Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • På sid.6 i denna tråd visar Lars M en Gense med ett V+Rörstrand...utgår från att min kommer där ifrån också...men osvuret är bäst...

    Comment


    • Hej Andres

      Ja, jag kan nog också tänka mej att det är så, men burkarna
      kan vara så lika och är de omärkta så kan man vara osäker.
      Just kanske den senapsbruna burken kan skifta så i färg...

      Här en gotländsk senapsburk. Säkert skall man ha gotländsk
      senap i den. Den är tillverkad av Öcsi i Grötlingbo.
      Ja, det finns en speciell gotländsk senap med sirap alternativ
      med honung, vilken jag dessvärre ej har fått möjlighet att smaka.
      I burken finns nu en senapssked från Slotts Uppsala.

      Hälsar
      Staffan
      Bifogade filer
      Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-15, 14:40.

      Comment


      • Moutarde de Meaux Pommery

        Det är inte så särskilt med burken utan man har mer satsat på etiketten, förbandet och korken som tyvärr saknas.
        Moutarde de Meaux® Pommery®, often imitated but never equaled ...

        "Huic condimento est imperare omnibus cibis" står det och jag är inte bra på varken latin eller latrin. Men kanske är det så här "Det är viktigt att denna krydda används vid all matlagning"?
        Bifogade filer

        Comment


        • Tersig som är en förkortning av Terra Sigillata kallade Upsala-Ekeby en serie hushållsgods och miniatyrer i rödbrun färg. Boken om UE innehåller bilder, text och förteckning av produkter i tersig. En senapsburk med nr 1 och som rymmer 12 cl finns med i förteckningen. Men den här senapsburken med nr 0 kan jag inte hitta. Till burken hör också ett lock och en träspatel. Den är 6 cm hög och rymmer bara 8 cl.

          Jag passar på att visa en annan förpackning som rymmer desto mer ............
          Bifogade filer

          Comment


          • Hej Lars M

            Först försöker jag förstå den franska burken(ovan). Har den innehållit
            "senapspulver" dvs torr substans?

            Sedan Ekebyburken...
            En otroligt fin liten burk. Vad roligt.
            Jag kan tänka, att många stora tillverkares senapsburkar
            fanns/ finns eller har hållits, i skymundan för mer spektakulära alster.

            En intressant "trälåda". Vad kan den ha innehållit och hur stor är den?

            Ja, en mycket intressant tråd, den här.

            Hälsae
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-14, 08:58.

            Comment


            • Gubben i lådan...

              Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
              Hej Lars M

              En intressant "trälåda". Vad kan den ha innehållit och hur stor är den?

              Ja, en mycket intressant tråd, den här.

              Hälsae
              Hallå, är gammal reklamsnubbe och ett av mina första uppdrag som ung var Slotts.Senap. Försäljningen gick som smör (utom i Skåne) och hemligheten var Torsten, försäljningschefen, stor, stark, charmig och med blick för det sköna. Han anställde bara kvinnliga säljare bara för att... alla butikschefer var män.
              Men det kom nya tider, Torsten fick pension och unga välklädda killar ersatte Torstens tjejer. Slotts blev Cadburry (även om varumärket lever kvar).
              Väl värt att samla på, roliga minnen. Lådan stammar från Torstens tid, skulle gissa på 60-talet.
              So long...

              Comment


              • Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                Hej Lars M

                Först försöker jag förstå den franska burken(ovan). Har den innehållit
                "senapspulver" dvs torr substans?

                Sedan Ekebyburken...
                En otroligt fin liten burk. Vad roligt.
                Jag kan tänka, att många stora tillverkares senapsburkar
                fanns/ finns eller har hållits, i skymundan för mer spektakulära alster.

                En intressant "trälåda". Vad kan den ha innehållit och hur stor är den?

                Ja, en mycket intressant tråd, den här.

                Hälsae
                Tack Staffan!
                Vad gäller den stora burken från Frankrike, så tror jag att den innehöll vanlig grov senap gjord med vinäger- alltså inte dijonsenap.
                Och när det gäller den lilla burken från Ekeby, så vet jag inte varför man gjorde så små burkar.
                Slutligen trälådan från Slotts i Uppsala, så tyckte jag det var kul att fota, när jag såg den på en mässa i Helsingborg för en tid sedan. Det var en säljare som hade den för transport av sina prylar. Jag bedömer den vara ca 100 x 40 x 40 cm.
                Jag kan tänka mig att Slotts sände sin leveranser av glasburkar med senap på järnväg på den tiden och då krävdes bra emballage och kanske träull?
                Tack Kim för intressant inblick! Jag tror också på 1960-tal eller kanske ännu tidigare.

                Comment


                • Hej Lars M

                  Ja, du har rätt. Kanske är det endast Colemans, som säljer pulver.

                  Kan det vara så att "din" franska senapsburk hade ett kork och vaxlock, som
                  har försvunnit? Jag tycker mig förstå av din länk(ovan) så finns samma
                  burk med alternativ vax eller plastlock.

