Hej Simco!
Ja visst är våra fiskar sommarens heta (disco-par)

Tyckte själv det var ganska kul med två neodymium fiskar med samma färger nästan samtidigt i tråden. Jag hoppades att du skulle notera likheten.
Jag vill också passa på att tacka för ett både klokt och tänkvärt svar till Alegni's inlägg. Jag håller absolut med er båda. Du pratade om att "nörda in" på något och javisst ju mer man "nördar" in på FM-Ronneby ju viktigare blir själva föremålet, inte det ekonomiska värdet. Vi har alla en möjlighet att bidra till en ökad kunskap och spridning av alla de underbara föremål som FM-Ronneby skapat och på så sätt bevara en viktig del av vårt kulturarv.
Det jag attraheras av först och främst är det naiva och fantasifulla formspråket, varje figur har ju sitt alldeles egna personliga uttryck. Jag har också små barn och de ser ju figurerna på sitt sätt. De fascineras av färgerna men också av de olika uttryck figurerna gestaltar. De kan t.ex. säga "kaxig pelikan", "glad delfin" "den trötta ankan"
min sjuåriga dotter Vanessa tyckte att min pingvin " ser ut som en doktor "

och min nioåring Douglas tyckte att min myskoxe var "skitsnygg" men tillade sedan att "pappa, kor är inte gröna i verkligheten"
Själv känner jag en enorm tillfredsställelse över varje figur som jag införskaffar, mina ögon tindrar, det pirrar i magen, mitt hjärta tar ibland både ett och två skutt. Så ska det va! Det ska kännas att man lever. Att något verkligen kan "suga" tag i dig och ge dig en kick i vardagslivet. Jag är så tacksam för att jag funnit detta intresse eller att det har funnit mig. Som ytterligare "grädde på moset" finns det ju ett härligt gäng med samma intresse som både upplyser och berikar min dag med vackra bilder, viktig information och härliga små historier.
Tack allihop!
Mvh. Birger