Sidan 26 av 26 FörstaFörsta ... 16 23 24 25 26
Resultat 251 till 259 av 259

Ämne: Mitt bästa askfat

Geijer och Värmland får en att tänka på Erik Gustaf och Ransäter - men icke! Här är det Karlstad och Herman Geijer & Co A.-B. som med två stjärnor omger Kol och Koks på askfatet i formpressad koppar. Bör vara från tiden runt första världskriget?
    https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=A...3-F7F0B8335C66
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars M den 2022-01-20 klockan 17:58.

Ej stulen

Tennstopet i Stockholm har jag hört talas om men aldrig besökt. Karlskrona porslin har gjort åt krogen och här har krögaren Gunnar Wiberg skrivit under på att fatet inte är stulet.... Själv fick jag betala en tia till Halmia loppis i Halmstad för fatet (10 x 9 cm). Var det så att gästerna fick ett askfat eller att ingen ville sno ett fat med den texten....
    https://www.tennstopet.se/historia
    Senast redigerat av Lars M den 2022-04-24 klockan 09:32.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    I annat fall ovan så kunde man ju skriva stopa tjuven.
    Här ett sportigt askfat för alla sunda människor.........

Jag var i tron att detta var en ljuslykta för värmeljus. Men den blöta och trasiga kartongen visar ett askfat med en cigarett från Kosta och att det är Rolf Sinnemark (f.1941) som designat Saphir. Och här hemma får den bli ljuslykta. 11 cm Ø.
    Senast redigerat av Lars M den 2022-05-29 klockan 18:39.

Aluminia har för Carlsberg gjort detta askfat och där är elefantporten till bryggeriet avbildad. Över porten kan man läsa LABOREMUS PRO PATRIA (Arbeta för fäderneslandet). 17 cm. https://da.wikipedia.org/wiki/Elefan...3%A5_Carlsberg
    Senast redigerat av Lars M den 2022-07-04 klockan 18:29.

Ytterligare en dansk

1901 - 1951 Det var alltså 50-årsjubileum för Kgl. Dansk Automobil Klub när detta askfat tillverkades med tre lejon och nio hjärtan på en vapensköld. 9,5 x 9,5 cm.

Ytterligare en Domino

Simco visade tidigare två olika Domino-askfat av Stig Lindberg för Gustavsberg. Här är en tredje variant, med Volkswagen-reklam:

Namn:  askfat_Stig_Lindberg_Domino.jpg
Visningar: 84
Storlek:  143,3 KB

Jag vet folk som serverar (små) portioner sushi på Stig Lindbergs dominofat ...
    Passar på att visa Falcon Beer från Rörstrand 253. Om den gängse åldersbestämningen av Rörstrands produkter stämmer skall fatet vara från andra halvåret 1953 och då borde det stå "Falken Pilsner". Här påstås att Falcon kom först 1955 men man var kanske tidigt ute med askfaten.... https://sv.wikipedia.org/wiki/Falcon. Hursomhelst fatet är 10x10 cm.

Hej,

Jag har ärvt några askfat från min farfar. Vet inte så mycket om deras ursprung, så om ni sitter på information så får ni gärna dela med er.

Första askfatet är en tax med två cigaretthållare. Vet ej tillverkare eller årtal. Gissningsvis första halvan av 1900-talet.
    Namn:  image.jpg
Visningar: 28
Storlek:  97,5 KB

Snidat askfat med rolig dispenser:
Storlek:  63,2 KB

Och det finaste, som jag tror är avsett som askfat men är inte säker. Tillverkare är k.k. Kunst-eregiesserei Wien. Designad av en ”Werner” (se signatur). I brons. Tidigt 1900-tal.
Storlek:  76,8 KB Namn:  image.jpg
Visningar: 29
Storlek:  101,7 KB Namn:  image.jpg
Visningar: 31
Storlek:  77,3 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •