Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onsdagsgissning [ID: FM Konstglas Ronneby/Marcolin]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Onsdagsgissning [ID: FM Konstglas Ronneby/Marcolin]

    Den här vasen kunde jag inte motstå......

    Jag vet vilket glasbruk som tillverkat den, vet ni? Välkommen att gissa!

    vasen är drygt 20 cm hög, vikt 821 g
    Bifogade filer

  • #2
    Vild gissning; Aureliano Toso?

    Comment


    • #3
      Jag vet,jag vet,jag vet,räcker upp handen!!
      Men tänker inte avslöja något ännu,får ju ge er andra en chans först
      Loppisadiktus

      Comment


      • #4
        Murano och Toso, fast på närmare håll! Dekoren ger en viss vägledning.

        Comment


        • #5
          Trelleborg?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Kosta-Boda?

            Comment


            • #7
              Elme?

              Comment


              • #8
                Flera mycket bra och intressanta svar/förslag. Tack för era svar!

                Comment


                • #9
                  nyfyr och Gaspadin vet redan svaret så dom är med för skojs skull.....utom tävlan!

                  nyfyr gav er en liten ledtråd med dekoren. Det (tycker jag och nyfyr) ser ut som glasögon runtom vasen, och här avsågs då glasögontillverkaren Marcolin. Sök på Marcolin på eBay, och man får upp massor med glasögon! Vi kunde också, som ledtråd, ha refererat till Messiah, son till Josef.....

                  Simco ser Toso i vasen, och är och nosar på svaret, Aureliano Toso, men här förmodar jag att du avser Murano, geografiskt Murano, och då blir det fel!

                  Men det är inte fel att se Toso och Murano i vasen! Detta är FM Konstglas Ronneby.


                  Glasmästarna Josef och Benito Marcolin samt deras svåger Aureliano Toso sitter i Murano och tillverkar djurfigurer och vaser.
                  Ett visst antal år senare sitter samma glasmästare och tillverkar djurfigurer och vaser .... men nu sitter dom i Ronneby.

                  Har några förhållanden ändrats?????
                  Dom är fortfarande glasmästare, har samma skicklighet, deras arbete bygger på samma teknik som dom en gång lärde sig i Murano.
                  Geografiskt har dom dock förflyttat sig från Murano till Ronneby - det är den enda skillnaden.


                  En intressant fråga är: Värdesätter vi teknik och design ...... eller talar vi om investeringspotential?

                  Föremålet är och förblir detsamma men vad händer t.ex. med priset?
                  Ni som följt PES känner säkerligen igen detta resonemang för jag har haft en egen tråd om prisbilden.

                  Ett lysande exempel vad jag avser får ni här:
                  på sajten Ruby Lane var det en säljare som hade en djurfigur till salu -
                  "troligtvis Cenedese, Murano" var säljarens uppgift.
                  Jag identifierar föremålet som FM Ronneby, säljaren ändrar nu till "troligtvis FM Ronneby".

                  Vad händer då med priset?
                  Jo, det ursprungliga priset av USD 200 sänks nu till ett utropspris av USD 80.
                  För nu är det inte Murano (!!!!!!!), utan "bara" Ronneby!
                  Murano är en säker investering .... FM Ronneby en osäker investering!

                  Fundera på detta? Är detta vettigt? Nej!
                  Föremålet är oförändrat! Men köparens uppfattning och förväntan på föremålet (dvs. investeringspotentialen) har förändrats!


                  Med den bakgrund som Marcolinbröderna har, teknik och design från Murano, så kommer vi alltid att kunna se Murano i Ronnebyföremål, och Ronneby i Muranoföremål. Det är inget konstigt med det. Och Marcolinbrödernas svåger är en Toso, så då är det heller inget konstigt att vi kan se Toso i Ronnebyföremål.

                  Så teknik och design har grunden i Murano, men tillverkningen är på plats i Ronneby.

                  Etiketten daterar vasen till slutet av 1970-talet.
                  Här kommer till sist bild på en sliten etikett, som sitter i botten på vasen.
                  .
                  Bifogade filer
                  Last edited by alegni; 2010-06-10, 05:42.

                  Comment


                  • #10
                    Jätteintressant och utförligt svar och reflektioner!

                    Tjusig vas dessutom.

                    Det var helt riktigt att det var Murano jag trodde var ursprungsorten.
                    Att Aureliano Toso var Marcolinbrödernas svåger visste jag inte, intressant uppgift!
                    Hittade en målare och designer vid namn Dino Martens som blev artistisk ledare hos A. Toso
                    (som tillverkade D. Matrens alster) mellan 1963-1965.
                    Vaser med mezza-filigrana teknik, attribuerade till Dino Martens och Aureliano Toso, var de som fick mig att lägga min gissning.

