Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hantverksföreningens utställning i Borås 1933. Ett flaskunderlägg i tenn av Boréns AB Borås och märkt G8. 7,7 cm Ø.
    Bifogade filer

    Comment


    • Boréns tillverkade lampor och annan elutrustning.

      Comment


      • Det är många minnessaker från jubileumsutställningen i Göteborg 1923 på tråden
        Men det finns plats för fler, dessa två Rörstrandstallrikar är inte tidigare visade.
        Bifogade filer

        Comment


        • Äh men, vi tar en Gustavsbergare också. Signerad KÅGE dessutom.
          Bifogade filer

          Comment


          • Minne från Herrljunga är nog för många järnvägsstationen och tågbyten. Här en liten gallerskål med bild på Storgatan.
            Gesetzlich geschützt. Import.
            Bifogade filer

            Comment


            • Ett litet fat i porslin som "Minne från Strömstad" - 10,5 x 8 cm.
              Jag passar också på att visa ett Fisk Fat Från Farsta (FFFF). Inte ens Hembygdsföreningen kan väl gilla något sådant?
              Men Tempo finns med! 12 x 9 cm och märkt 2378 (?).
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Ett litet fat i porslin som "Minne från Strömstad" - 10,5 x 8 cm.
                Jag passar också på att visa ett Fisk Fat Från Farsta (FFFF). Inte ens Hembygdsföreningen kan väl gilla något sådant?
                Men Tempo finns med! 12 x 9 cm och märkt 2378 (?).
                Den här plattsisken från Farsta var ljuvligt läcker. Jag har 2 liknande Farsta souvenirer, jag vill minnas att det är en träsko samt ett askfat, med samma motiv som ditt. Hela Farsta centrum utstrålar en sån fantastisk 60-tals anda, som liksom många andra förortscentrum gör, Vällingby, Fruängen, Högdalen och för att inte tala om Hökarängen.

                Comment


                • Karl Xll

                  Är väl inte sämre än att jag smyger in en tallrik med.......Click image for larger version

Name:	DSC_0110.jpg
Views:	2
Size:	134,5 KB
ID:	557803Click image for larger version

Name:	DSC_0112.jpg
Views:	2
Size:	157,4 KB
ID:	557804Click image for larger version

Name:	DSC_0111.jpg
Views:	2
Size:	157,5 KB
ID:	557805Click image for larger version

Name:	DSC_0113.jpg
Views:	2
Size:	107,1 KB
ID:	557806

                  Comment


                  • Minne från Örnsköldsviksutställningen 1916. Tillverkad av Göteborgs Porslinfabrik.Click image for larger version

Name:	örnsköldsvik 1.jpg
Views:	1
Size:	107,6 KB
ID:	557834

                    Comment


                    • Här kommer ett litet bidrag från mig, från(?) Världsutställningen i Paris 1889, som jag hoppas platsar, om inte så får ni ta bort eller flytta det.

                      Jag är ingen expert på fotografi så jag vet inte så mycket om tekniken här - torra plattor, glas, gelatin silverbromid. Jag vet inte så mycket om dessa överhuvudtaget faktiskt, hade tänkt fråga i forumet men hittade ingen kategori för varken fotografi eller frimärken. Jag ögnade istället igenom hela Minne från... och tänkte att den kanske kunde passa in här bland alla utställningar.

                      Om denna ask såldes på eller efter Världsutställningen i Paris 1889 är jag osäker på (det finns askar som verkar sålts efteråt men jag blir inte klok på det). Och vad innebär Grand Prix? Den enda pristagaren som framgick på franska Wikipedia var Heineken som fick Grand Prix detta år. Vill ändå minnas att jag läst tidigare om A. Lumière et ses Fils... Jag har också sett olika motiv - t ex hästhoppning och studiofotografi. Här är det endast frimärken från bl a Bremen. Detta är storlek 9-12, har sett 13-18 också. Kan någon här kanske upplysa en mindre klok?

                      Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	136,5 KB
ID:	557845Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	52,7 KB
ID:	557846Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	155,4 KB
ID:	557847

                      Resten av asken som inte kom med (varför beskärs bilderna?).

                      Click image for larger version

Name:	resten.jpg
Views:	1
Size:	159,5 KB
ID:	557848
                      Last edited by Ale.; 2015-05-27, 20:57.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                        Minne från Örnsköldsviksutställningen 1916. Tillverkad av Göteborgs Porslinfabrik.[ATTACH]149845[/ATTACH]
                        Det var ett pampigt och informativt minne från Ö-vik. Grattis!

                        Minne från Läggesta ger inte så mycket information och det står inte ens "Import" undertill (8,5 cm hög). Minne från Stockholm har några siffror undertill (1995/46 ?) och jag tycker mig känna till modellen. Upsala-Ekeby? Lindstrand? (12,5 cm hög)
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Lite om Läggesta

                          Då får vi råda bättring på Läggesta kunskaperna.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tack snubben men "den bekanta Mälarmården" var för mig obekant!

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Det var ett pampigt och informativt minne från Ö-vik. Grattis!

                              Minne från Läggesta ger inte så mycket information och det står inte ens "Import" undertill (8,5 cm hög). Minne från Stockholm har några siffror undertill (1995/46 ?) och jag tycker mig känna till modellen. Upsala-Ekeby? Lindstrand? (12,5 cm hög)
                              Hallå.
                              Rolig minneskopp, aber ist er nicht deutsch? Formspråket talar för det. Finns säkert hundra likadana muggar med annan text.
                              Läggesta känner jag till, känt för polisens fartkontroller på vägen upp till Trosa där vi hade ett trevligt hus på 70-talet. Skojade mycket med ortsnamnen i trakten men åker fortfarande till "Knullgarn" för att plocka murklor. Tur att man hat gott glömme...so long.

                              Comment


                              • Trevligt litet krus från Stockholmsutställningen!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X