Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Flaska på kanonställning

Hej igjen

Inte bara flaskor - men salgs-fremmande artikler av många olika sorter. - "SP-material var en industri redan på den tiden.

Skal kolla Illustreret Tidende o.a. när jag har sovat lite
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Kanske det kan ge något att kontakta Nederländska vinmuséet i just Arnhem.

http://www.wijnmuseum.nl/

Tack för tipset! Jag har nu mejlat en förfrågan till vinmuseet i Arnhem. Det blir spännande att se om de svarar.

Sökte på nätet om bildens flaska: Hamnade här.
    Hittade denna flaska för några dagar sedan. Hittade inte så mycket på nätet. Det enda var egentligen en film som under 2 minuter och 54 sekunder visade flaskan från alla håll och vinklar. Dam i relief och med text ovanför huvudet Compania Holandesa. Vid botten texten Jerez y Arnhem. Rejält puntelmärke i botten. Tredelad form. Är det någon som vet ålder och om det är något att spara. Är väl inte så gammal. Tror jag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Man anar kontakter mellan Spanien och Holland här. Men någon annan får googla. Det här är ju ett väldigt reliefutförande som knappast går att göra i annat än en tredelad form. Samtidigt är det imponerande och påkostat med sådan relief och inte helt vanligt. Tiden är en kunskapslös gissning från min sida: 1900-talets första tredjedel. Innehåll, någon vin- eller spritdryck kanske.

Tack för svar Hgf. Jo reliefen sitter där den skall. Det verkar som Compania Holandesa från början var lite åt det svenska Ostindiska Kompaniet om jag förstått rätt. Flaskan får stå kvar på hyllan tills vidare. Damen är ju som sagt reliferad på rätt ställe.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •