Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min allra käraste kapsylöppnare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Min allra käraste kapsylöppnare

    Min allra käraste kapsylöppnare, inte för att jag samlar på dem eller ens äger särskilt många, tycker bara så mycket om den Den kommer ursprungligen från min kära mor född 1947. Den har alltid funnits i mitt barndomshem. Då det nu är försent att fråga henne något om den.
    Undrar jag om någon här vet någonting om dennes ursprung & ålder.
    Om hon har köpt den själv bör den vara 60 eller tidigt 70 tal? Men om hon fått den kan den lika gärna vara 50 tal? eller något annat.
    Vet bara att den fanns hos oss redan i början av 70 talet.
    Den är ganska stor, 17 cm lång & 6,5 cm bred.
    Som synes så har den börjat få en del rostskador. Kan jag göra något för att restaurera den utan att skada?
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå Zatmara,
    Kul namn, trevlig öppnare. Som samlare av korvskruvar känner jag vi är lite släkt, öppna och törstiga på kunskaper. Det här är vad jag vågar gissa.

    Öppnaren ser ut att vara gjord i järn med legering (nickel?) som släppt på sina ställen och då kommer rosten. Putsa lätt med Autosol så kommer järnet fram.

    Tiden är svårare. Kan mycket väl vara 60-tal, knappast äldre.

    Ursprung svårt. De där nitarna i handtaget för tanken till Frankrike men tekniken användes även i Sverige. Vad som gör mig lite misstänksam är skadorna (dålig kvalitet) och då hamnar tanken i Asien. Skål och so long...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Zatmara,
      Kul namn, trevlig öppnare. Som samlare av korvskruvar känner jag vi är lite släkt, öppna och törstiga på kunskaper. Det här är vad jag vågar gissa.

      Öppnaren ser ut att vara gjord i järn med legering (nickel?) som släppt på sina ställen och då kommer rosten. Putsa lätt med Autosol så kommer järnet fram.

      Tiden är svårare. Kan mycket väl vara 60-tal, knappast äldre.

      Ursprung svårt. De där nitarna i handtaget för tanken till Frankrike men tekniken användes även i Sverige. Vad som gör mig lite misstänksam är skadorna (dålig kvalitet) och då hamnar tanken i Asien. Skål och so long...
      Tack för infon.

      Nu ska Autosol inköpas, eventuellt kan jag kanske fynda lite i källaren eller garaget. Jag borde ha tänkt på det då jag faktiskt håller på lite med Amerikanare (bilar) tillsammans med min sambo. Vi har tre st å då kommer just Autosol till användning lite då & nu.
      Ang kvalliten på öppnaren så får det egentligen vara vad det vill. Jag vet inte ens varför jag är så ”kär” i den, men det är jag.Den ligger i våran 60 eller 70 – tals bokhylla & pryder sin plats & vi öppnar våra ölflaskor med den.

      Övrig kuriosa & onödigt vetande...
      Är att vi även har en klar orange soffgrupp i manchester . Till detta har vi soffbord & ett sideboard matchande bokhyllan. Alltihop äkta 70 eller 60 –tal i lysande skick, ärvt av sambons farmor. Du kan ju tänka dig vad bra öppnaren passar in där

      SKÅL!!!

      Comment


      • #4
        Hallå Z,
        Din öppnare passar i varje miljö, jag skulle ta den till sjöss om det inte var för rosten.
        Visa gärna bild soffan och arangemanget på tråden inredning, jag efterlyser lite tuffare
        tag. Uttrycket "onödigt vetande" tror jag att du knyckt. So long...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          "onödigt vetande" tror jag att du knyckt. So long...
          Det äger sin riktighet
          Återkommer med bilder på det.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Z,
            Din öppnare passar i varje miljö, jag skulle ta den till sjöss om det inte var för rosten.
            Visa gärna bild soffan och arangemanget på tråden inredning, jag efterlyser lite tuffare
            tag. Uttrycket "onödigt vetande" tror jag att du knyckt. So long...
            Nu är bilder tagna & utlagda i inredningstråden, det var väl det här stället du menade? http://www.precisensan.com/antikforu...t=20207&page=8

            Comment


            • #7
              Min allra senaste kapsylöppnare är i järn och med FFV samt logga. Founded by Gustav Vasa in year 1552.
              Till Torpa Slott i Västergötland for emellertid Gustav 1552 och hämtade sin tredje hustru, Katarina Stenbock (40 år yngre än brudgummen).https://sv.wikipedia.org/wiki/Torpa_stenhus . Vad G.V. har med kapsylöppnare att göra vet jag inte men att Försvarets Fabriksverk bildades 1943 och upphörde som Förenade Fabriksverken 1991 har jag fått fram. Sen har väl vapen tillverkats i Sverige under andra namn.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Osram

                Lysande Sickan skulle väl Vanheden säga om den här kapsyl/burköppnaren
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Abb stal

                  Head Office Finspong (inte bokstaven å) med det gamla slottet. Här finns mycket att länka och googla - som Finspång, Lous de Geer, slottet, STAL, Siemens, ingenjörskonst etc. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stal-Laval_Turbin ...och så blev det en kapsylöppnare
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Appropå STAL, en gång när det var Armada (ARbetsMArknadsDAgar) på KTH, hade ABB en stor skylt över hela montern där det stod "ABB STAL ÅRSREDOVISNING". Jag frågade förstås vilken årsredovisning de hade stulit, och varför de ville skylta med det, men ABB-killen var så hemmablind att det dröjde en stund innan han ens förstod att texten gick att läsa på det sättet också...

                    Comment


                    • #11
                      Haha Anna-Carin - jag var också inne på någon vits men ålder och värme gjorde att jag avstod . Istället länkar jag till att ASEA som också har (h)järnkoll på annat gods än el, kraft och en robot utan också cigarettförvaring http://precisensan.com/antikforum/sh...302-ASEA-gjute...

                      Comment


                      • #12
                        Dekapsylatör

                        Perce-Boites et Decapsulateur har ett W eller ett M i en svängd pil. Men fransk är den väl? 13 cm lång.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          En flasköppnare i gjutjärn och rostig - 10 cm och 65 g. På ena sidan Falcon och på den andra Harrys samt en ring och ®? Det får mig att tro att det är Harrys som ligger bakom? Harrys och Falcon har ju båda ett ursprung från Falkenberg https://www.harrys.se/om-harrys/
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Kapsylöppnare med pentagon i bara mässingen... Jag vill minnas att Pripps hade en femhörning i sin logga? 13 x 5 cm och 4 cm hög.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2022-11-03, 19:09.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Jag vill minnas att Pripps hade en femhörniong i sin logga?
                              Pentagonen var med Pripps redan från 1865. Här är info om Pripps bl.a.:







                              Ur wikipediatexten:
                              "Pripps är ett av Sveriges äldsta varumärken. Aktiebolaget J.A. Pripp & Son inskrivet i en pentagon är grunden till den symbol företaget använt genom tiderna. Femkanten blev under 1800-talet företagets märke och har sedan moderniserats i olika omgångar. Den stampades ursprungligen in i korkarna på ölflaskorna för att identifiera ölet innan etiketter började användas. Varumärket registrerades första gången den 10 januari 1885, men hade använts sedan 1865 ("en femkant inneslutande text"). Det nämnda varumärket behölls till 1927, då i samband med fusionen med J. W. Lyckholm & Co och efterföljande namnbyte."

                              Comment

                              Working...
                              X