Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Münchner Senf

    Tack Svärdsfalla för uppskattande ord!
    Här en mjölkvit glasburk med brunt skruvlock. Inte så snyggt men original. Stadsbilderna på burken är däremot snygga.
    Senape från Hengstenberg i München var tydligen även avsedd för den italienska marknaden. 10 cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • Edmond Fallot finns på tråden sedan tidigare (nr 42, 65 och 90) och har hållit sig med olika leverantörer av senapskrus. Här är det Porcelaine Apilco som levererat och som ingår i gruppen Deshoulières https://www.google.se/search?q=desho...sQsAQIWQ&dpr=1
      Bifogade filer

      Comment


      • Hej Lars M

        Du visar en trevlig burk och det är intressant att jämföra.
        Så jag skall genast "gå tillbaks" i tråden....

        Idag fyndade jag en senapsburk, som jag tror(?) jag inte sett
        i tråden, men jag är inte helt säker dock.

        Jag skulle fråga om någon vet tillverkaren och är det vinäger
        man skall ha i "tillhörande" flaska?

        Tillägg: Nu när jag tittat igenom, så ser jag att Prylsnubben i
        ett inlägg skriver, att man har vinägrett-sås(?) i "tillhörande"
        flaska?

        Undrar
        Staffan
        Bifogade filer
        Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-29, 06:43.

        Comment


        • Tack Staffan!
          De du visar är säkert från Töreboda.
          Och här kommer ett senapskrus med "läppar" eller är det en mun med nr 554?
          Bifogade filer

          Comment


          • Hej Lars M

            Ja, det kan nog stämma bra, Töreboda. Jag letade på
            Internet och just sådana här mindre föremål kommer
            just från Töreboda. Färgen på glasyren verkar också
            stämma, en varm grön(gröngul(?) färg. Tack, tack.

            Du visar en trevlig burk, också Töreboda?

            Jag letar ofta efter senapsburkar med metallock och
            här visar jag en i glas. Jag tror dessvärre att den inte
            är komplett. Det verkar som om den har stått i ett ställ,
            kanske av trä? Skeden hör ej till burken. Kanske är den
            lite för stor...

            Hälsar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-29, 10:07.

            Comment


            • Många senapsburkar och krus som visats har ju kommit från Frankrike och England. De jag nu visar tror jag är från Tyskland eller mellaneuropa.
              Först ett med "lyster" och lock av tenn och som vi sett tidigare (nr 153). Här med stämpeln "Foreign" och siffror i godset.
              Nr 2 är ett krus med keramiklock och bygel i metall (tenn?). I godset märkt 3072 0ch dessutom en svag åtta.
              Nr 3 är ett krus i porslin med guldkanter och text Senap i fraktur eller frakturstil samt 296 i godset.
              Slutligen nr 4 är ett set för kryddor och senap och som har både logga och siffror (1720). Dessutom en sked i horn eller ben.
              Bifogade filer

              Comment


              • Hej Lars M

                Trevliga senapsburkar du visar. Du skriver att den på första
                bilden är din 2:dra av samma sort och modell. Otroligt roligt.
                Ja, den av "lysterkeramik". Kan de ha importerats till någon
                lokal "handlare" eller restaurang?

                Kan den på 3:dje bilden vara fransk?

                Jag sklle gärna visa ett fynd från idag. En tysk senapsburk
                från Villeroy & Boch, som kan vara gammal. Den har fått
                låna en Slotts-sked för bildens skull.

                Hälsar
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-08-27, 19:56.

                Comment


                • Tack Staffan för bild på V&B som jag inte sett på tråden tidigare!
                  Apoteket Höganäs har jag visat på nr 19 http://precisensan.com/antikforum/sh...psburkar/page2 och etikett på Apotekssenap (nr 23). Men den här är inte lik de andra mer än att det är Henning Rosenqvist som gjort burken och signerat HR 77. Siffrorna bör väl stå för 1977. Burken är 8 cm hög
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Reinhold Merkelbach i Grenzhausen och med design av Karl Mehlem samt med nr 3483 W.
                    Kaptenen visade på inlägg nr 36 http://precisensan.com/antikforum/sh...psburkar/page4 en Merkelbach. Där kan man klicka vidare. Det anonyma krus jag visade på inlägg 171 skulle också kunna vara från Merkelbach och i så fall Joseph Breiden som formgivare?
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2016-09-11, 16:14.

