Sidan 23 av 23 FörstaFörsta ... 13 20 21 22 23
Resultat 221 till 227 av 227

Ämne: Minne från...............

Nötsked där den vanligaste texten är skriven med glödpenna "Sök i allt blott sjelva kärnan". Här är det dock Örebro slott som är avbildat. Hmm... var det inte där en hövding höll på att klippa och klistra... eller sökte han själva kärnan till kontot för representation....
    Jag passar på att visa vad Gustavsberg bidrog med när det var jubileumsutställning i Göteborg 1923. En tallrik 21,5 cm Ø och märkt i godset SI1.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Lars M den 2022-07-17 klockan 16:33.

Ett minne från Sångarfesten i Stockholm 1946. Nålmärke. Möjligen ett av de minst samlarvärda objekten i denna tråd?Namn:  sG3NFtWlRgG2PClDdBuuVw.jpg
Visningar: 62
Storlek:  69,8 KB

Minne från internationella Venskabslejren i Roskilde 1946. Jag googlade lite. Lägret arrangerades av danska DUI = De Unges Idræt, en ungdomsorganisation tillhörande arbetarrörelsen. DUI verkar, vad jag kan förstå, vara något som liknade scouterna med krav på uniform.Namn:  fullsizeoutput_134.jpg
Visningar: 103
Storlek:  102,2 KB

Fontänen med Ask och Embla från 1948 på Stortorget i Sölvesborg av Stig Blomberg (1901-1970) är avbilad på locket till en ask(!) i porslin. 10 cm Ø och 6 cm hög. Trolig tillverkare är Karolina eller Jarolina Porzellan i Polen? Text under ett stjärnfall? Ett nyare och bestående minne från mitt senaste besök i Sölvesborg är bron (med alla hänglås)....https://www.solvesborg.se/uppleva-oc...borgsbron.html
    Från en helt annan del av världen kommer en flaska i lergods för vinäger, olja eller? 11 cm hög, 7 cm Ø och ingen märkning. Skyline av Chicago och "O´Hara Worlds Businest Airport" är avbldade. Kanske passar My kind of town med Frank Sinatra.... https://www.youtube.com/watch?v=XpEGxHLJpK4
    Senast redigerat av Lars M den 2022-08-04 klockan 17:38.

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Fontänen med Ask och Embla från 1948 på Stortorget i Sölvesborg av Stig Blomberg (1901-1970) är avbilad på locket till en ask(!) i porslin. 10 cm Ø och 6 cm hög. Trolig tillverkare är Karolina eller Jarolina Porzellan i Polen? [/url]
    Kerafina Porzellan, Bavaria, Tyskland

Namn:  Kerafina.jpg
Visningar: 85
Storlek:  44,5 KB
    Senast redigerat av Eskil den 2022-08-04 klockan 18:14.

Tack Eskil, där föll stjärnan på plats!

Man kan undra sa flundra om en spätta är från Ström- eller Halm-stad? Nej, båda är från norra Bohuslän och SYCO!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •