Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bojan, ny eller gammal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bojan, ny eller gammal?

    Noen her på forumet etterlyste flere saker fra det fjerne østen. Her kommer ett av mine:
    Er den kinesisk? Vietnam? Koreansk? Er den ny eller gammel? Den er 16 cm høy, 13 cm bred fotring og 7,5 cm i åpningen. Den er lett i godset og jeg har vel en følelse av at den er relativt ny, selv om glasuren er krakelert. Produsert for å se gammel ut? Er det noen som kan bistå med opplysninger? mvh pepita
    Bifogade filer

  • #2
    Jeg henter fram denne igjen. Ser at det finns folk på forumet som kan østens leire. Hva tror dere? mvh pepita

    Comment


    • #3
      Hallå Pepita,
      Trist för Norge idag, på 15 km menar jag. Din bojan är svårbedömd men de från tiden hade väl aldrig stämplar i botten och hade glasyr hela vägen upp till locket. Så jag gissar att den inte platsar bland de allra bästa. So long..

      Comment


      • #4
        Eftersom att jag tror att det står Made in China kan vi fastslå att bojanen är tillverkad efter att den amerikanska mycket protektionistiska "McKinley Tariff Act" genomdrevs 1891 och som krävde att ursprungslandets namn skulle anges på importerade varor. Från 1891 är alltså märkningen bara CHINA efter 1919 Made in China.

        Utifrån detta skulle jag vilja datera den som tillverkad mellan 1919-1949. Kanske är den från Shiwan i närheten av Kanton (Guangzhou).

        Comment


        • #5
          Hei igjen! Tusen takk for kommentarer. Jeg tror også den er av nyere dato. mvh pepita
          Ps: I OS går det opp og ned, man må for all del ikke la det få betydning

          Comment


          • #6
            Bojan, ny eller gammal?

            Hej!

            Denna visade jag i "Loppisstilleben", men det var lite dålig bild och jag skulle gärna vilja veta om den är ny eller gammal? Den blå randen ligger under glasyren. Urnan är glaserad även på insidan och i botten, förutom undersidan på fotringen. Jag ser inga märken efter trefötter och den är inte märkt på något sätt.

            MvH
            Emil
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Kinavas nr1 ålder?

              Har köpt idag två vaser, lite äldre antar jag. Det är inte toppskick på vaserna men priset var mer är mycket bra så jag köpte i utbildnings syfte. Här kommer första vasen. 17 cm hög, diameter är 54 cm/3.14 =ca 17 cm
              Det ser ut som om det har suttit ett handtag på den, jag vet inte. Eller så har det blivit så vid tillverkningen...
              Hur gammal kan vasen vara?

              mvh Bonnie
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                De båda bojanerna har det gemensamt att båda har varit förpackningar troligen för syltad ingefära. http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=25300
                Jämför vi kvalitet är denna sämre, eftersom här har motivet utvecklats till att mest se ut som streck. Hade vi inte sett den andra bojanen eller andra bojaner, hade vi haft problem att tolka vad det var vi såg. Kobolten är nu grådaskig och en annan bojan har förmodligen lutat mot denna i ugnen, därför klumpen.

                Ju sämre kvalitet desto svårare känner jag att det är att datera. Kvalitetsskillnader har funnits hela tiden, men jag tror denna och de nedan i länkarna är 1800-tal.


                Comment


                • #9
                  Denna har jag missat. Jag gissar på 1800-tal. Läs min motivering här.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för svar! Jag gissar oxå 1800-tal utifrån samtal jag haft med antikhandlare som har likadana. Den fungerar numera som sparbössa för mitt antikkonto. Den är oftast tom...

                    MvH
                    Emil

                    Comment


                    • #11
                      Det är mina första bojaner, så det är lugnt på den fronten! 1800 talet funkar bra!
                      Tack!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                        Den fungerar numera som sparbössa för mitt antikkonto. Den är oftast tom...

                        MvH
                        Emil
                        Samma här! Pluggar och sliter, pendlar 55 mil till universitetet men bara ibland Ska börja stoppa små pengar i min bojan!

                        Mvh Bonnie
                        Last edited by bonnie; 2010-11-14, 20:46.

                        Comment


                        • #13
                          Hej Emil jag såg just en liknande bojan på Lauritz.com. Auktionen slutar om ett dygn ungefär. Artikelnummer 2051791. Eller kanske fungerar med denna länk?
                          Auktionshuset.com - Bojan, sk ingefärskrus. Porslin, dekor i underglasyrblått. Kina, Qianlong (1736-1795). Höjd 17 cm. Krackelyr samt missfärgningar.


                          Mvh Kiina

                          Comment


                          • #14
                            Ds: Ska bli spännande att se hur mycket slutbudet blir

                            Comment


                            • #15
                              Bojan

                              Min första Bojan som ska användas som sparbössa (inspiration från en tråd Emil startade )

                              Jag har lite svårt att kunna datera den utifrån info jag letat här, men 1800-tal borde det vara eller?
                              Bifogade filer
                              Pes är mitt google.

                              Comment

                              Working...
                              X