Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas sigill på och från flaskor. Frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Den var verkligen gammal den flaskan ! Mkt kul att få se. Utan att behöva avslöja exakta fyndstället så berätta gärna lite mera om hur det gick till när du fann den. När man får läsa om sådana här saker så behöver man inte prenumenera på National Geographic för att få ståpäls
    Last edited by Björn L; 2007-09-07, 01:03.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #32
      Passar även på att visa vad som lite oväntat dök upp hemma hos mig för någon vecka sedan !
      Bifogade filer
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #33
        Lite oväntat?

        Härliga bilder! Önskar att jag också kunde dyka, men jag lär la drunkna om jag någonsin försöker....

        Comment


        • #34
          Jag har provat att dyka några gånger och har kanske tillbringat högst 16-17 timmar under vattnet, vilket i de här sammanhangen är super duper amatör nivå ! Jag har dessutom varit extremt nära att drunkna vid ett misslyckat dyk vid ett glasbruk..

          Det oväntade var att jag visste att det skulle dyka upp flaskor men inte trodde jag att det skulle komma någon och visa en flaska av den här kalibern ! Den är således inte i min ägo tyvärr, men ack så förälskad jag blev i den..
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment


          • #35
            Ja du Björn, det var en riktigt trevlig flaska. Det är något extra när de bär sigill. Håller även med om att vi vill ha lite mer utförligare beskrivningar från Glasdykarn.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
              Passar även på att visa vad som lite oväntat dök upp hemma hos mig för någon vecka sedan !
              Ja den Strömbäck-flaskan är ju trevlig att vila ögonen på.
              Enligt sigillet så torde den vara tillverkad c:a 1773-1776 (min gissning)
              En vanlig sigillvariant från StrömBäck.

              Comment


              • #37
                1690-tal´s godingar

                Jag köper sällan flaskor, men dessa två kunde jag inte motstå.
                De är från ett skepp som sjönk år 1700 eller endast något år senare.
                Flaskorna var bärgade mellan 1965-1967 då ej gamla vrak var fredade enligt lag. (fina bilder finns på Bukowskis)
                Sigillet bär det adliga vapnet från familjen von Bochwalt.(Meckelenburg NordTyskland)
                Flaskorna har en för tiden lite ovanlig form. Höjder= 150 och 156mm. Diameter omkr. 140mm
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Den vänstra flaskan är ju strålande! Är den mörkare i färgen än den ljusare eller är det patina blott på den mörka ?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #39
                    Ännu en chock, husförsäljningen sjönk med hela 8,3% agusti mån. jämfört med juli ( Amerika) och inte nog med det 2st. antika flaskor, klara man av det?
                    Glasdykaren du är ett riktigt unikum som köper "riktiga" grejor.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Den vänstra flaskan är ju strålande! Är den mörkare i färgen än den ljusare eller är det patina blott på den mörka ?
                      Den är något mörkare i färgen, men iriseringen/patinan gör den nästan ogenomskinlig.

                      Comment


                      • #41
                        Fy sjutton vad jag har längtat efter att få se dessa sköna ting Glasdykarn, mkt.fina flaskor och som uppbringade sitt rätta värde även om du kanske tyckte det var dyrt.

                        Comment


                        • #42
                          2000 visningar!!!! Jag bjuder på en liten goding.

                          Svenskt Drottning-sigill!! Hedvig Eleonora (Änkedrottning efter Carl XI)
                          Enligt vad jag vet hittills så är detta det älsta kända Svenska flasksigillet.
                          1670-tal. Stämpeldiameter 37 mm.
                          Hertig Carls sigillen från Nyköping 1580-tal satt inte på flaskor.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            BiÖRKNÄS Quart-ingar

                            Några trevliga Quartingar från BiörkNäs Glasbruk 1736-1787
                            Skoj med färgvariationerna från svartbrunt till ljust grönt, men även nästan ofärgad fönsterglasmassa (svagt turkosskimmrande) har använts. -ovanligt på dessa sk. "stopa-flaskor"
                            De blåstes i fastform men flaskroppens höjd kunde variera och volymskillnader upp till 1 dl har jag mätt upp på dessa 1 Quart märkta flaskor från BiörkNäs.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Jag vill ju gärna lämna en kommentar till dessa flaskor. Personligen tilltas jag av de som inte är trasig av denna graden. Jag kan förstå det historiska intresset och även att här finns jämförelsematerial, men.... f.ö är jag ju bara en amatör i glashistoria.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #45
                                Henrikstorp sigill Adlersten

                                Två tidigare saluflaskor på nätet och en egen med Adlerstenska vapnet.
                                Mitt ex. är av cylindrisk modell Ø120mm och trol. volym 2/3 Stop.
                                Sigillmärkningen måste ha varit flitig då så många flaskvarianter fått detta vapensigill.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X