Börjar denna tråd med en tvåhövdad örn i mörkgrönt glas med årsmärkning 1751.
Någon som har eller sett ett liknande sigill?
Börjar denna tråd med en tvåhövdad örn i mörkgrönt glas med årsmärkning 1751.
Någon som har eller sett ett liknande sigill?
Lycka till!
Först tänkte jag säga att du får leta i både det gamla Tyskland och Ryssland. Men efter att ha läst det här kan jag bara hoppas på att du får tur i ditt letande...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbel%C3%B6rn
Har en grön flaska av 1/3 Kans volym med SGB märkning.
Formavtrycket i botten tyder på den vanliga Svenska modellen.
Jag tror vi kan utesluta privata initialer då volymangivelse finns.
Då har vi kvar de bruk vars namn börjar på S och Glas Bruk.
Ihoplimmade flaskskärvor med B. märkt sigill som kanske kan vara tillverkad vid Biri glasværk.
Fynd vid dykning i Stockholm 1990.
Flaskans storlek tyder på en volym av 2/3 stop. Sigillets diameter är endast 16 mm.
(Modellen blåstes från 1736 till runt 1815 i Sverige)
Vore trevligt om någon har något fakta att tillägga.
Merkede flasker fra Biri er bare kjent fra verkets siste periode - fra 1856 - 1880. I tillegg er kjent at verksbestyreren på 1790 tallet kom med forslag om at flaskene skulle merkes med B i bunnen, men noen slike flasker er ikke kjent. Om merking med B på halsen når det gjelder Biri har jeg aldri sett noe om. Men mye om prouksjonen fra denne perioden er jo og forblir nok også ukjent.
"LOM" Vad tror du om dette?
Enligt det som skrivs i nedanstående bok sid. 115
BENZON, GORM. Antikviteter og snurrepiberier. Høst & Søns Forlag, København 1962
Jacob von Benzon, f. 1688, ? 1775, Geheimeraad og Statholder i Norge
Glasdykaren - du er inne på noe der. På Aas og også senere klunne det bestilles flasker med pålagt segl direkte fra verket. Jeg skal finne fram noe skriftelig jeg har om dette og kommer tilbake senere.
Det låter mycket intressant.
Jag väntar..
Jeg har nå funnet fram noe av det jeg hadde i tankene i går. Jeg vil først sitere hva som ble skrevet om Aas (1748 - 1765) i BERETNING OM DRAMMENS MUSEUMS VIRKSOMHET FOR ÅRENE 1923 - 1928 etter at folk fra museet hadde foretatt utgravninger både på Nøstetangen og på Aas grønne glasshytte.
"Ved de prøvegravninger som blev foretatt, konstaterte vi også straks at vi befant oss på det rette sted. Den samme slagbunn efter smelteovnene, som der var oss vel kjent fra Nøstetangen, og de samme avfallsprodukter fra ovnene kom straks for en dag. Ved de par prøvegravninger som blev foretatt, fremkom utelukkende grovere grønt glass, skjerver av butuljer, krukker og lignende. I glass-slaggen forekom ikke så lite blått.
Av det fremkomne materiale er det de mange stempler hvormed flaskene har været merket av spesiell interesse. Stemplene har været smeltet på flaskene øverst på beholderen og ser ut som almindelige segl, ovale i forskjellige størrelser. Av de i Museet beroende stempler bærer seks Fredrik V.s kronede dobbeltmonogram og årstallet 1758. Ett bærer samme monogram, men årstallet 1760, ett Fredrik V.s kronede monogram med omskrift: "Norske Comp. 1760", og et rundt segl optas helt av tolv små runde knapper."
Ser at jeg har brukt disponibel plass. kommer derfor tilbake til annen kilde i annet innlegg. Om fotoet blir dårlig så kan PLYNG framskaffe et bedre segl.
Senast redigerat av LOM den 2006-12-29 klockan 15:10.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)