Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 38

Ämne: Örjan, vem ?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
    Då lägger jag väl till mina bilder på den här vasen, som i en annan tråd antogs vara från Örjan. Frågan kan dock inte anses helt utredd ännu, så om någon ver mer så är det bara att stämma in.
    Utan tvekan samma tillverkare som på den första i tråden, mönstret, signaturen, ja allt.

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Det finns en etikett till, som jag lånat från Manga64:s tråd om Porslinsetiketter. Den ser ut att vara yngre än den Du visar.
    Jag tycker snarare att den ser äldre ut. Stilen är art deco.

Den där Örjan gäckar mig!
    Det ligger en hund begraven någonstans och jag tror att UE haft ett finger med i spelet på något vis, precis som med Glory. Jag vet bara inte hur, än.
    Jag har gjort ett litet jämförelsekollage med min vas, 750 av Mari Simmulson, i produktion 1953-54, och prylsnubbens Örjan-vas. Färgsättning och dekor var ju populärt på flera ställen under denna period, men de oglaserade mynningskanterna, den röda leran, fotringarna och tjock glasyr i botten tycker jag är mycket lika. Dessutom har jag en vas av ALT för UE som har samma I:I-märkning i botten.

Namn:  örjan.3.jpg
Visningar: 476
Storlek:  88,6 KB

Bravo, då har vi Ekeby, Glory och Örjan med samma I:I-märkning.

Jag är ganska säker på att nummerserien för Örjan börjar med 10/xxxxxx och det har Herr Movarp varit i sin blogg länge.
    Senast redigerat av Kaptenen den 2012-02-22 klockan 20:00.

Tack!
    Jag visste ju att jag kände igen den märkningen!
    Hemma hos mig själv....

Jag föll för PES-trycket och köpte den här vasen idag. 19,5 cm hög och utöver I:I läser jag 1039/56. Lite reservation för nian och sexan. Hoppas att det kan bidra till identifiering.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ja, vad har du nu ställt till med!

Nu stämmer ju inte numret med Örjan! Kanske har du köpt en Glory.

Tack för bidraget Lars!

nu har vi att grubbla på.....

UE:s kundunika serier tex "Keramik tillverkat för Turitz & Co (EPA-varuhusen)" märktes på liknande sätt.

Såhär står det på Grödinges hemsida:

"Nummer på produkterna gavs av beställaren (Turitz & Co) samma nummerserie användes till flera olika företag, luckor i serien kan därför fyllas ut med artiklar från en annan tillverkare."

http://www.upsala-ekeby.com/empty_115.html

I 1030/XX-serien är just Mari Simmulson formgivare till de flesta, men 1039/56 saknas i listan. Närmaste nr. är 1038/31, tobaksburk, formgiven av Mari S. Det verkar med största sannolikhet vara så att dessa föremål är tillverkade för Turitz & Co, men i vilken verkstad? Nu får alla i uppgift att granska sina föremål från UE för att se om de har I:I-märkning

Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Nu får alla i uppgift att granska sina föremål från UE för att se om de har I:I-märkning
    Jag har UE-föremål med koderna .–. och –.–
    Inte riktigt samma koncept eftersom strecken är på fel ledd.

Jag har också tobaksburken 1038/31 men där finns inga streck eller prickar alls.
    Senast redigerat av Retromarcia den 2012-02-23 klockan 23:25.

Intressant, är de målade på liknande sätt?
    Lägg gärna in några bilder

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •