Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 2 st kötthackare

2 st kötthackare

Dessa har jag hittat i min sambos farmors hem, & fått ärva. Nu får dom pryda mitt kök
    Dom är väldigt olika, men ändå lika. Är det någon här som kan något om ursprung, ålder & olikheterna? Jag är tacksam för all info
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

vanliga industri gjorda, mycket mera har jag inte att ge
    runt 1900 talet
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Kan ibland vara märkta "Eskilstuna". Leta.

Den sist visade med mässing kan vara märkt F. E. Larsson, Torshälla. Kolla på stålet en centimeter under mässingsfästet! Min är mycket snarlik.
    Senast redigerat av Kaptenen den 2010-09-16 klockan 22:12.

Jag hittade en stämpel, men på ett annat ställe ” LAGERBÄCKS FABRIKS-AB ESKILSTUNA ”
    Torsälla & Eskilstuna ligger vägg i vägg med varandra. Har fabrikerna kanske blivit eller varit en & samma någon gång?

Begreppet hackmat har därmed fått sin förklaring.

Eskilstuna med Torshälla och övrig nära omgivning är sedan åtminstone slutet av 1700-talet ett svenskt cenrum för ståltillöverkinbing. Det innebär att man i dessa trakter har tillverkat krivar och eggverktyg i flera hundra år.

Under hackknivstiden (jmf bilderna ovan) fanns det om inte hundratals firmor, så i varje fall flera dussin olika företag, som tillverkade hackknivar för den svenska marknaden, varav bråkdelar nu flyter omkring på antik- och prylmarknaden.

Larsson-firman här ovan har knappast något samband med Torshälla-fiman, utan det är bara två av dessa flera dussin hackknivstillverkare som fanns i detta område. För varje ytterligare hackkniv man lyfter på hos någon lopp- pryl- eller antikhandlare kommer man att stöta på ytterligare en Eslkilstunatillverkare - och ytterligare en - och ytterkigare en och ytterligare en, i en antgagligen ganska lång serie. Jag har haft ganska många hackknivar och nästan varje gång var det ett nytt tillverkarnamn.

Här är en bild på min F. E. Larsson, Torshälla

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •