Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrands Singapore

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rörstrands Singapore

    Någon som vet något om Rörstrands Singapore?
    Köpte denna servisen på auktion i lördags. Tycker att den är vacker, men hittar inga fakta om den. Tacksam för hjälp.
    Bifogade filer
    Bara döda fiskar följer strömmen.

  • #2
    Vet inte riktigt vad du är ute efter för info. De tillverkades iallafall mellan 1887-1919.
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
      Vet inte riktigt vad du är ute efter för info. De tillverkades iallafall mellan 1887-1919.
      Tack för snabbt svar! Roligt att veta hur gammal den är!
      Bara döda fiskar följer strömmen.

      Comment


      • #4
        Ja, jag lärde mig ngt nytt jag med =)
        Pes är mitt google.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
          Ja, jag lärde mig ngt nytt jag med =)
          Var hittade du det? Jag har sökt på olika porslinslänkar men har bara läst att den är "antik".
          Bara döda fiskar följer strömmen.

          Comment


          • #6
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #7
              Tack för länken!
              Bara döda fiskar följer strömmen.

              Comment


              • #8
                Nemas problemas.
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #9
                  tillägg

                  vill bara tillägga att Singapore 1887-1919 är ett av mellanprisklasserna, alltså emellan sånt porslin som lite sämre bemedlade hade råd att investera i o de lite högre prisklasserna, hade man ngt bättre kvalitet ex i porslinets blandning

                  Sedan kommer vi upp til de ,inte lyxklasserna de årtalen vi pratar om men en nivå högre, som kunde innebära att de t o m tillv i fältspatporsin, om än enkelt samt att de hade ex lätt förgyllda gravyrer som ex ceres , en av alla serviser.

                  Singapore kom att tillhöra mellan klass bl a också pga dess kvalitet i porslinet , de som var enklare än Singpores klass tillv i flintporslin.

                  men Singapore o dess gelikar tillv i pärlmassa(kan ibland stå under tallriken pearl) likaså ironstone o opak som också står under ibland.

                  Singapore tillv grön, lilas blå o polykrom gravyr (polykrom) är för mig mångfärgad med lite färgade kinesiska gravyrer o i mitt tycke klart vackrast
                  men din är fin också!!!!!!
                  Allt detta fr en av de enkla böcker man måste ha, tycker jag, Bo Lagercranz Iris,vineta och Gröna Anna, hans första del, Gamla tallrikar tar upp, precis det som titeln sa fr både R-strand o G-berg, den första fram till 1850 sedan Iris... fr 1860-1960, små bekväma billiga böcker, den tredje, serviser fr G-berg av Inga Arnö-Berg mkt bra o jag råkar veta eftersom jag hjälpte en väninna att på antik.net än sammanslutn mellan en massa antikvarier har båda Bo L böcker för ca 80 kr/st + frkt oBokbjörnen en br butik som säljer både gammal o ny litteratur har 3 olika antikvarier i Sverige som har Ingas bok också kring 80 passa på, en perfekt grundlittertur, sedan finns det ju på G-berg, R-strand eller porslin i alla fall, en rubrik boktips, måste kolla så jag uppdaterat mina förslag där.

                  Comment


                  • #10
                    Så här ser den polykroma varianten av Singapore ut. Har länge försökt hitta en tallrik med denna dekor, men det verkar svårt.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Vi fick precis tag på ett underlägg??? I den polykroma Singapore.... Efter att ha letat oss gröna.... Jättenöjd att hitta den här på PES. annestigs svar var synnerligen uttömmligt. Men hur vet man vilken massa det egentligen är? MClick image for larger version

Name:	DSC00272.jpg
Views:	1
Size:	106,6 KB
ID:	576210 Men vacker är den.
                      Någon som vet vad djupstämpeln "Z18" kan betyda?

                      Comment

                      Working...
                      X