                  Hälsar
                  Staffan

                  Comment


                  • Hej

                    Nu behöver jag hjälp. Jo, jag samlar lite på senapsburkar med
                    "rörligt" metallock(liknande Gense) och nu mitt senaste fynd
                    en senapsburk med märklig glasyr eller porslin.
                    Jag tror att jag känner igen porslinet/glasyren. Den är liksom
                    av "pärlemor" och locket är tror jag av tenn fast gångjärnen är
                    av järn/förnicklad plåt.

                    Vem kan ha tillverkat den och varifrån kan den vara?
                    Stämpeln är mycket otydlig men kanske 29 xx....
                    Skeden hör inte till. Den är en av "mina standard ersättnings-
                    skedar" med runt skaft...

                    Sedan vill jag gå tillbaks till ett inlägg av Lars M, av en "Trekronors-
                    burk" utan metallock.http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page13
                    På Internet har jag hittat kanske samma slags burk som Lars M´s
                    fast med metallock. Så kanske finns det flera militära senapsburkar,
                    metallock och spatlar med "kronorna"?
                    Vad tror du Lars M?

                    För jag började fundera på min burk i inlägget 107, som Lars M refererade
                    till då, nu när jag förstår att den "kronmärkta spateln" egentligen inte
                    hör till den burken. Kan det finnas andra "kronmärkta" burkar, som
                    just den spateln hör till. Kanske kan det vara en lösning på den
                    "spatelgåtan"? Men just nu tätnar frågorna om just 107 inläggets burk
                    då jag funnit en stämpel som jag inte kan tyda, men skall ta en bild på,
                    så jag återkommer med den...se fortsättningen i nästa inlägg...


                    Undrar
                    Staffan
                    Bifogade filer
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-20, 13:17.

                    Comment


                    • Hej

                      Nu är allt "upp och ner". Det visar sig att min "militärburk"
                      inlägg 107 inte har Genses rostfria lock, men en Sara-burk
                      har det. Så båda har porslinsburkar från Gustavsberg, men
                      lock från Gense(Saraburk) och Svemab(?) (militarburk).

                      Vi ser skillnaden på locken Gense till vänster med bredare
                      skedöppning och Svemab till höger.
                      Stämplarna finns här men står det Svemab och vad är det?
                      Vet någon?

                      Upp och ner, så nu kan 3-kronorsspateln mer troligt kanske
                      höra till 3-kronors Gustavsbergsburken, med Svemablock.
                      (Ja, nu på ett annat lock ser jag att det står SVEMAB...)

                      Till sist en bild på Sara-burken med Genselock.

                      Förtydligar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-20, 13:33.

                      Comment


                      • Svenska Familjetidningen 1933 hade i julnumret en annons för Winborgs Senap med ett snyggt glas med lock. Kan det vara Ollers formgivning och tillverkat i Limmared?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Hej Lars M

                          En mycket tilltalande senapsburk. Ja, något att "spana" efter
                          på loppisar nu till sommaren. Kan locket vara av glas?

                          Det finns en "Winborgstråd": http://precisensan.com/antikforum/sh...hlight=winborg
                          som jag tycker är "spännande"...

                          När det gäller Gustavsbergs porslinssenapsburk med SVEMAB-lock,
                          så finns ett företag nu, med samma namn SVEMAB och de uppger
                          att de ganska ofta får frågor om senapsburkarna. De visste inte 1998
                          att det funnits ett annat företag med samma namn.

                          Hälsar
                          Staffan
                          Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-23, 10:39.

                          Comment


                          • Stapelvara

                            Dessa är ju stapelvaror hemma, lustigt nog skljer dom sig åt
                            en aning storleksmässigt. Reklamen på huset från Munkbroleden
                            vid Slussen 1938. Omärkta under, OLLERS brukade stämpla sitt
                            namn i versaler under sina objekt.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Dessa är ju stapelvaror hemma, lustigt nog skljer dom sig åt
                              en aning storleksmässigt. Reklamen på huset från Munkbroleden
                              vid Slussen 1938. Omärkta under, OLLERS brukade stämpla sitt
                              namn i versaler under sina objekt.
                              Haha, det var snabbt visat - synd att du har tvättat bort etiketterna
                              Och Staffan, nu ser du att locken också är av glas!
                              Last edited by Lars M; 2016-03-23, 18:14.

                              Comment


                              • Hej Lars M

                                Ja, vad trevliga de är och säkert praktiska. Jag kan tänka mej flera
                                användningsområden till Påsk eller att servera i.

                                Jag återvänder till min fråga om "min senaste burk" här ovan.
                                Jag tycker jag känner igen det rosa-gula och väldigt kitschiga
                                porslinet, som har pärlemorskimmer?
                                Varifrån kan de det härstamma?

                                Har jag inte sett sockerskål och gräddkanna i samma porslin?
                                (Mitt närminne är verkligen "lynnigt" )

                                Hälsar
                                Staffan
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-24, 08:48.

                                Comment

                                Working...
                                X