Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Luleå

    Minne från ett shoppingcenter måste vara något särskilt om man kan sälja en liten anonym vas i porslin som minne. För att förstå finns här lite bakgrund till vad som började i oktober 1955 https://sv.wikipedia.org/wiki/Shopping,_Lule%C3%A5
    Och ordet galleria fanns väl inte i svenska språket på den tiden?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2021-11-02, 10:42.

    Comment


    • Från Fiskerimässan i Hälsingborg 26-29 april 1923 kommer den här bägaren. Den är gjord i Höganäs av HB och färgerna är i nyanser av blått som var typiska för tiden och kanske var det Edgar Böckman som formgav? (10 cm Ø och7,5 cm hög). Om själva mässan hittar jag inte mycket än vad som skrivs om sill i Råå Museums skrift sid 27 https://docplayer.se/16678116-Museit...iforening.html
      Bifogade filer

      Comment


      • ...Umeå

        En bägare i tenn från Schreuder & Olsson i Stockholm som för Reinhold Hjortsbergs Pappershandel i Umeå gjort denna pokal med bilder på Rådhuset, Kyrkan och Stora Hotellet. 9 cm hög. När blev Umeå en universitetsstad?
        Bifogade filer

        Comment


        • Göteborg

          Ett litet bidrag från mig, till din Polsson trevliga tråd

          En coaster eller ett litet fat på 8.5 cm i diameter, som är ett minne från utställningen i Göteborg år 1923. Coastern/fatet är tillverkat T7 = 1921 i Stockholm och är gjord i 830/1000 silver (med detaljer i blå emalj) av den då nyligen inflyttade (till Sverige) mästaren WAB som är förkortning för Wilhelm Andrevitj Bolin https://www.bolin.se/om-oss/historia/

          Click image for larger version

Name:	007 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	139,9 KB
ID:	576226

          Click image for larger version

Name:	021 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	576227

          Click image for larger version

Name:	001 - Kopia - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	86,2 KB
ID:	576228

          Click image for larger version

Name:	018 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	66,4 KB
ID:	576229

          De infogade bilderna kan ev. bli för stora eftersom jag ännu inte vet vilken storlek som passar bäst på det här forumet, Jag hoppas du/ni har överseende tills vidare.

          Mvh AB
          Last edited by * AB *; 2022-05-15, 18:05.

          Comment


          • Så trevligt och i silver! Släkten Bolin får mig att tänka på kulturjournalisten Gunnar Bolin (f.1957) på Sveriges Radio som efter sin bok Hovjuvelerarna barn (2019) berättade om sin juveleraresläkt som kom från Ryssland till Sverige. https://www.bolin.se/om-oss/historia/

            Comment


            • Ja, den (ursprungliga) svenska släkten Bolin gjorde som många andra (från hela Europa) dvs. åkte/emigrerade till S:t Petersburg i Ryssland, vilket under längre tider var ett centrum/knutpunkt för allehanda driftiga personer, som sökte lycka och välgång : https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfred_Nobel

              Det är så talande och tänkvärt, det som återges från ovanstående länk :

              En konflikt mellan Sverige och Frankrike uppstod då Nobels testamente skulle lagföras. Franska staten ansåg att Frankrike borde betraktas som hans hemland. Men fransk domstol enades om att ”där en man har sina hästar där anser han själv att han har sitt hem” och Alfred Nobel hade sina ryska hingstar på Björkborns herrgård.



              Mvh AB

              Comment


              • Vi hittade också 2 hängen med originalkedjor som minne från utställningen, tillverkade också av WAB,
                Det första halsbandet i silver med emalj, är gjord V7 = 1923 och den andra utan emalj T7 = 1921

                Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	103,9 KB
ID:	576251

                Click image for larger version

Name:	020 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	89,8 KB
ID:	576252

                Click image for larger version

Name:	014 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	106,3 KB
ID:	576253

                Click image for larger version

Name:	025 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	118,9 KB
ID:	576254


                Nu har vi tyvärr inga fler minnesföremål.

                Mvh AB
                Last edited by * AB *; 2022-05-19, 23:27.

                Comment


                • En bild på en lambgift från Fårö på en liten mugg från GDR! Nog vore det trevligare med keramik från Gotland? Hursomhelst är det Unterwiessbach i Östtyskland som tillverkat. https://www.theoldstuff.com/en/porce...eissbach-marks
                  Ett äkta minne från Gotland är den flamskvävnad som min fru gjort efter att ha köpt mönster och material på ön. (Min blyghet förbjuder att nämna vem som gjort ramen)
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2022-05-30, 18:04.