                    Comment


                    • Syco senap med både etikett och stämplat i godset, så att det är Anita Nylund som har designat är det ingen tvekan om. En iakttagelse är att platsen för skeden är gjord i burken och inte i locket. Och skeden som följde med är märkt "Sola". Import från Holland?
                      Och så en bild på Anita Nylund vid ett besök på Strömstads Museum i augusti 2015. Hon verkade i Strömstad och på Nya Syco i mitten av 1960-talet, så senapsburken bör vara från den tiden.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Varje apotek med självaktning skulle sälja senap i speciella krus. Här är det S:t Göran Apotek som visar en väl arbetad burk. Vit glasyr invändigt, olika färger på nedre delen av utsidan och oglaserat på övre del. Efter att med möda pillat bort etiketten undertill hittade jag tyvärr ingen signatur. Vem kan vara tillverkare? Bör väl ha varit någon i Stockholm?
                        Mycket arbete på en förpackning som rymmer 125 ml och är 8 cm hög!
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                          Hej Lars M

                          Trevliga senapsburkar du visar. Du skriver att den på första
                          bilden är din 2:dra av samma sort och modell. Otroligt roligt.
                          Ja, den av "lysterkeramik". Kan de ha importerats till någon
                          lokal "handlare" eller restaurang?

                          Kan den på 3:dje bilden vara fransk?

                          Jag sklle gärna visa ett fynd från idag. En tysk senapsburk
                          från Villeroy & Boch, som kan vara gammal. Den har fått
                          låna en Slotts-sked för bildens skull.

                          Hälsar
                          Staffan
                          Tack Staffan och då visar jag också en burk från Villeroy & Bosh men den här är från Dresden. Men det där med stämplar kan vara svårt. Jag hittade en länk där man fördjupat sig i det antal uddar, spetsar eller "Zacken" som finns under bågen på stämpeln. Den jag visar har ingen. http://www.schatzsucher.de/Foren/showthread.php?t=64362
                          Den Staffan visar kommer från Mettlach och har sex "uddar".
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2016-10-01, 16:38.

                          Comment


                          • Hittade två härhemma, en i lustreware som lär vara engelsk och en i slipat glas. Misstänker med tamke på skärslipningen att den också är engelsk. Törs inte bestämma åldern närmare men som jag förstått det skall handtag fästa uppifrån och ned varit vanliga fram till 1870-talet.Click image for larger version

Name:	20161001_163315.jpg
Views:	1
Size:	79,9 KB
ID:	563614
                            Last edited by FBQ; 2016-10-01, 16:46.

                            Comment


                            • Den här typen av senapsburk har visats tidigare och att det är Gense som gjort metallen är det ingen tvekan om men på locket kan man se att den är gjord för Vara - det statliga restaurangaktiebolaget i Västra Sverige http://precisensan.com/antikforum/sh...taurangporslin
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Lars M

                                Du visar riktigt intressanta och vackra burkar och det du berättar
                                om Villeroy & Bosh och deras stämplar(en mycket trevlig burk också).

                                Det är trevligt att läsa om Anita Nylund och senapsburken från
                                Reinhold Merkelbach i Grenzhausen är riktigt fin.

                                En "Gensesenapsburk" för Vara restaurangerna är
                                intressant. Jag skulle fråga om burken på inlägg 145,
                                som är en burk för Sara restaurangerna. Har de något
                                samband, Vara och Sara?

                                Tillägg: jag har nu läst på Internet om "Systembolagets
                                folkrestauranger", vilket ger en del förklaring.

                                Hej FBQ

                                Du visar trevliga senapsburkar. En fråga, har den i "lustreware"
                                någon stämpel?
                                Ja, engelska senapsburkar är intressanta. Min dotter, som
                                ofta besöker Oxford, har i "uppdrag" att leta efter sådana i
                                keramik och med metallock.
                                (En burk från Denby, dock utan metallock, skall nu fotograferas....)

                                Samtidigt vill jag berätta om "senap med burkar".
                                Det finns en sort som heter "Ryttmästarn´s Helgrova", som jag
                                numera "sätter främst". Tyvärr, hittar jag den inte så ofta, utan
                                bara någon gång på lokala julmarknader här i Stockholm.
                                Den andra senapssorten kommer från Stegsholmsgård på Gålö,
                                vid en avtagsväg till Dalarö. Det är samma gård som tillsammans
                                med "Gålögersarna", ansvarar för en trevlig kolmila. Kanske är
                                "Gålösenapen" lite i "hetaste" laget.

                                Hälsar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-10-13, 11:23.

                                Comment

                                Working...
                                X