Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Minne från...............

    Talrika "Minne från....." olika utställningar ser man titt som tätt och när jag upptäckte denna tallrik på Tradera, talade den till mig på något sätt. Sannolikt
    beroende på att en av "mina" favoriter, Carl Lundholm, deltog vid utställningen.

    Om tallriken kan man säga följande: tillverkad av Rörstrand, gör reklam för A Hedströms blomsterhandel, har två unionsflaggor, har tre märken efter "trefötter" på baksidan en del av dem så djupt att de syns och känns på framsida och har en diameter på 19,5 cm.

    Bengt Nyström sammanfattar utställningen enligt följande i sin bok "Svensk Jugendkeramik":
    1903, sommaren, Helsingborg: Industri-, slöjd & Konstutställningen i Helsingborg. Rörstrand (bl.a A. Wallander, A. Boberg, A. Eriksson, N. Lundström, K. och W. Lindström m.fl), Gefle kakelfabrik (fajans), Höganäs (lerkärl och konstindustriella varor) och Carl Lundholm (vaser och prydnadsgods i fornstil) deltog i Industriavdelningen.

    Detta är den ena änden på utställningsnystandet vilket förhoppningsvis rullas upp successivt framledes.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-05-16, 13:46.
    p-son

  • #2
    Lysande idé, Polsson!

    Konst- och industriutställningen i Malmö 1896 är kanske mest känd för att den första svenska filmförevisningen för allmänheten ägde rum här den 28 juni. Utställningen var förlagd till Pilstorp. (Observera tåget längst till höger)

    Muggen (8 cm hög), tillverkad av Rörstrand, har troligen sålts innehållande chokladdryck från Hultmans fabriker i Malmö.

    Hultmans Choklad- och Konfektfabriks Aktiebolag grundades 1881 på Södergatan 26 av Johan Hultman. Man började med karamellfabrik och utökade 1884 med chokladfabrik. Fabriken flyttade till Baltzarsgatan 1896-1897.

    Samma kampanj bedrevs året efter, 1897, i Stockholm

    Köp och sälj Övrig keramik & porslin från Rörstrand enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Kul tråd Polsson !

      Pressens vecka, instiftad vad jag förstår för att bidra till arbetslösa tidningsanställdas försörjning......massor med aktiviteter över hela sta´n,
      Stockholm. Den handmålade bilden vill jag gärna tro är gjord av Ottilia Adelborg.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Lysande idé, Polsson!

        Konst- och industriutställningen i Malmö 1896 är kanske mest känd för att den första svenska filmförevisningen för allmänheten ägde rum här den 28 juni. Utställningen var förlagd till Pilstorp. (Observera tåget längst till höger)

        Muggen (8 cm hög), tillverkad av Rörstrand, har troligen sålts innehållande chokladdryck från Hultmans fabriker i Malmö.

        Hultmans Choklad- och Konfektfabriks Aktiebolag grundades 1881 på Södergatan 26 av Johan Hultman. Man började med karamellfabrik och utökade 1884 med chokladfabrik. Fabriken flyttade till Baltzarsgatan 1896-1897.

        Samma kampanj bedrevs året efter, 1897, i Stockholm

        http://www.tradera.com/Gammal-Vas-Hu...1144_109727627
        Tackar för uppmuntrande ord, Kaptenen!
        Jag letar och letar på dina bilder men hittar inte tåget men väl spåren.
        Traderaauktionssäljaren hade nog blandat ihop det. Vasen var från Konsindustriutställningern i Stockholm 1897.

        Prylsnubben! Vilket fabrik tillverkade din tallrik?
        Last edited by Polsson; 2010-05-16, 21:00.
        p-son

        Comment


        • #5
          Loket med ett tiotal vagnar syns övanför 1896 över de tre flaggorna.

          Jovisst, hade traderasäljaren blandat ihop det.

          Trots att jag har bott och arbetat i Malmö en tredjedel av mitt liv har jag svårt att orientera mig. Pilstorp har jag koll på, men järnvägen???
          Bifogade filer
          Last edited by Kaptenen; 2010-05-16, 21:46.

          Comment


          • #6
            Prylsnubben! Vilket fabrik tillverkade din tallrik?

            Ingen märkning, what so ever. Ser ut som "hemmamålad på anonym vit tallrik", men fan tro det.....

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Loket med ett tiotal vagnar syns övanför 1896 över de tre flaggorna.
              Jovisst, hade traderasäljaren blandat ihop det.
              Trots att jag har bott och arbetat i Malmö en tredjedel av mitt liv har jag svårt att orientera mig. Pilstorp har jag koll på, men järnvägen???
              Tack för det! Nu ser jag också loket och vagnarna. Hur pass bilderna på "Minne från...." stämmer med verkligheten, kan nog variera. Själv har jag aldrig hört talas om Pilstorp.