                    Beträffande ekonomisk värde kontra kvalité, är detta något som jag också funderat över.
                    Jag tror att svaret är fortbildning.
                    Murano=känt över hela världen, Ronneby= Njae
                    Även om samma formgivare med sin skiclighet tillverkat samma föremål men på två olika ställen,
                    känner en del av "världsmarknaden" eller internationella samlare inte till historien om italienarna som startade sin produktion i Sverige.
                    Murano känns exklusivt, man känner till det som kvalité.
                    Ronneby vet man mindre om, och då tänker man inte längre än namnet.

                    När jag för första gången hittade min första FM-pjäs, ett guldpäron på Myrorna, hade jag ingen aning om vad det var.
                    Päronet saknade etikett och hade ingen signering i botten. Jag höll i det och granskade, tyckte att det kändes som kvalité.
                    Var ändå osäker, ställde tillbaka det på hyllan.
                    Gick några varv och plockade ner det igen, granskade närmare, vackra guldflagor, blåsor infattade i glasmassan, härlig tygnd.
                    Detta kan inte varit lätt att framställa. Helt odistraherad av namn eller signatur granskade jag det och såg hantverket.
                    Bestämde mig för att köpa och gick hem och började leta efter information.
                    Skrev: "päron guld glas" i Googles sökfält, och vips hamnade jag här på PES och FM-tråden!
                    Läste och läste och helt plötsligt hade päronet fått ytterligare en dimension och kändes kvalitétsmässigt ändå bättre, när jag fått lite historia bakom.

                    Jag är övertygad om att PES och FM-tråden redan bidragit till att öka värdet på och kunskapen på föremålen. Vi är nog betydligt fler samlare nu än när tråden startades, tack vare det jobb som ni eldsjälar lagt ner. Om kunskapen och historien om FM-Ronneby, dess grundare och hantverkare skulle bli ett välkänt begrepp på den internationella marknaden skulle värdet säkert höjas betydligt mer.

                    Människor drar sig i allmänhet till det som känns bekant och välkänt, det känns tryggt. När jag jobbat med olika nätverk för reklamkampanjer vet jag hur viktigt det är att skapa ett igenkännande hos den presumtiva köparen. En schamporeklam som pumpats ut i etern till leda, leder till resultat. När kunden sedan går till affären för att köpa sitt schampo väljer han/hon det hon känner igen. Schampoflaskorna innehåller exakt samma ingredienser, men den ena känns bättre eftersom den känns igen, och reklamen förklarade kvalitén och de positiva egenskaperna hos produkten.

                    Vi får med gemensamma krafter försöka sprida kunskapen (vilket jag vet att du gör alegni) och hoppas att fler och fler får lära känna FM och dess vackra alster.

                    P.S. När man sedan börjar bli en riktig nörd, börjar man se saker på ett helt nytt sätt, kvalitét, estetik och framställningsteknik blir långt mer intressant än ekonomiskt värde. Det är en trappa att vandraD.S.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Det var helt riktigt att det var Murano jag trodde var ursprungsorten. Att Aureliano Toso var Marcolinbrödernas svåger visste jag inte, intressant uppgift!
                      Toso är en stor släkt, med gamla anor, och hur de olika Toso medlemmarna är släkt vet jag inte.
                      Vi har olika glasbruk, t.ex. Fratelli Toso och Barovier & Toso, så man kan inte dra slutsatsen att om namnet Toso dyker upp så är det alltid en och samma person, eller ett och samma glasbruk.

                      Så den Aureliano Toso du hänvisar till är en annan person, och inte Marcolins svåger.

                      Men visst är det spännande att försöka se bakom objektet, lära sig mer, och inte snöa inne på investeringspotentialen!
                      Last edited by alegni; 2010-06-10, 15:18.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        En intressant fråga är: Värdesätter vi teknik och design ...... eller talar vi om investeringspotential?

                        Föremålet är och förblir detsamma men vad händer t.ex. med priset?
                        Ni som följt PES känner säkerligen igen detta resonemang för jag har haft en egen tråd om prisbilden.

                        Ett lysande exempel vad jag avser får ni här:
                        på sajten Ruby Lane var det en säljare som hade en djurfigur till salu -
                        "troligtvis Cenedese, Murano" var säljarens uppgift.
                        Jag identifierar föremålet som FM Ronneby, säljaren ändrar nu till "troligtvis FM Ronneby".

                        Vad händer då med priset?
                        Jo, det ursprungliga priset av USD 200 sänks nu till ett utropspris av USD 80.
                        För nu är det inte Murano (!!!!!!!), utan "bara" Ronneby!
                        Murano är en säker investering .... FM Ronneby en osäker investering!

                        Fundera på detta? Är detta vettigt? Nej!
                        Föremålet är oförändrat! Men köparens uppfattning och förväntan på föremålet (dvs. investeringspotentialen) har förändrats!
                        Frantisek Vizner, 1962. 5:- på Erikshjälpen
                        Frantisek Vizner, 2003. ca 8000 Euro på nätet

                        Visst, en är större med är det verkligen 7999,5 Euro skillnad på designen?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Hej Simco!
                          Ja visst är våra fiskar sommarens heta (disco-par) Tyckte själv det var ganska kul med två neodymium fiskar med samma färger nästan samtidigt i tråden. Jag hoppades att du skulle notera likheten.

