Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

'hylands höran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 'hylands höran

    Hittade denna när vi rensade ut hos farmor, nån som sett den förr? Tänkte nog behålla den, men det skulle vara kul att veta hur vanlig den är (eller kanske snarare hur många som överlevt). Vet inte riktigt varför farmor hade den, den är tryckt 1966 och då var pappa 16 och knappast i behov av den ;-)

    Den såldes till förmån för lepra-barn enligt omslaget.
    Bifogade filer
    Last edited by Mylla; 2010-09-25, 22:35.

  • #2
    Att med någon som helst träffsäkerhet gissa hur många som överlevt av denna ABC-bok är helt omöjligt och helt meningslöst att ens försöka beräkna. Det var ett jippo som pågick i TV-programmet Hylands hörna 1966 och boken fick en betydande spridning på sin tid. Många exemplar tycks ha sparats, i synnerhet av första generationen, vilket frekvensen i t ex biståndskedjornas bokhyllor vittnar om. Men nu är halveringstiden kort och blir allt kortare ju längre bort från minnet av Hyland och evenemanget där boken såldes vi kommer. Jag tror inte att boken skulle läggas i "spara-högen" vid uppdelningen av ett sterbhus idag. Det kan ju innebära en gynnsam prognos för ditt exemplar. Behåll den.

    Tillägg:
    Man kan faktiskt Googla på 'Hylands hörna' och enligt uppgifter där såldes över en halv miljon exemplar av ABC-boken.
    Last edited by HgF; 2010-09-26, 01:15.

    Comment


    • #3
      Ungefär vad jag trodde, är lite för ung för att själv ha några minnen från Hylands hörna alls... Men var lite nyfiken på om nån visste nåt...

      Och ja, man kan googla det mesta... google är tyvärr inte min vän, men nästa gång ska jag göra det istället för att ställa dumma frågor här

      Comment


      • #4
        DEt finns inga dumma frågor.

        Comment


        • #5
          Kecke> tack, men det kändes så inatt när jag läste Hgfs svar... Men då jag vet att man inte ska ta åt sig på nätforum så stannar jag nog kvar =)

          Comment


          • #6
            Det låter bra Mylla.
            Det är ju så att om man inte frågar så lär man sej ingenting.
            Så fortsätt fråga.

            Comment

            Working...
            X