Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känner igen denna danska fåtölj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som känner igen denna danska fåtölj?

    Finns det någon på forumet som känner till denna danska fåtölj?

    Den är gjord av oljad ek (tror jag) med dynor av rödfärgat skinn. Den har en märkning med två motställda F, vad står det för?
    Bifogade filer

  • #2
    Mitt minne är lite dåligt men skulle det inte kunna vara Fredericia Furniture A/S. En av deras kända designers är Börje Mogensen, testa och sök lite på google och se om du inte hittar din stol.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Firman heter France & Daverkosen, producerade fram till mitten på sextitalet möbler, då firman övertogs av CADO.
      Möbeldesigners under detta firmanamn är bl.a Grete Jalk, Ole Wanscher, och Finn Juhl.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Förlåt att jag tränger mig på, men jag är så lycklig för att jag ska få en soffa från France, Hvidt och Mölgaard i julklapp. Eller två, med hörnbord. Rött ylle...

        Ber än en gång om ursäkt för inklampningen.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter S
          Förlåt att jag tränger mig på, men jag är så lycklig för att jag ska få en soffa från France, Hvidt och Mölgaard i julklapp. Eller två, med hörnbord. Rött ylle...

          Ber än en gång om ursäkt för inklampningen.

          Ooooooovasnyggt!!!
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Ballonggreven
            Ooooooovasnyggt!!!
            Snabbt ombyggbar till dagbädd, kan också meddelas... Lovar att fota när jag hämtat den i jul...

            Comment


            • #7
              Den var snygg! (Blir avundsjuk). Kom ihåg bilderna!

              Comment


              • #8
                Vi växte upp med den där soffan, en tre och en två sits men utan läderklädseln, det var ett grönt ulltyg istället (barnvänligare på den tiden) så därför tycker du nog att den är särskilt snygg Ballo...
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Ok,

                  Två bud, Fredericia Furniture A/S och France & Daverkosen, men jag har inte lyckats hitta fåtöljen när jag Googlat på dessa, skulle det kunna vara någon annan?

                  France & Daverkosens logga ser ut som på den bifogade bilden, stämmer inte med loggan på min fåtölj...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Din senaste stämpel är helt riktigt France & Daverkosen. Den översta skylten är France O Daverkosen. Det finns flera olika sätt att märka möblerna i Danmark och de skiftar oxå beroende om/när de köptes upp o.s.v
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Men vad står det på skylten? Jag vill ju gärna ha med de två f:en, så jag läste Affrance, Affiance och Caffrance, men fick inte fram något på webben iallafall. Jag vill gärna få det till firmanamnet och inte stolsmodellen. Eller?

                      Comment


                      • #12
                        Nej det är inte stolsmodellen men jag har svårt oxå att utläsa skylten.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Hej igen,

                          Det verkar som om stolen är identifierad (se bifogade bilder), tack till Äjth som satte mig på rätt spår.

                          (Min stol har ram av ek, inte teak, men samma röd/orange klädsel)
                          Bifogade filer
                          Last edited by wengefre; 2006-11-16, 23:29.

                          Comment


                          • #14
                            Du kan kikke litt på :

                            The largest platform for products, materials and concepts for designers and architects. Explore design products and much more on Architonic!


                            design history... prøv med dansk designer, wegner, morgensen, vodder, etc...

                            Er det skinn eller skaï ?

                            mvh
                            undesignable.eu
                            European design Market - 6 may 2007 - Eindhoven - Netherlands - Have a look on the website

                            Comment


                            • #15
                              jeg hadde ikke sett den posten før... ;-P

                              men du skal få priser for denne

                              mvh
                              undesignable
                              European design Market - 6 may 2007 - Eindhoven - Netherlands - Have a look on the website

                              Comment

                              Working...
                              X