Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örjan, vem ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Örjan, vem ?

    Citerar Bengt Nyström:

    Johansson Örjan(f 1944). Keramiker och formgivare, utbildad vid HDK. Verksam vid Höganäs Keramik sedan 1977.

    Kan detta vara ett alster av Örjan före 1977. Det finns inga signaturer i Nyströms bok.

    Någon.......?
    Bifogade filer

  • #2
    Hmm...
    Jag tycker att vasen är lite för gammal för denne Örjan Johansson, född 1944.
    Den ser ut som en produkt från Alingsås, rentav Laholm, eller varför inte någon av de mindre keramikfabrikerna i Norge.
    Tiden ser ut att vara sent femtiotal/tidigt sextiotal, och en helt ung Örjan kan svårligen ha haft ekonomiska möjligheter till att starta eget, om han inte var väldigt driftig.

    Det finns en etikett till, som jag lånat från Manga64:s tråd om Porslinsetiketter. Den ser ut att vara yngre än den Du visar.
    Örjan Keramik är lika gäckande som Glory, som jag tror var en grossist eller åtminstone hade samma typ av verksamhet som den i Malmö - Promoto.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Citerar Bengt Nyström:

      Johansson Örjan(f 1944). Keramiker och formgivare, utbildad vid HDK. Verksam vid Höganäs Keramik sedan 1977.

      Kan detta vara ett alster av Örjan före 1977. Det finns inga signaturer i Nyströms bok.

      Någon.......?
      Den Örjan som Prylsnobben efterfrågar är inte den Nyström presenterar!
      I vintras visade jag några bilder på alster av Örjan Johansson, Höganäs och hans signatur. I början av 70-talet hade han verkstad i Fjärås i Halland.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Den Örjan som Prylsnobben efterfrågar är inte den Nyström presenterar!
        I vintras visade jag några bilder på alster av Örjan Johansson, Höganäs och hans signatur. I början av 70-talet hade han verkstad i Fjärås i Halland.
        Tack, Lars M och Gideon.

        Nej Lars, det finns ju inte minsta likhet........
        Undrar om den kan vara norsk som Du funderar på Gideon ?

        Etiketten brukar oftast inte finnas kvar, men signaturen tycker jag mig ha sett tidigare, är det nå´n annan som känner igen den...

        Comment


        • #5
          Hittade ett grönt fat med blad i relief med den troligen äldre etiketten med Örjan, där det finns en riddare i rustning. Några bilder finns här: http://kerstin.kokk.se/?p=8259

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kokk Visa inlägg
            Hittade ett grönt fat med blad i relief med den troligen äldre etiketten med Örjan, där det finns en riddare i rustning. Några bilder finns här: http://kerstin.kokk.se/?p=8259
            Det var trevligt med ett till föremål med den "gamla" Örjan-etiketten.

            Comment


            • #7
              Jag är inte helt säker på att Örjan behöver vara keramikerns eller firmans grundares förnamn. Jag undrar om det inte på något vis syftar på orten.

              Det helgon som på andra håll i Europa kallades för S:t Georg kallades här Sankt Örjan eller Riddar Örjan i Sverige. Idag är Sankt Göran en vanligare namnform, men det är samma helgon som avses. Om Sankt Göranskulten i Sverige nämner Jan Swanberg i "Sankt Göran och Draken" bland annat följande orter där det funnits hospital och kyrkor för spetälska: Visby, Kalmar, Skänninge , Stockholm

              Samme författare uppger att det fanns Sankt Göransgillen i Stockholm, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Visby och Stora kopparberget dvs Falun.

              I Skellefteå finns en församling med namnet.
              ---

              Urvalet av keramik från Örjan är litet men allt känns som 1940-tal och var det inte under 1940-talet som Örjan var populärt som dopnamn?

              Comment


              • #8
                Ett fruktfat med Örjan-etikett

                Click image for larger version

Name:	Örjan keramik fruktskål fat res.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	530600Click image for larger version

Name:	Örjan fruktskål keramik res.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	530599Click image for larger version

Name:	Örjan keramik fruktskål res.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	530601

                Comment


                • #9
                  Jag googlade och börjar tro att jag skulle kunna kasta fram att Örjan är tillverkad på samma ställe som Glory. Efter att ha sett denna gula vas (kanske 1095/70) med en signatur "I:I" som överensstämmer bra med prylsnubbens.


                  Last edited by Kaptenen; 2012-02-22, 19:53.

                  Comment


                  • #10
                    Kanske en Örjan?

                    Då lägger jag väl till mina bilder på den här vasen, som i en annan tråd antogs vara från Örjan. Frågan kan dock inte anses helt utredd ännu, så om någon vet mer så är det bara att stämma in.

                    Click image for larger version

Name:	P2187049.JPG
Views:	2
Size:	75,8 KB
ID:	530623

                    Click image for larger version

Name:	P2187054.JPG
Views:	2
Size:	46,7 KB
ID:	530622

                    Click image for larger version

Name:	P2187053.JPG
Views:	2
Size:	58,3 KB
ID:	530624
                    Last edited by Retromarcia; 2012-02-22, 15:21.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
                      Då lägger jag väl till mina bilder på den här vasen, som i en annan tråd antogs vara från Örjan. Frågan kan dock inte anses helt utredd ännu, så om någon ver mer så är det bara att stämma in.
                      Utan tvekan samma tillverkare som på den första i tråden, mönstret, signaturen, ja allt.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Det finns en etikett till, som jag lånat från Manga64:s tråd om Porslinsetiketter. Den ser ut att vara yngre än den Du visar.
                        Jag tycker snarare att den ser äldre ut. Stilen är art deco.

                        Comment


                        • #13
                          Den där Örjan gäckar mig!
                          Det ligger en hund begraven någonstans och jag tror att UE haft ett finger med i spelet på något vis, precis som med Glory. Jag vet bara inte hur, än.
                          Jag har gjort ett litet jämförelsekollage med min vas, 750 av Mari Simmulson, i produktion 1953-54, och prylsnubbens Örjan-vas. Färgsättning och dekor var ju populärt på flera ställen under denna period, men de oglaserade mynningskanterna, den röda leran, fotringarna och tjock glasyr i botten tycker jag är mycket lika. Dessutom har jag en vas av ALT för UE som har samma I:I-märkning i botten.

                          Click image for larger version

Name:	örjan.3.jpg
Views:	1
Size:	88,6 KB
ID:	530634

                          Comment


                          • #14
                            Bravo, då har vi Ekeby, Glory och Örjan med samma I:I-märkning.

                            Jag är ganska säker på att nummerserien för Örjan börjar med 10/xxxxxx och det har Herr Movarp varit i sin blogg länge.
                            Last edited by Kaptenen; 2012-02-22, 20:00.

                            Comment


                            • #15
                              Tack!
                              Jag visste ju att jag kände igen den märkningen!
                              Hemma hos mig själv....

                              Comment

                              Working...
                              X