Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Staffan Kvist har på inlägg 107 visat kronmärken på både burk och spatel. Här är ytterligare en burk från Gustavsberg med tre kronor och med nr 6005.
    Jag passar på att visa ytterligare en burk från Apoteket i Höganäs där Henning Rosenkvist 1977 gjort burken (jfr inlägg nr 19). Som av en händelse också en spatel (15,5 cm lång) och märkt Dacapo Rostfritt 18/8.
    Bifogade filer

    Comment


    • Hej
      Ja, en "kronans" senapsburk. En gång på Internet har jag sett en..."liknande?"
      med metallock, tror jag....
      Mycket trevlig och en burk från Apoteket Höganäs med signatur, mycket trevlig
      den också.

      "Senapssked", Dacapo Rostfritt 18/8.
      Liknar inte den Slotts Uppsalas "sked"?
      Går det att jämföra dem? Är det samma, fast med annan stämpling?

      Kan det vara så att förr så använde man oftare senap till många fler maträtter
      än idag? Jag vet att i Ungern önskar man ofta senap till fläskkarré och rev-
      benspjäll.
      Hur är det med pepparrot? Vi var i Enköping och letade och letade....

      Undrar
      Staffan

      Comment


      • Visst är det samma design på de båda senapsskedarna. Den från Slotts Uppsala är 13 cm lång och den från Dacapo är 15,5 cm .
        Vad gäller pepparrot får du nog bege dig till Halland och Fjärås där det odlas i stor skala.
        Bifogade filer

        Comment


        • Gerold-Porzellan Bavaria i dåvarande W-Germany måste rimligen ha gjort den här burken för den svenska marknaden för på tyska heter det senf https://de.wikipedia.org/wiki/Senf
          Bifogade filer

          Comment


          • Hej
            Tack, tack för svar.
            Ja, det var intressant, två senapsskedar med verkligen lika design.

            Berättelsen om pepparroten i Enköping, slutade dock väl, då vi till
            slut hittade några i stadsparken, lite avsides...

            Men värre var det med kringlorna i Södertälje, när vi var där. Då
            var det helt omöjligt att finna de "äkta" kringlorna.

            Det är intressant med utländsk senap och senapsburkar för svensk marknad.
            Ja, den ser mycket trevlig ut. Hade den någon medföljande sked?

            Staffan

            Comment


            • I Svenska Familjetidningen julen 1936 finns en annons "Låt smaken ha ordet SLOTTS-senap på bordet". Där visas en tunna eller kagge i glas med knopplock. På en annan tråd har Legion beskrivit hur Edvin Ollers arbetade och formgav senapsglas för Glasbruket i Limmared: http://precisensan.com/antikforum/sh...immared-200-år.
              Så där har vi en tydlig koppling.
              Bifogade filer

              Comment


              • Hej
                Verkligen trevlig senapsburk, med historia och berättelser, intressant
                svensk kulturhistoria.

                När jag numera vandrar runt på loppisar har "Precis en sån" Forum,
                varit en sådan hjälp, gett bakgrunds information och "bilder med
                sammanhang", som verkligen gör loppisbesöken till "riktiga" äventyr....

                Tänker
                Staffan

                Comment


                • Nyckeln till god mat

                  "Se - så vackert - ett tunt, handgjort och kristallklart DRICKSGLAS!" Så annonserade Winborgs för sin Nyckelsenap i Damernas Värld nr 41/1947. Det vore kul att se ett riktigt glas med den kantiga foten. Vem formgav och vem tillverkade?
                  Så, Staffan nu har du mer att spana efter!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Bara 10 cl rymmer detta senapsglas och det är tillverkat i Surte. Inga gängor men fyra klackar som skall hålla fast locket.
                    6,5 cm högt.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Kryddburkar från Gustafsberg av olika slag med beteckningen "Dek 2" ser man ibland. Här också en burk för senap med samma mönster. Jag har visat en burk för klarskinn på en annan tråd och där var stämpeln tydligare så den kommer med här också.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Företaget Fauchon Moutarde på Place de la Madeleine i Paris har sålt senap i en burk från James Sadler i England. Det behövdes alltså inte franska burkar till fransk senap! https://en.wikipedia.org/wiki/James_Sadler_and_Sons_Ltd
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • En saltglaserad burk från Monschauer Senf- Mühle där familjen Breuer levererat senap i flera generationer. http://www.aachener-zeitung.de/lokal...im-tv-1.536237 Vem som tillverkat burken framgår inte.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2016-02-14, 17:21.

                          Comment


                          • Hej Lars M

                            Verkligen trevliga burkar men mycket charm.
                            Tänk att "senapsfamiljen" i Tyskland har tillverkat
                            senap i 130 år, 4 genarationer i Monschau.

                            Jag vill gärna bidra med en "okänd" men i mitt tycke
                            vacker burk, som jag inte vet något alls om.

                            Så jag frågar, vet någon eller känner någon igen...?
                            "Turbinglas" eller vad kan det kallas? Jag vet inte.
                            Endast ca 9 cm hög, så en ganska "lagom" senapsburk..
                            Jag undrar också var man skulle placera den tidsmässigt?
                            Den är nästan oanvänd.

                            Undrar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-14, 20:35.

                            Comment


                            • Ytterligare en Gense, endast ett V i botten..
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Andres.

                                Ja, den är trevlig. Du skriver med "endast" ett V i botten.

                                Det skulle säkert krävas en helt egen undersökning om vilka
                                "porslinsföretag", som har tillverkat porslinskopparna till
                                alla Genses senpasburkar. Ja förutom Gustavsberg och
                                Rörstrand, samt att leta reda på alla "original" senapsspatlar
                                och senapsskedar från Gense.

                                Samtidigt vill jag visa en modern och nästan ny liten burk, från
                                Frankrike. Den är tillverkad av Deshouliéres, kanske i Chauvigny?
                                Deshouliéres har en lång historia sedan 1828, läser jag. En riktigt
                                stor porslinstillverkare...
                                Storleken på burken är ganska "lagom", ca 9 cm hög och till den
                                finns en trevlig porslinssked

                                Kanske skall man ha Dijonsenap i den?

                                Hälsar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-15, 16:51.

                                Comment

                                Working...
                                X