Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas sigill på och från flaskor. Frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glas sigill på och från flaskor. Frågor.

    Börjar denna tråd med en tvåhövdad örn i mörkgrönt glas med årsmärkning 1751.
    Någon som har eller sett ett liknande sigill?
    Bifogade filer

  • #2
    Lycka till!
    Först tänkte jag säga att du får leta i både det gamla Tyskland och Ryssland. Men efter att ha läst det här kan jag bara hoppas på att du får tur i ditt letande...

    Comment


    • #3
      Flaska med SGB sigill

      Har en grön flaska av 1/3 Kans volym med SGB märkning.
      Formavtrycket i botten tyder på den vanliga Svenska modellen.
      Jag tror vi kan utesluta privata initialer då volymangivelse finns.
      Då har vi kvar de bruk vars namn börjar på S och Glas Bruk.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Flask sigill

        Ihoplimmade flaskskärvor med B. märkt sigill som kanske kan vara tillverkad vid Biri glasværk.
        Fynd vid dykning i Stockholm 1990.
        Flaskans storlek tyder på en volym av 2/3 stop. Sigillets diameter är endast 16 mm.
        (Modellen blåstes från 1736 till runt 1815 i Sverige)
        Vore trevligt om någon har något fakta att tillägga.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Merkede flasker fra Biri er bare kjent fra verkets siste periode - fra 1856 - 1880. I tillegg er kjent at verksbestyreren på 1790 tallet kom med forslag om at flaskene skulle merkes med B i bunnen, men noen slike flasker er ikke kjent. Om merking med B på halsen når det gjelder Biri har jeg aldri sett noe om. Men mye om prouksjonen fra denne perioden er jo og forblir nok også ukjent.

          Comment


          • #6
            Sigill "B" märkt

            "LOM" Vad tror du om dette?
            Enligt det som skrivs i nedanstående bok sid. 115
            BENZON, GORM. Antikviteter og snurrepiberier. Høst & Søns Forlag, København 1962

            Jacob von Benzon, f. 1688, ? 1775, Geheimeraad og Statholder i Norge
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Glasdykaren - du er inne på noe der. På Aas og også senere klunne det bestilles flasker med pålagt segl direkte fra verket. Jeg skal finne fram noe skriftelig jeg har om dette og kommer tilbake senere.

              Comment


              • #8
                Det låter mycket intressant.
                Jag väntar..

                Comment


                • #9
                  Jeg har nå funnet fram noe av det jeg hadde i tankene i går. Jeg vil først sitere hva som ble skrevet om Aas (1748 - 1765) i BERETNING OM DRAMMENS MUSEUMS VIRKSOMHET FOR ÅRENE 1923 - 1928 etter at folk fra museet hadde foretatt utgravninger både på Nøstetangen og på Aas grønne glasshytte.

                  "Ved de prøvegravninger som blev foretatt, konstaterte vi også straks at vi befant oss på det rette sted. Den samme slagbunn efter smelteovnene, som der var oss vel kjent fra Nøstetangen, og de samme avfallsprodukter fra ovnene kom straks for en dag. Ved de par prøvegravninger som blev foretatt, fremkom utelukkende grovere grønt glass, skjerver av butuljer, krukker og lignende. I glass-slaggen forekom ikke så lite blått.
                  Av det fremkomne materiale er det de mange stempler hvormed flaskene har været merket av spesiell interesse. Stemplene har været smeltet på flaskene øverst på beholderen og ser ut som almindelige segl, ovale i forskjellige størrelser. Av de i Museet beroende stempler bærer seks Fredrik V.s kronede dobbeltmonogram og årstallet 1758. Ett bærer samme monogram, men årstallet 1760, ett Fredrik V.s kronede monogram med omskrift: "Norske Comp. 1760", og et rundt segl optas helt av tolv små runde knapper."

