Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onsdagsgissning [ID: FM Konstglas Ronneby/Marcolin]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Nu blev det verkligen lite smått off topic, men tja, lägger Alegni ut en vas med FM-anknytning får hon ta smällen.

    "vas med FM-anknytning" ???

    Vad menar du?

    Vasen är tillverkad i Ronneby, av FM Konstglas, och etikettmärkt.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
      Nu blev det verkligen lite smått off topic, men tja, lägger Alegni ut en vas med FM-anknytning får hon ta smällen.

      Oj, jag hängde heller inte riktigt med här .....


      Om något skulle vara oklart i denna tråd så bekräftar jag nu att

      vasen är tillverkad av FM Konstglas, Ronneby

      Comment


      • #18
        Ooops...

        Det blev lite trassel i mitt huvud, hörrni... Hade lite fler grejer i skallen där i den vevan jag skrev, och tja, det blev visst lite tokigt formulerat i slutänden... Ber så mycket om ursäkt för det.

        /Cina

        Comment


        • #19
          Hej!

          Nu ska jag gå och lägga mig men jag gillar den här tråden, den tar vändningar åt alla håll, jag vill bara tillägga, att vi är alla olika, med olika smak och tycke men vi brinner alla för något. Oavsett av bränsle, så gör glöden, att vi alla berikas av värmen från den.

          Ett träd kan spreta att alla möjliga håll men det kommer från en och samma rot.
          Mvh. Birger!

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
            Frantisek Vizner, 1962. 5:- på Erikshjälpen
            Frantisek Vizner, 2003. ca 8000 Euro på nätet
            Visst, en är större med är det verkligen 7999,5 Euro skillnad på designen?
            Jag vet inget om Frantisek Vizner men som alltid är det olika aspekter som sätter priset.
            t.ex. upplagor: massproduktion, begränsade upplagor, unikat

            Priset varierar även var det säljs, t.ex. Erikshjälpen kontra "fina gatan i Stockholm".
            Gå på en antikmässa i Stockholm eller ute i landet, och jämför, då får man se prisskillnader!

            Ibland känns prisskillnaden orimligt stor men det visar ju också på investeringspotentialen.

            I mitt exempel så var det exakt samma föremål som prissänktes .... bara för investeringspotentialen ändrades. Föremålet var oförändrat! Men vi kan ju även ta det åt andra hållet!
            Det har skapats en investeringspotential i att ta bort etiketter på FM föremål, om man på så sätt kan sälja föremålet till ett avsevärt högre pris!
            Och det dyker ibland upp föremål, på både Tradera och eBay, som jag sätter frågetecken på! Men det är upp till var och en att studera föremålet, och själv bilda sig en uppfattning!

            På eBay säljs ibland FM Ronneby/Marcolin som Murano/Cenedese....
            Last edited by alegni; 2010-06-18, 01:11.

            Comment


            • #21
              @Alegni: Allt det du skriver håller jag med om, jag ville bara poängtera hur lite framför allt designen (och hantverket) påverkar prislappen.

              Jag köpte själv en "Äkta böhmisk kristallkrona" (som det står på den medföljande slipade kristallbiten) för 995kr (vilket förmodligen var "för mycket") härom veckan. Rött glas med opakt vitt överfång, slipad, handmålad, borrade hål för de 70+ handslipade prismorna. Den är säkert sjukt ful med våra postmoderna ögon men en riktig skatt i valfri öststat för 50 år sedan. Jag betvivlar starkt att ett modernt glasbruk skulle kunna göra en likadan med moderna metoder och effektiviseringar för under tusenlappen, men den är inte populär...

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                @Alegni: Allt det du skriver håller jag med om, jag ville bara poängtera hur lite framför allt designen (och hantverket) påverkar prislappen.

                Jag köpte själv en "Äkta böhmisk kristallkrona" (som det står på den medföljande slipade kristallbiten) för 995kr (vilket förmodligen var "för mycket") härom veckan. Rött glas med opakt vitt överfång, slipad, handmålad, borrade hål för de 70+ handslipade prismorna. Den är säkert sjukt ful med våra postmoderna ögon men en riktig skatt i valfri öststat för 50 år sedan. Jag betvivlar starkt att ett modernt glasbruk skulle kunna göra en likadan med moderna metoder och effektiviseringar för under tusenlappen, men den är inte populär...
                Hej Emil!

                Den kristallkronan vill vi absolut se!!!
                Du verkar ha bra koll på Böhmiskt/tjeckiskt glas och säkerligen en hel del annat också.
                En kristallkrona för 995:- får man verkligen lov att kalla prisvärt! Nytillverkade "kristallkronor" hos t.ex. Mio möbler eller liknande går lätt loss på 2-3000:-. De massproducerade takkronorna med aluminiumdetaljer och glas på IKEA kostar 699:-.
                Jag vill bara skrika KVALITÉ när jag läser postorderkataloger och ser den ringlande kön utanför IKEA. Inte för att jag är totalt motståndare till allt nytt, men måste ändå säga att vitrinskåpet tillverkat i folierade spånskivor som jag köpte för 1200:- på IKEA för 3 år sedan är slut i gångjärnen, medan buffén från början av 1900-talet i laminerad ek med intarisa, som jag köpte på Blocket för 700:- är solid som en klippa.
                Vill slå ett slag för att kvalité är en bra investering.

                Comment


                • #23
                  På begäran

                  Jag kan inte säga att jag har stenkoll på glas från Tjeckoslovakien men jag har en samling på ca 125 olika pjäser, komplett med designer, årtal och glasbruk. Däremot så har jag en del kontakter med grym koll på allt som producerats från 20-talet och framåt och det är egentligen de som ska ha all "cred" för det lilla jag vet.

                  Kristallkronan på bilden kommer från Crystalex/Novy Bor och är gissningsvis från ca 60-tal. Dateringen kommer från resterna av en etikett som lyder "Made in Czechoslovakia" vilket innebär att den kan inte vara äldre än 1918 och inte yngre än 1992. De elektriska detaljer som satt i när jag köpte den var bruna sladdar och en svart men jävligt sliten lampsockel som tillsammans gör att jag skulle säga äldre än 70- men yngre än 50-tal. Jag kan ha fel, men med den lilla kunskap jag har så gissar jag på 60-tal. Det borde dessutom stämma rätt bra med de kataloger jag har tillgång till även om objekt av denna typ fanns i produktion ända in på 80-talet.

                  Jag handlar oxå på Ikea, dock inte glas
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Tack Emil!

                    Har sett dessa kristallkronor på Tradera och där har de gått för en ganska bra slant.
                    Har också för mig att det röda lyser igenom de vita och ger ett fint sken när de är tända.
                    Det skulle vara intressant med en tråd (eller flera) med tjeckiskt glas. Skulle vara intressant att se objekt från din samling och lära sig lite på kuppen.

                    Mvh Simco

                    Comment


                    • #25
                      Jag har inte en susning om vad de brukar kosta, men det drog i pensionärstarmen så jag var tvungen att slå till! Det stämmer att det röda lyser igenom och ger ett alldeles underbart SKEN!

                      Jag vill inte riktigt dela med mig av samlingen riktigt än av olika skäl, men jag besvarar mer än gärna frågor jag vet nåt om och identifierar såklart gärna andras Tjeckoslovakiska glas. Jag återkommer med min egen samling om 6-12 månader!

                      Comment

                      Working...
                      X