Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bröderna Lomarkers Keramik i Kil - Värmland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bröderna Lomarkers Keramik i Kil - Värmland

    Tråden för Arvikakeramik släpper inte gärna in utombys, fastmer Lomarkers var värmlänningar, så härmed öppnas den egna för Bröderna Lomarkers Keramik i Kil.
    Bilder på deras alster är utspridda på PES och nog ska de kunna plockas in här, och Bengt H. som haft nära kontakt med Theodor Lomarker, kan förhoppningsvis fylla på med deras historia och ge dem sin välförtjänta plats i svensk keramikhistoria. Personuppgifter ur olika CD-skivor får komma senare, när berättelsen om verksamheten väl kommit igång.

    En liten lockskål, märkt Brd. L. Kil, och sex individuella, stämplade assietter får inleda denna början.
    Bifogade filer

  • #2
    Fyller på med en sejdel signerad Lomarkers, KIL
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ett lördagsköp visas här.

      Återkommer med den information om Lomarkers som jag fått av Theodor Lomarker.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        här kommer bilder på min vas
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Några delar av en kaffeservis visa här, och den skall enligt T. Lomarker vara tillverkad under tiden i Forshaga.

          Återger något av det jag fått mig berättat av Theodor Lomarker angående hans keramiska verksamhet.
          Han började som 15/16-åring hos Viktor Axelsson 1934/35 och var kvar där till 1947. (Med avbrott för militärtjänstgöring några år i början an 1940-talet). Hos VA samarbetade han bl.a. med Åke Warnstad.
          Därefter startades så Bröderna Lomarkers verkstad i Rud, Kil. Där arbetade förutom Theodor de övriga bröderna Fredy, Walter, Boris och Tore samt deras resp. fruar.
          (Tidningsartiklar om detta skall finnas i Nya Wermlandstidningen / Värmlands Folkblad 1947.
          Efter att verkstaden brunnit ner ung. 1950 flyttade Theodor med familj till Sundsvall och hjälpte där till med att starta upp Klingsta keramik. (Om detta skall det finnas artiklar i Sundsvalls Tidning 1952).

          Ungefär 1953 blev det så anställning hos Bygdeslöjd under ca. ett år. Detta gods signerades "B/S".

          1954 startades så verkstaden i Forshaga. (Artiklar i Nya Wermlandstidning och Göteborgs Tidning 5/6 1954).

          1960 blev det så flytt till Apertin, Kil och egen verkstad. (Signering: Th. Lomarker".)

          1963 flyttade Lomarkers in till Kil, men då blev det ingen ny verkstad.

          Senare (från 1963 till 1983) höll Theodor Lomarker en hel del kurser i keramik, och var även lärare i detta ämne.

          När jag var i kontakt med honom under fjolåret var han den ende kvar av bröderna, men tyvärr finns nu inte heller han det.
          Bifogade filer
          Last edited by Bengt H.; 2010-10-02, 19:43.

          Comment


          • #6
            Spännande lergods , Lomarkers, men varför i hela friden har de en lo med mustascher som signatur. Inte sitter morrhår på ditta viset!
            p-son

            Comment


            • #8
              Dagens inköp.
              söffe
              Bifogade filer

              Comment


              • #9
                Några naggade skålar hittades i lördags.
                Möjligen tillverkade av Theodor Lomarker när han hade egen verkstad i Kil.
                Bifogade filer

                Comment


                • #10
                  Skålarna formligen skriker Th. Lomarker.....

                  Comment


                  • #11
                    Några upphängda Lomarkers-fat samt förhoppning om en God Jul hos alla PES-are.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #12
                      En "vinklad" kanna från bröderna i Kil får bli mitt bidrag till tråden.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #13
                        Pes sjukan har slagit till igen och dessa fat från Bröderna Lomarker har inhandlats enbart för att visas upp här
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #14
                          Kil i Malmö



                          Var på Drottningtorgets loppis i Malmö i dag för första gången. Hittade ingen intressant keramik förutom detta Lomarker-fat med diametern 16 cm. Att den inköptes skyller jag på "PES-sjukan" parad med det låga priset 10 kronor.
                          Bifogade filer
                          p-son

                          Comment


                          • #15
                            Bygdeslöjd - B/S

                            En liten vas som jag haft en tid och för att citera prylsnubben så "formligen skriker (det) Lomarker" från vasen. Men jag kom ingen vart med B/S förrän jag läste ett inlägg av Bengt H - nr 5 ovan. Tack för det Bengt H! Vasen är 14 cm hög.
                            Passar också på att lägga in en liten "rak" kanna från Brd L i Kil.
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X