Sidan 13 av 23 FörstaFörsta ... 3 10 11 12 13 14 15 16 ... SistaSista
Resultat 121 till 130 av 229

Ämne: Minne från...............

Hantverksföreningens utställning i Borås 1933. Ett flaskunderlägg i tenn av Boréns AB Borås och märkt G8. 7,7 cm Ø.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Boréns tillverkade lampor och annan elutrustning.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Det är många minnessaker från jubileumsutställningen i Göteborg 1923 på tråden
    Men det finns plats för fler, dessa två Rörstrandstallrikar är inte tidigare visade.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Äh men, vi tar en Gustavsbergare också. Signerad KÅGE dessutom.

Minne från Herrljunga är nog för många järnvägsstationen och tågbyten. Här en liten gallerskål med bild på Storgatan.
    Gesetzlich geschützt. Import.

Ett litet fat i porslin som "Minne från Strömstad" - 10,5 x 8 cm.
    Jag passar också på att visa ett Fisk Fat Från Farsta (FFFF). Inte ens Hembygdsföreningen kan väl gilla något sådant?
    Men Tempo finns med! 12 x 9 cm och märkt 2378 (?).

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Ett litet fat i porslin som "Minne från Strömstad" - 10,5 x 8 cm.
    Jag passar också på att visa ett Fisk Fat Från Farsta (FFFF). Inte ens Hembygdsföreningen kan väl gilla något sådant?
    Men Tempo finns med! 12 x 9 cm och märkt 2378 (?).
    Den här plattsisken från Farsta var ljuvligt läcker. Jag har 2 liknande Farsta souvenirer, jag vill minnas att det är en träsko samt ett askfat, med samma motiv som ditt. Hela Farsta centrum utstrålar en sån fantastisk 60-tals anda, som liksom många andra förortscentrum gör, Vällingby, Fruängen, Högdalen och för att inte tala om Hökarängen.

Karl Xll

Är väl inte sämre än att jag smyger in en tallrik med.......Namn:  DSC_0110.jpg
Visningar: 215
Storlek:  134,5 KBNamn:  DSC_0112.jpg
Visningar: 202
Storlek:  157,4 KBNamn:  DSC_0111.jpg
Visningar: 219
Storlek:  157,5 KBNamn:  DSC_0113.jpg
Visningar: 212
Storlek:  107,1 KB

Minne från Örnsköldsviksutställningen 1916. Tillverkad av Göteborgs Porslinfabrik.Namn:  örnsköldsvik 1.jpg
Visningar: 317
Storlek:  107,6 KB

Här kommer ett litet bidrag från mig, från(?) Världsutställningen i Paris 1889, som jag hoppas platsar, om inte så får ni ta bort eller flytta det.

Jag är ingen expert på fotografi så jag vet inte så mycket om tekniken här - torra plattor, glas, gelatin silverbromid. Jag vet inte så mycket om dessa överhuvudtaget faktiskt, hade tänkt fråga i forumet men hittade ingen kategori för varken fotografi eller frimärken. Jag ögnade istället igenom hela Minne från... och tänkte att den kanske kunde passa in här bland alla utställningar.

Om denna ask såldes på eller efter Världsutställningen i Paris 1889 är jag osäker på (det finns askar som verkar sålts efteråt men jag blir inte klok på det). Och vad innebär Grand Prix? Den enda pristagaren som framgick på franska Wikipedia var Heineken som fick Grand Prix detta år. Vill ändå minnas att jag läst tidigare om A. Lumière et ses Fils... Jag har också sett olika motiv - t ex hästhoppning och studiofotografi. Här är det endast frimärken från bl a Bremen. Detta är storlek 9-12, har sett 13-18 också. Kan någon här kanske upplysa en mindre klok?

Namn:  1.jpg
Visningar: 190
Storlek:  136,5 KBNamn:  3.jpg
Visningar: 178
Storlek:  52,7 KBNamn:  4.jpg
Visningar: 181
Storlek:  155,4 KB

Resten av asken som inte kom med (varför beskärs bilderna?).

Namn:  resten.jpg
Visningar: 178
Storlek:  159,5 KB
    Senast redigerat av Ale. den 2015-05-27 klockan 21:57.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •