Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örjan, vem ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag föll för PES-trycket och köpte den här vasen idag. 19,5 cm hög och utöver I:I läser jag 1039/56. Lite reservation för nian och sexan. Hoppas att det kan bidra till identifiering.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Ja, vad har du nu ställt till med!

      Nu stämmer ju inte numret med Örjan! Kanske har du köpt en Glory.

      Comment


      • #18
        Tack för bidraget Lars!

        nu har vi att grubbla på.....

        UE:s kundunika serier tex "Keramik tillverkat för Turitz & Co (EPA-varuhusen)" märktes på liknande sätt.

        Såhär står det på Grödinges hemsida:

        "Nummer på produkterna gavs av beställaren (Turitz & Co) samma nummerserie användes till flera olika företag, luckor i serien kan därför fyllas ut med artiklar från en annan tillverkare."

        Keramik tillverkat för Turitz & Co (EPA-varuhusen) Nummer på produkterna gavs av beställaren (Turitz & Co) samma nummerserie användes till flera olika...


        I 1030/XX-serien är just Mari Simmulson formgivare till de flesta, men 1039/56 saknas i listan. Närmaste nr. är 1038/31, tobaksburk, formgiven av Mari S. Det verkar med största sannolikhet vara så att dessa föremål är tillverkade för Turitz & Co, men i vilken verkstad? Nu får alla i uppgift att granska sina föremål från UE för att se om de har I:I-märkning

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Nu får alla i uppgift att granska sina föremål från UE för att se om de har I:I-märkning
          Jag har UE-föremål med koderna .–. och –.–
          Inte riktigt samma koncept eftersom strecken är på fel ledd.

          Jag har också tobaksburken 1038/31 men där finns inga streck eller prickar alls.
          Last edited by Retromarcia; 2012-02-23, 22:25.

          Comment


          • #20
            Intressant, är de målade på liknande sätt?
            Lägg gärna in några bilder

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Intressant, är de målade på liknande sätt?
              Lägg gärna in några bilder
              Inte särskilt likt tyvärr.

              Click image for larger version

Name:	UE 5066 Hj 120225-1.JPG
Views:	1
Size:	49,6 KB
ID:	530742

              Click image for larger version

Name:	UE 5062 Hj 120225-1.JPG
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	530743

              Comment


              • #22
                Så här kan det också se ut, som på denna vas av Atterberg från 1948.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Här är ett exempel till på snarlik målarsignatur. Observera också den ljusblå och rödlila färgen som går igen på Prylsnubbens Örjanvas. Samt kanten med rödbrun lera och den vita glasyren som känns identisk. Skålen på bilden är UE 369 av Mari Simmulson 1953-54.
                  Jag tycker inte det kan finnas någon tvekan att Örjan-keramiken på bilderna i den här tråden är tillverkad av Upsala Ekeby.

                  Click image for larger version

Name:	UE 369 maris 120402-4.JPG
Views:	1
Size:	26,6 KB
ID:	531802

                  Click image for larger version

Name:	UE 369 maris 120402-2.JPG
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	531803

                  Comment


                  • #24
                    Örjan har väntat på fotografering en tid men nu blev det av
                    En vas 12,5 cm hög och 14 cm mellan öronen. Svårläst beteckning men 38??/01 eller 88??/01 kan det kanske vara. Är modellen bekant?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Kuriös med sina kaffekoppsöron!

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Kuriös med sina kaffekoppsöron!
                        Kuriös ja, men vanlig nu fram på försommaren............... Jag tolkar djupstämplingen under min till ÖRJAN, EKEBY BRUK och nummer 21. Prylsnubben UPA.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2012-06-06, 13:40.

                        Comment


                        • #27
                          Sånt här är riktigt roligt.
                          Ledtråd efter ledtråd som ger det stora svaret till slut.
                          Kanske.

                          Comment


                          • #28
                            Bidrar med en väggvas från Örjan. Ingen beteckning på baksidan, endast etikettmärkt.

                            Click image for larger version

Name:	IMAG0886-1.jpg
Views:	1
Size:	82,5 KB
ID:	538780

                            Comment


                            • #29
                              Örjan och Glory kanske var UEs motsvarigheter till Rörstrands Rådabruk och Lidabruk hos billighethetsvaruhus som EPA?
                              Det tål att tänka på.
                              Men jag tror inte att det var enbart UE som levererade, utan grossisterna valde likartade produkter från grannländerna. Vilken tid är vi inne i?
                              Krigstid fram till 1950 ungefär? Det bör säga en del om ekonomiska villkor, och varför de senare försvann.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Örjan och Glory kanske var UEs motsvarigheter till Rörstrands Rådabruk och Lidabruk hos billighethetsvaruhus som EPA?
                                Det tål att tänka på.
                                Men jag tror inte att det var enbart UE som levererade, utan grossisterna valde likartade produkter från grannländerna. Vilken tid är vi inne i?
                                Krigstid fram till 1950 ungefär? Det bör säga en del om ekonomiska villkor, och varför de senare försvann.
                                Några Örjan påminner mycket starkt om UE-alster från 1953, så du kan förlänga tiden fram till 1955 eller så.

                                Comment

                                Working...
                                X