                  Comment


                  • Norrköping 1906

                    Ett minne i form av ett litet mjöltråg från Konst- och industriutställningen i Norrköping som pågick under perioden 1 juni – 15 september 1906.

                    Storleken är 11,5 cm x 6 cm och kanske är det tillverkat av någon vid namn Lisa från Dalarna, för visst är det väl Rättviksdräkten som det dansande paret bär?

                    Ett litet kuriosum är att Moa Martinson arbetade där som servitris på Huvudrestaurangen den sommaren. I romanen "Kungens rosor", som utkom 1939, berättar hon om den perioden.



                    Click image for larger version

Name:	Mjölktråg 1.jpg
Views:	1
Size:	35,4 KB
ID:	576298
                    Click image for larger version

Name:	Mjölktråg 2.jpg
Views:	1
Size:	26,8 KB
ID:	576299
                    Click image for larger version

Name:	Mjölktråg 3.jpg
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	576300



                    P.S. Vilken fin vävnad din fru har gjort Lars, den känns verkligen Gotland och ramen, den var inte så dum den heller
                    Last edited by e_v_a; 2022-06-01, 08:37.

                    Comment


                    • Tack e_v_a för vänliga ord till både Gunilla och mig och så fint minne från "Peking" 1906!
                      Minnen från Borås 1933 finns på # 121 och # 167 (samt # 200). En mycket välsvarvad burk med perfekt passande lock - 5,5 cm hög och 7,5 cm Ø lock samt 5,5 cm Ø burk. Svarvjärnets millimeterspår syns på lockets insida.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Nötsked där den vanligaste texten är skriven med glödpenna "Sök i allt blott sjelva kärnan". Här är det dock Örebro slott som är avbildat. Hmm... var det inte där en hövding höll på att klippa och klistra... eller sökte han själva kärnan till kontot för representation....
                        Jag passar på att visa vad Gustavsberg bidrog med när det var jubileumsutställning i Göteborg 1923. En tallrik 21,5 cm Ø och märkt i godset SI1.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2022-07-17, 17:33.

                        Comment


                        • Ett minne från Sångarfesten i Stockholm 1946. Nålmärke. Möjligen ett av de minst samlarvärda objekten i denna tråd?Click image for larger version

Name:	sG3NFtWlRgG2PClDdBuuVw.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	576549

                          Comment


                          • Minne från internationella Venskabslejren i Roskilde 1946. Jag googlade lite. Lägret arrangerades av danska DUI = De Unges Idræt, en ungdomsorganisation tillhörande arbetarrörelsen. DUI verkar, vad jag kan förstå, vara något som liknade scouterna med krav på uniform.Click image for larger version

Name:	fullsizeoutput_134.jpg
Views:	1
Size:	102,2 KB
ID:	576550

                            Comment


                            • Fontänen med Ask och Embla från 1948 på Stortorget i Sölvesborg av Stig Blomberg (1901-1970) är avbilad på locket till en ask(!) i porslin. 10 cm Ø och 6 cm hög. Trolig tillverkare är Karolina eller Jarolina Porzellan i Polen? Text under ett stjärnfall? Ett nyare och bestående minne från mitt senaste besök i Sölvesborg är bron (med alla hänglås)....https://www.solvesborg.se/uppleva-oc...borgsbron.html
                              Från en helt annan del av världen kommer en flaska i lergods för vinäger, olja eller? 11 cm hög, 7 cm Ø och ingen märkning. Skyline av Chicago och "O´Hara Worlds Businest Airport" är avbldade. Kanske passar My kind of town med Frank Sinatra.... https://www.youtube.com/watch?v=XpEGxHLJpK4
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars M; 2022-08-04, 18:38.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Fontänen med Ask och Embla från 1948 på Stortorget i Sölvesborg av Stig Blomberg (1901-1970) är avbilad på locket till en ask(!) i porslin. 10 cm Ø och 6 cm hög. Trolig tillverkare är Karolina eller Jarolina Porzellan i Polen? [/url]
                                Kerafina Porzellan, Bavaria, Tyskland


                                Click image for larger version

Name:	Kerafina.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	576595
                                Last edited by Eskil; 2022-08-04, 19:14.

                                Comment

                                Working...
                                X