                  Ser at jeg har brukt disponibel plass. kommer derfor tilbake til annen kilde i annet innlegg. Om fotoet blir dårlig så kan PLYNG framskaffe et bedre segl.
                  Bifogade filer
                  Last edited by LOM; 2006-12-29, 16:10.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LOM Visa inlägg
                    Om fotoet blir dårlig så kan PLYNG framskaffe et bedre segl.
                    Dit foto blev perfekt, LOM! Om dette er bedre, vil jeg lade andre bedømme. Det er i det mindste farvet:
                    Bifogade filer
                    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                    Min hemsida: www.antikflasker.dk

                    Comment


                    • #11
                      Norske flaske sigill

                      "Norske Comp 1760" flaska
                      bild ur boken "Gamle Glas" af Gudmund Boesen
                      Det kanske finns fler avbildningar av sigill från Norge
                      Jag har bara ett fåtal avbildningar till.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Tecknade flaskor med "F5" sigill ur "Ip Olufsen Weyses" modellbok 1763
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Det ble ikke tid til å komme tilbake i går. Brukte opp dissponibel tid på å vente på at en Norskølflaske fra BERGER (1857 -1872) som jeg fant i en skrotask på en auksjon skulle bli ropt opp. Det ble forøvrig vel anvendt tid - ropte inn asken for kr 50. Nå kommer imidlertid mer om norske glassegler - denne gang er kilden DE GAMLE PRIVILIGERTE NORSKE GLASSVERKER OG CHRISTIANIA GLASMAGASIN. Her står å lese i forbindelse med omtalen av Aas grønne glashytte - bd. I, side 559 - 560:

                          "Disse stemplene var formet som ovale og runde segl. Alle de store butuljepartier som leverets til den kgl. kjeller hadde segl eller stempel forsynt med kongens kronede dobbeltmonogram og årstall. Dertil blev disse stempler undertiden forsynt med en omskrift som: "Norske Comp" og årstall etc. Stempler med krone og omskrift blev også på bestilling levert andre kunder enn hoffet. Det fantes også andre stempler i rikt utvalg. Således blev både til vicestattholder Benzon og grev Moltke levert buttuljer med "Zypher" som var påført bokstavene "B" og "M" med årstall og omskrift "Norske Comp" Det fantes også butuljestempler med rene dekorative motiver som runde knapper, stjerner o.l. Det bruktes også stempler som bare inneholdt angivelse av butuljens potterom som: "1/2", "3/4", "1" osv. Store mengder av de vanlige "Helsingørske" 3/4 potts butuljer leverets alltid uten stempel og var kanskje den mest vanlige vare fra Aas"

                          Har her referert hva som er av interesse i denne kilden. Mener imidlertid å ha sett omtale av stempler også ellers. Skal se hva jeg finner og ev. komme tilbake når jeg finner noe. Så langt er imidlertid klart at det innledningsvis viste stempel "B" ikke er det samme som det som omtales her. Vil til slutt opplyse at vi også hadde andre B'er enn Benzon i glassverksadministrasjonen - for eks kan nevnes Kay Brandt.

                          Comment


                          • #14
                            Norske sigill märkt "H"

                            De båda "H" sigillen verkar att vara lika, men en ofärgad karaffel sägs vara från Hadelands glasværk. (boken "Gamle Glas" af Gudmund Boesen)
                            Medan den andra blå karaffel ned sigill sägs vara från Hurdals glasærk.
                            (boken "Norske Empire Glass" af Jan Håvar Korshavn)
                            Vilken författare har rätt??
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Du kom meg litt i forkjøpet. Har ikke helt fullført grunnlaget for resten av hva jeg hadde tenkt å skrive om norske segelmerkede flasker enda. men det kommer smått om senn. Vil imidlertid si litt om de 2 sist avbildede flaskene mens de er "ferske".
                              Ziratkaraffelen er nok helst fra Gjøvikverkets siste periode, fra 1824 og framover i flg. Korshavn. Kan også sies på annen måte: Slike karafler var en nyskapning på Gjøvik - ergo ikke laget på Hadeland på slutten av det 18. århundre. Med dette kan vi vel utelukke at "H" står for Hadeland. Men hva "H" står for er fortsatt bare gjetning - like trolig personnavn som glassverksnavn.
                              Vedr. karaffelen som Korshavn viser i sin bok så kan den like gjerne være blåst på Gjøvik som på Hurdal. Det er vel derfor at Korshavn nevner både Hurdal og personnavn som mulig grunnlag for merkingen. Det er imidlertid en forskjell på merkingen av denne i forhold til andre merkinger vi kjenner. Her sitter nemlig zyperet på nedre del av flaska i motsetning på øvre del ellers.

                              Comment

                              Working...
                              X