                          Jag vill också passa på att tacka för ett både klokt och tänkvärt svar till Alegni's inlägg. Jag håller absolut med er båda. Du pratade om att "nörda in" på något och javisst ju mer man "nördar" in på FM-Ronneby ju viktigare blir själva föremålet, inte det ekonomiska värdet. Vi har alla en möjlighet att bidra till en ökad kunskap och spridning av alla de underbara föremål som FM-Ronneby skapat och på så sätt bevara en viktig del av vårt kulturarv.

                          Det jag attraheras av först och främst är det naiva och fantasifulla formspråket, varje figur har ju sitt alldeles egna personliga uttryck. Jag har också små barn och de ser ju figurerna på sitt sätt. De fascineras av färgerna men också av de olika uttryck figurerna gestaltar. De kan t.ex. säga "kaxig pelikan", "glad delfin" "den trötta ankan"
                          min sjuåriga dotter Vanessa tyckte att min pingvin " ser ut som en doktor "
                          och min nioåring Douglas tyckte att min myskoxe var "skitsnygg" men tillade sedan att "pappa, kor är inte gröna i verkligheten"

                          Själv känner jag en enorm tillfredsställelse över varje figur som jag införskaffar, mina ögon tindrar, det pirrar i magen, mitt hjärta tar ibland både ett och två skutt. Så ska det va! Det ska kännas att man lever. Att något verkligen kan "suga" tag i dig och ge dig en kick i vardagslivet. Jag är så tacksam för att jag funnit detta intresse eller att det har funnit mig. Som ytterligare "grädde på moset" finns det ju ett härligt gäng med samma intresse som både upplyser och berikar min dag med vackra bilder, viktig information och härliga små historier.

                          Tack allihop!
                          Mvh. Birger

                          Comment


                          • #14
                            Hej birger!
                            Fint skrivet.
                            Det är härlligt att dela intressen med andra, och barn är ju bara helt fantastiska!
                            Nej kossor är ju inte gröna, men kanske stylad för fest? Pingvindoktorn kanske jobbar som skolläkare?
                            Skratt blev det från min sida
                            Mvh Simco

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Hej Simco!
                              Ja visst är våra fiskar sommarens heta (disco-par) Tyckte själv det var ganska kul med två neodymium fiskar med samma färger nästan samtidigt i tråden. Jag hoppades att du skulle notera likheten.

                              Jag vill också passa på att tacka för ett både klokt och tänkvärt svar till Alegni's inlägg. Jag håller absolut med er båda. Du pratade om att "nörda in" på något och javisst ju mer man "nördar" in på FM-Ronneby ju viktigare blir själva föremålet, inte det ekonomiska värdet. Vi har alla en möjlighet att bidra till en ökad kunskap och spridning av alla de underbara föremål som FM-Ronneby skapat och på så sätt bevara en viktig del av vårt kulturarv.

                              Det jag attraheras av först och främst är det naiva och fantasifulla formspråket, varje figur har ju sitt alldeles egna personliga uttryck. Jag har också små barn och de ser ju figurerna på sitt sätt. De fascineras av färgerna men också av de olika uttryck figurerna gestaltar. De kan t.ex. säga "kaxig pelikan", "glad delfin" "den trötta ankan"
                              min sjuåriga dotter Vanessa tyckte att min pingvin " ser ut som en doktor "
                              och min nioåring Douglas tyckte att min myskoxe var "skitsnygg" men tillade sedan att "pappa, kor är inte gröna i verkligheten"

                              Själv känner jag en enorm tillfredsställelse över varje figur som jag införskaffar, mina ögon tindrar, det pirrar i magen, mitt hjärta tar ibland både ett och två skutt. Så ska det va! Det ska kännas att man lever. Att något verkligen kan "suga" tag i dig och ge dig en kick i vardagslivet. Jag är så tacksam för att jag funnit detta intresse eller att det har funnit mig. Som ytterligare "grädde på moset" finns det ju ett härligt gäng med samma intresse som både upplyser och berikar min dag med vackra bilder, viktig information och härliga små historier.

                              Tack allihop!
                              Mvh. Birger
                              Kunde inte skrivit det sista stycket bättre själv, Birger!!! Och jag måste erkänna att jag tittade till på pingvinen här intill och undrade "doktor??"... Nja, jag kan nog tänka mig en stel och stram betjänt/hovmästare på slottet i så fall.

                              Nu blev det verkligen lite smått off topic, men tja, lägger Alegni ut en vas med FM-anknytning får hon ta smällen.

                              Skönt att vara bland vänner, om än virtuellt i cyberrymden...

                              /Cina

                              Comment

                              Working...
                              X