Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många år har stolen på nacken? Stil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hur många år har stolen på nacken? Stil?

    Som nybörjare på det här med möbler är alla stilnamn som grekiska för mig (rokoko, jugend....hepphepp).
    Här är min skrivbordsstol som jag tycker mycket om.
    Jag är medveten om att den har några år på nacken, frågan är hur många?

    Är det någon som kan säga något om vilken "stil" den tillhör?

    Tacksam för svar!
    Bifogade filer

  • #2
    Det ser ut att vara Biedermeier (en senare variant av Karl Johan eller Empir), som var populär runt 1840 i vårt land. Stolen kan mycket väl vara från den tiden, möjligen pekar de svarvade frambenen på att den är något senare, men fortfarande 1800-tal.

    Visst kan den ha tillverkats långt senare också, men det går inte att svara på genom att titta på den "från ovansidan".

    Comment


    • #3
      Hej!

      Oj vad ni är skillade här på PES!
      Jag vet att jag inte är någon hit på att ta relevanta kort, sorry.
      Här kommer några till från olika vinklar!

      Ps: tack,tack,tack.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ja varför inte från tiden? 1834 kommer resårstoppningen enligt denna sida (öppen resår):

        Comment


        • #5
          Hallå Smithra,
          Fin karmstol och från tiden som Peter S säger, han kan inte bara kermik. Om man vill kalla det biedermeier eller Karl Johan är en smaksak.

          Onödigt vetande: När snickaren filade på din stol tänkte han inte på hemmakontoret utan på de fina salongerna och ofta var stolarna beställda av någon som hade råd att betala. Det var dyra stolar i mitten av 1800-talet. Gjordes nästan alltid i minst ett par för det skulle vara symmestri i inredningen. Berättar för jag tror att det handlar om s.k. provinsarbete, inte Stockholm, alltså.

          Lägg gärna din stol på tråden Gamla stolar, där kommer den att möta en nära släkting.

          So long...

          Comment


          • #6
            Hejhopp!
            Vad glad jag blev för all information!
            Jag ska fixa bättre kort (kanske ett stilleben) till Gamla Stolar-tråden, det förtjänar både stolen & tråden

            Googlade lite på Karl Johan-stolar & minsann var de lika min.

            Btw; den är jätteskön att sitta på.

            Comment


            • #7
              Hej!

              Din stol är av björk och i Karl Johan-stil, vilket skulle tyda på att den var från 1840-talet. Men om man tittar på bilden som visar stoppning och hur stolens detaljer runt benen ser ut, så kan man konstatera att den är tillverkad i början av 1900-talet. Vis sekelskiftet var nämligen Karl Johan-stilen, eller egentligen Empire som den heter, synnerligen populär. Stolens värde borde ligga runt tusenlappen. Hoppas du fick svar på din fråga.


              Hälsningar,

              k.a.stevens

              Comment

              Working...
              X