Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mitt bidrag, från Sandvik i någon spännande metall eller legering. Tungt och icke magnetiskt, Titan eller Wolfram?

    Click image for larger version

Name:	Sandvik2.jpg
Views:	1
Size:	132,1 KB
ID:	574805

    Click image for larger version

Name:	Sandvik1.jpg
Views:	1
Size:	104,7 KB
ID:	574806

    Mvh Mikael

    Comment


    • Ytterligare ett i Granit. Denna gång är det Revecent som var beställare, UE tillverkade och Hjördis Oldfors formgav. http://precisensan.com/antikforum/sh...-askfat/page23
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2021-06-01, 19:01.

      Comment


      • Hög?

        Blir man "Hög" när man använder dessa,
        även om man röker (på) vanliga cigg...?

        Finns i en annan variant här (HögX2 f.ö.).
        PS Se inlägg 177 på denna tråd.
        Bifogade filer

        Comment


        • För Bommersvik, S-märkt kursgård i Sörmland, har detta askfat gjorts av Kerafina Porzellan i Tyskland. Bonusinfo: 1915 byggdes Bommersvik av överste Gerdt Lundeberg (son till tidigare statsminister Christian Lundeberg). SSU köpte fastigheten 1937.

          Att Sparbanken Lidköping från 1834 köpte askfat av Rörstrand är väl närmast självklart och första halvåret 1965 tillverkades det. Men vad 20% betyder vet jag inte.
          Bifogade filer

          Comment


          • Bästa och bästa vet jag inte....men bör väl duga för att fimpa för gott... Inte ens tillverkaren har gett sig till känna!
            Bifogade filer

            Comment


            • Ett litet litet ett, Broströms rederi möjligen. Astri, var det efter Taubes hustru tro! Upsala-Ekeby Karlskrona tillverkare.Click image for larger version

Name:	20210905_154415.jpg
Views:	1
Size:	115,9 KB
ID:	575398Click image for larger version

Name:	20210905_154423.jpg
Views:	1
Size:	55,1 KB
ID:	575399
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • Luxor Radio

                Kanske inte för storrökare - de är 4,8 cm Ø. Vem kan ha tillverkat? För inte gjorde väl Luxor i Motala askfaten?
                Bifogade filer

                Comment


                • Lars,

                  Emalj med mönster under, det måste ju vara Fabergé!

                  Skämt åsido - det ser ut att stå någon text under foten också, är den till någon ledning?

                  Comment


                  • Tack Anna-Carin! Jo, det står Made in Sweden. Och då drar jag mig till minnes något som säkert är en skröna nämligen att man i Japan (eller Kina) döpte en stad till Sweden och därmed med rätta kunde skriva "Made in Sweden"...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • En liten spann eller hink från Wassbergs i Borås. Det är gallret som gör att jag tror att det är ett askfat eller...? Många arbetsmoment för ett askfat och säkert ingen robot som jobbat. 6,5 cm hög (exkl. bygel) och 8 cm Ø.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Geijer och Värmland får en att tänka på Erik Gustaf och Ransäter - men icke! Här är det Karlstad och Herman Geijer & Co A.-B. som med två stjärnor omger Kol och Koks på askfatet i formpressad koppar. Bör vara från tiden runt första världskriget?
                        Riksarkivet bevarar vårt gemensamma minne.Vi värnar rätten till demokratisk insyn och den enskildes rättssäkerhet samt skapar vägar till kunskap om vår framtid och vårt förflutna.Arkiv, riksarkivet, krigsarkivet, Svensk arkivinformation, mediakonverteringscentrum, mkc, digitalisering, digitalisera, skanning, svensk museitjänst, smt, landsarkivet i Göteborg, landsarkivet i Härnösand, landsarkivet i Lund, landsarkivet i Uppsala, landsarkivet i Vadstena, landsarkivet i Visby, landsarkivet i Östersund, Värmlandsarkiv, Riksarkivet, heraldik *, heraldisk *, heraldiska vapen, heraldiska symboler, heraldiska nämnden, landskapsvapen, landskapssymboler, riksvapnet, sveriges flagga, svenska flaggan, diplomatarium, släktforskning, släktforska
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2022-01-20, 17:58.

                        Comment


                        • Ej stulen

                          Tennstopet i Stockholm har jag hört talas om men aldrig besökt. Karlskrona porslin har gjort åt krogen och här har krögaren Gunnar Wiberg skrivit under på att fatet inte är stulet.... Själv fick jag betala en tia till Halmia loppis i Halmstad för fatet (10 x 9 cm). Var det så att gästerna fick ett askfat eller att ingen ville sno ett fat med den texten....
                          Läs om Tennstopets historia och dess betydelse i Stockholms krogera.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2022-04-24, 09:32.

                          Comment


                          • I annat fall ovan så kunde man ju skriva stopa tjuven.
                            Här ett sportigt askfat för alla sunda människor.........
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Jag var i tron att detta var en ljuslykta för värmeljus. Men den blöta och trasiga kartongen visar ett askfat med en cigarett från Kosta och att det är Rolf Sinnemark (f.1941) som designat Saphir. Och här hemma får den bli ljuslykta. 11 cm Ø.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars M; 2022-05-29, 18:39.

                              Comment


                              • Aluminia har för Carlsberg gjort detta askfat och där är elefantporten till bryggeriet avbildad. Över porten kan man läsa LABOREMUS PRO PATRIA (Arbeta för fäderneslandet). 17 cm. https://da.wikipedia.org/wiki/Elefan...3%A5_Carlsberg
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2022-07-04, 18:29.

                                Comment

                                Working...
                                X