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Prylsnubben! Vilket fabrik tillverkade din tallrik?
              Ingen märkning, what so ever. Ser ut som "hemmamålad på anonym vit tallrik", men fan tro det.....
              Även anonyma tallrikar har sin charm. Bl a slipper man bli fixerad vid tillverkaren. "Buteljen blir så stolt när den blir försedd med etikett." Citat
              från Artur Lundqvist i någon av hans böcker.
              Last edited by Polsson; 2010-05-16, 22:32.
              p-son

              Comment


              • #8
                Även anonyma tallrikar har sin charm. Bl a slipper man bli fixerad vid tillverkaren. "Buteljen blir så stolt när den blir försedd med etikett." Citat
                från Artur Lundqvist i någon av hans böcker.

                Jag tror att tallrikarna såldes i samband med "pressens vecka".
                Dessutom VET jag att jag sett pressens vecka" tallrikar med andra motiv och årtal, men inte fattat att det var köpläge, vilket jag ångrar idag.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Tack för det! Nu ser jag också loket och vagnarna. Hur pass bilderna på "Minne från...." stämmer med verkligheten, kan nog variera. Själv har jag aldrig hört talas om Pilstorp.
                  Nej, det kanske är en viss konstnärlig frihet. Jag funderar på om inte dagens Pildammsparken (som du vet området för Baltiska utställningen 1914) ligger i horisonten.

                  Fann den här annorlunda förklaringen om Pilstorp.
                  Oh kaj... Vi kör på med en som jag hoppas är lagom lätt/svår.

                  Comment


                  • #10
                    Hej hopp ..........http://www.tradera.com/Stockholm-Pre...0228_110752771
                    Köp och sälj Vykort & bilder med sportmotiv enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                    Last edited by prylsnubben; 2010-05-17, 00:42.

                    Comment


                    • #11
                      http://www.auktionskompaniet.com/ite...gods-rorstrand
                      20 Rörstrandstallrikar med dekor från Baltiska utställningen till salu på AK i Malmö. Kanske någon skånsk Pesare som vill rädda dem från tippen?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        http://www.auktionskompaniet.com/ite...gods-rorstrand
                        20 Rörstrandstallrikar med dekor från Baltiska utställningen till salu på AK i Malmö. Kanske någon skånsk Pesare som vill rädda dem från tippen?
                        Fast nu är det fel igen av Auktionskompaniet för detta är fortfarande 1896-års utställning. Jämför med min mugg!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Nej, det kanske är en viss konstnärlig frihet. Jag funderar på om inte dagens Pildammsparken (som du vet området för Baltiska utställningen 1914) ligger i horisonten.

                          Fann den här annorlunda förklaringen om Pilstorp.
                          http://www.fotosidan.se/forum/showth...=63465&page=86
                          Jag är inte så duktig på Malmö och kan därför inte svara på om Pildammsparken ligger i horisonten. Jag känner emellertid till Pildammsparken och att utställningen höll till där. Pilstorpsförklaringen var intressant.

                          Den som letar han finner! Kanon, Prylsnubben.

                          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          http://www.auktionskompaniet.com/ite...gods-rorstrand
                          20 Rörstrandstallrikar med dekor från Baltiska utställningen till salu på AK i Malmö. Kanske någon skånsk Pesare som vill rädda dem från tippen?
                          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Fast nu är det fel igen av Auktionskompaniet för detta är fortfarande 1896-års utställning. Jämför med min mugg!
                          Tack för tipset, Rosa, men så många blir i mesta laget oavsett Baltiska eller 1896.
                          Last edited by Polsson; 2010-05-17, 19:44.
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Lund 1907

                            Den ena utställningen avlöste den andra vid sekelskiftet 1800/1900. 1896 i Malmö, Göteborg och Stockholm, 1897 i Stockholm och 1907 i Lund är endast ett axplock av alla utställningar.

                            Holländska Rosteriets kaffe " Enda med svenska guldmedaljer prisbelönadt kaffe" säger texten runt kaffekoppen. Att det var utställningar i Landskrona och Ängelholm (?) framgår också av vasen och tydligen blev det stora framgångar även där för rosteriet.

                            På keramikfronten deltog Rörstrand och Gustavsberg utom tävlan och två av mina favoriter, A. Liljekvist, Svedala, och C Lundholm, Furulund, nämndes i katalogen. Den gröna vasen är AL:s och parvaserna CL:s.

                            Tydligen var det inflation gällande utmärkelser:

                            "Liljeqvist deltog med kakelugnar och lerkärl i första gruppen som innehöll ”Sten-, mineral-, kol-, torf- . metallförädling och metallindustri. Av 105 utställare i gruppen belönades 83 stycken med guld-, silver- ,bronsmedalj eller hedersomnämnande. Liljequist erhöll en bronsmedalj. "
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2010-05-17, 20:14.
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Två små minnessaker från en tid som flytt signerade Louise Adelborg.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X