glasyren Otto.
                Det är en fin glasyr så jag ska hålla ögonen öppna efter fler Ottos!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
                  ... som jag inte hittat i UE-boken (de kanske är med, det är bara jag som inte alltid hittar ) De här äldre föremålen har ju ibland bytt nr...

                  Någon som kan berätta något mer om dem? Tillverkningsperiod? Formgivare? osv. Jag tror att båda är 30-tal.

                  Skålen blir perfekt till jul tillsammans med vår adventsskål i samma grön-svarta glasyr
                  Efter på dagen 12 år kommer jag med tydliga siffror: 2501.
                  Samma form men så olika och ändå av Östergren...
                  Bifogade filer

                  Comment

                  Working...
                  X